• dufvan

Vad ligger era budgetar på? Och hur många gäster?

Vi kommer att bli 32 pers och kommer att betala ca 55 tusen inkl. ring (ganska dyr) kläder, middag, dryck, hotellrum, ja precis allt!
    Vad har ni skurit ned på? Och vad har ni lyxat till på?

• Svar på tråden Vad ligger era budgetar på? Och hur många gäster?
  • hoppetozan

bra gjort att kunna spara så mycket!! jag är imponerad!!

• tolonta
    hoppetozan skrev 2008-08-14 22:39:07 följande:
    men vi sliter oxå...men jag kan ändå inte förstå---hur mycket sparar ni i månaden?? Har ni barn??
    Vi kan, utan att behöva snåla särskilt mycket i vardagen, lägga undan 10 000 kr var av våra löner. Då har vi 4 resp. 4,5 års studier bakom oss innan vi började jobba, så vi har hyfsat bra löner. Inga barn, bor i lägenhet.
  • anna 2008

Vår budget har svällt en del sedan vi började planera och nu ligger vi på 80-85 000 kr för 60 personer inklusive allt utom resan.

Det som vi har relativt låga kostnader för är själva festen (har eget sommarställe vi ska vara på = inga restaurangkostnader utan catering, dock med bra mat!)och jag har också varit rätt budgettänkande när det gäller kläder och sådant till oss själva. Min klänning är t.ex. en "fin och dyr" köpt klänning, men den är köpt begagnad så då fick jag den till under halva priset jämfört med vad den kostade ny. Ringen kostar en slant men även där har vi hållt oss inom vissa ramar (den kostar 9 000 kr men jag hade nog lätt kunnat välja en betydligt dyrare om det hade gått ).

En sak vi inte vill kompromissa med är fotografen utan där har vi valt en fotograf (www.lindisima.se) som för mig känns lite lyxig eftesrom det blir en del pengar, men jag älskar alla bilder hon tar och vi känner att om det är en dag i livet som vi ska ha fina foton från så är det vår bröllopsdag (vi lägger ca 10 % av budgeten på bröllopsporträtten).

Vi har sparat "lite då och då" i ca 2 år och det senaste året har vi sparat mer medvetet varje månad, hoppat över sommarsemestern och undvikit en del uteätande och sådant.

• BrudSeptember2008

Vi hade ingen direkt budget, men tänkte oss nåfonstanns runt 15-20 tusen för 65 gäster. Men vi hamnar nog runt 25 000:- i stället.

Vi har buffe med fri alkohol och kaffe med tårta.
    Lokalen är en bygdegård. Vi går till fotografen och sover hemma efter festen.
    Vi kommer att göra en bröllopsresa senare i höst när det passar med min utbildning då har kommer ha praktik 5 veckor i höst. Och när vi kan få barnvakt till illbatingar;)
    Bidrag till resan och fickpengar önskar vi oss av dem som vill ge oss en present på vår stora dag.

• Goaste
    BrudSeptember2008 skrev 2008-08-17 10:56:52 följande:
    Vi hade ingen direkt budget, men tänkte oss nåfonstanns runt 15-20 tusen för 65 gäster. Men vi hamnar nog runt 25 000:- i stället. Vi har buffe med fri alkohol och kaffe med tårta. Lokalen är en bygdegård. Vi går till fotografen och sover hemma efter festen. Vi kommer att göra en bröllopsresa senare i höst när det passar med min utbildning då har kommer ha praktik 5 veckor i höst. Och när vi kan få barnvakt till illbatingar;)Bidrag till resan och fickpengar önskar vi oss av dem som vill ge oss en present på vår stora dag.
    Nu ser jag siffror jag känner igen... fast jag får nog plussa på ca 10.000:-. Så med ca 50 gäster och ca 30-35.000:-
    Ska ni laga maten själva?

Våra planer är att gifta oss om ett år ungefär. Men kommer nog aldrig att kunna spara ihop 100.000:-. Missunnar ingen, absolut inte, men fattar inte hur man får ihop så mycket pengar. Vi har två barn, jag är just nu mammaledig men har tänkt söka jobb och börja jobba i januari -09. Min sambo är lite fundersam om vi får ihop pengarna men jag tycker att vi väl kan anstränga oss och sikta på det så får vi hoppas att vi fixar det.
    Min sambos föräldrar ger ca 5.000:- till barnen när de gifter sig. Har ingen aning om mina föräldrar kan bidra med något. Vet inte hur jag ska ta upp frågan heller...
  • sokkerstruten

Anledningen är nog för att vi har inga barn, bra hyra,två bra inkomster, varav den ena är riktigt bra.

Det är ju inget konstigt att man inte har råd att lägga undan 10.000 kr i månaden , det kommer inte vi heller kunna när vi har barn och är mammaledig !

• Utomlands 2008
    sokkerstruten skrev 2008-08-18 15:05:33 följande:
    Anledningen är nog för att vi har inga barn, bra hyra,två bra inkomster, varav den ena är riktigt bra.Det är ju inget konstigt att man inte har råd att lägga undan 10.000 kr i månaden , det kommer inte vi heller kunna när vi har barn och är mammaledig !
    Exakt. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg (nr 50).
  • Troll-P

Inga barn, bra boende (hyra under 7000:- inkl lån), inga dyra hobbies, inga dyra avbetalningar (bortsett från CSN), två bra löner. Det handlar om prioriteringar och att vi valt yrken där man kan få bra lön om man jobbar hårt (det är varken välbetalt eller 40 tim/vecka i början!!).

hoppetozan skrev 2008-08-14 22:39:07 följande:
    men vi sliter oxå...men jag kan ändå inte förstå---hur mycket sparar ni i månaden?? Har ni barn??
  • GalnaBruden

Våran budget hamnar någon stans runt 80000:-. Vi gifter oss om ungefär ett halvår, och har prioriterat resan framförallt, den lägger vi ca 60.000:- allt inräknat. Enkel middag med våra närmaste, borglig vigsel ensamma , ringar som vi verkligen vill ha, hotellnatt i sverige, bröllopsmiddag ensamma på restaurang, sedan vår drömresa =) I resans budget är det även inräknat en massa shopping-pengar ;)

Detta är så vi vill ha det, och det känns helrätt att lägga pengarna på oss själva... Går så lätt att spara när man vet att detta är vår egen dröm...

Svar på tråden Vad ligger era budgetar på? Och hur många gäster?