• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • miss u

Vi har inte kollat Colorama än. Var första gången vi var iväg och tittade på tapeter igår. Sambon var rätt så inställd på innan vi åkte att vi skulle hitta på en gång, medan jag var lika inställd på att vi inte skulle hitta. Klart man måste kolla runt på alla ställen innan man bestämmer sig. Det blir nog Silvan ikväll om vi hinner/orkar. Hittar vi inte där blir det Colorama. Tack för tipset!

Hur långt har du kommit med inbjudningskorten? Läste att du börjat för länge sen. Är dom i stort sett klara nu?

Barret skrev 2008-10-28 10:08:53 följande:
    Har ni varit på Colorama och kollat på tapeter (det som ligger bakom Coop vid Ängsgärdet)? Dom har ju ett ganska stort utbud... miss u skrev 2008-10-28 07:43:41 följande:
  • Elide

Moongirl: Förstår att du känner av benen. Sedan om du skulle och simma senare igår. Sovit gott i natt kanske?

mysan31: Japp har för mig att det var så pappret hette.

Ska nu börja med att göra klart alla inbjudningskorten. Blir ett heldags arbete! Men slinker nog in här lite då och då.

Ha en fortsatt trevlig dag Brudar!

• Barret

Jag har kommit så pass långt att jag har köpt allt material till samtliga trycksaker. Har tänkt att göra både inbjudningskort, vigselprogram, festprogram och tackkort själv. Är lite fundersam på om jag ska göra ett till litet häfte med bordsplacering och en liten "berättelse" om varje gäst. Vem som är släkt med vem så att alla kan ha koll. Fick tipset av en kompis som varit på ett bröllop och hon tyckte det var lite mysigt.
    Layouten på utsidan av inbjudningskorten är klar och jag har ett "moment" kvar innan jag kan sätta ihop dem. Förhoppningsvis blir jag klar med alla framsidor ikväll. Insidan ska vi väl börja fila på snart också. Tänkte skicka ut inbjudningarna efter nyår.
    De andra trycksakerna har jag bara en idé om än så länge :o)

miss u skrev 2008-10-28 11:02:55 följande:

Vi har inte kollat Colorama än. Var första gången vi var iväg och tittade på tapeter igår. Sambon var rätt så inställd på innan vi åkte att vi skulle hitta på en gång, medan jag var lika inställd på att vi inte skulle hitta. Klart man måste kolla runt på alla ställen innan man bestämmer sig. Det blir nog Silvan ikväll om vi hinner/orkar. Hittar vi inte där blir det Colorama. Tack för tipset!Hur långt har du kommit med inbjudningskorten? Läste att du börjat för länge sen. Är dom i stort sett klara nu?
  • miss u

Låter som du har kommit igång riktigt bra med andra ord! Jag ska också göra alla trycksaker själv. Tycker det är så kul med sånt, så jag längtar tills jag får sätta ihop allt. Kommer säkert svära en del, men kommer bli så bra till slut, hoppas jag iaf. Vi kommer också skriva en liten kort text om varje person i festhäftet. Ett släktträd hade ju varit en kul idé. Blir kanske lite komplicerat i mitt fall då min svärfar är plastsyssling till min svåger (min systers man). Hängde du med på den?

Alla: Idag har jag fått mer besked om Hamncafét! Pratade med den gamla ägaren som sa att den nya skulle ta över redan 1 nov. Han skulle ringa till henne omedelbart och nämna mitt namn så hon skulle ringa upp mig. Hoppas hon gör det snart! Verkade inte vara några problem att ta med egen alkohol och mat (enligt den gamla ägaren) så jag hoppas att den nya inte har nåt emot det heller. Sambon ska åka till Tyskland om lite drygt en vecka och shoppa inför bröllopet så det vore bra att få besked tills dess. Känns som det börjar släppa lite iaf!

Barret skrev 2008-10-28 12:51:41 följande:
    Jag har kommit så pass långt att jag har köpt allt material till samtliga trycksaker. Har tänkt att göra både inbjudningskort, vigselprogram, festprogram och tackkort själv. Är lite fundersam på om jag ska göra ett till litet häfte med bordsplacering och en liten "berättelse" om varje gäst. Vem som är släkt med vem så att alla kan ha koll. Fick tipset av en kompis som varit på ett bröllop och hon tyckte det var lite mysigt. Layouten på utsidan av inbjudningskorten är klar och jag har ett "moment" kvar innan jag kan sätta ihop dem. Förhoppningsvis blir jag klar med alla framsidor ikväll. Insidan ska vi väl börja fila på snart också. Tänkte skicka ut inbjudningarna efter nyår. De andra trycksakerna har jag bara en idé om än så länge :o)miss u skrev 2008-10-28 11:02:55 följande:
  • Barret

Jag längtar också tills jag får sätta ihop allt. Förhoppningsvis kommer jag dit ikväll, kanske inte blir klar men ändå..

Vad ska ni mer ha i erat festhäfte än en kort text om varje person?

Jag gjorde ett släktträd en gång under gymnasietiden (gjorde ett projekt där jag forskade lite). Hittade att två kusiner (några generationer innan min morfar) som hade gift sig med varandra. Det var lite knepigt att rita upp det på något fint sätt.

Det låter ju som att det ordnar sig med lokalen. Jag sa ju det!! Hoppas du får ett slutgiltigt besked snart! Fortsätter att hålla tummarna en stund till :o).

miss u skrev 2008-10-28 13:32:50 följande:

Låter som du har kommit igång riktigt bra med andra ord! Jag ska också göra alla trycksaker själv. Tycker det är så kul med sånt, så jag längtar tills jag får sätta ihop allt. Kommer säkert svära en del, men kommer bli så bra till slut, hoppas jag iaf. Vi kommer också skriva en liten kort text om varje person i festhäftet. Ett släktträd hade ju varit en kul idé. Blir kanske lite komplicerat i mitt fall då min svärfar är plastsyssling till min svåger (min systers man). Hängde du med på den? Alla: Idag har jag fått mer besked om Hamncafét! Pratade med den gamla ägaren som sa att den nya skulle ta över redan 1 nov. Han skulle ringa till henne omedelbart och nämna mitt namn så hon skulle ringa upp mig. Hoppas hon gör det snart! Verkade inte vara några problem att ta med egen alkohol och mat (enligt den gamla ägaren) så jag hoppas att den nya inte har nåt emot det heller. Sambon ska åka till Tyskland om lite drygt en vecka och shoppa inför bröllopet så det vore bra att få besked tills dess. Känns som det börjar släppa lite iaf!
  • Elide

miss u: Håller tummarna hårt! Nu ska det väl iaiiafall fixa sig.

Moongirl: Blev riktigt nöjd med fatet som du hittade på Duka. Passade oss perfekt. Min sambo var också med och godkände det.

mysan 31: När vi var på stan igår så hittade vi nått på Tiimari. Det var rosa spå tygrosor och plasthjärtan på staltråd. TÄnkte att det kanske skulle passa som servettringar.

Fick lite nya ideér i går när jag på stan med Moongirl. Så nu har jag förfinat mina inbjudningskort. Blev väldigt nöjd. Har gjort klart detaljerna för inbjudan men ska sätta ihop dem nu i kväll. Så förhoppningsvis så är det färdigt tills imorron. JIPPI!!!!

Sedan ska jag sätta mig och göra utsidan till Vigsel och festprogramen. Kan ju inte göra så mycket med innehållet på vigselprogrammet ännu. Då vi inte har pratat med prästen som ska viga oss ännu. De skulle höra av sig från Lundby församling i börjarn av 2009. Har ju gjort den mesta med innehållet till festprogrammet och där kan jag ju heller inte göra så mycket mer innan jag vet vilka som kommer.
    Men jag har kommit på en grej jag kan göra om jag ahr tid och lust. Snygga servettringar i samma tema som alla trycksaker.

Ia o Puh: Hur var det i helgen? Var det inte nu ni skulle till Färna Herrgård? Haft mysigt?

• MoonGirl

miss u skrev 2008-10-28 10:57:07 följande:

Jag har inte tänkt så långt som på candilabrar än, men var intressant att veta var man kan få tag i det. Ska ni ta allting från Arbhage? Dom verkar vara riktigt duktiga. Är möjligt att vi anlitar dom om det inte finns porslin och sånt på Hamncafét (om vi nu får vara där). Ska ju kolla med ett cateringföretag i Hallstahammar också där sambons bror har kontakt med ägaren.
    Porslin får vi låna från Brunnby gård. Dukar ska vi hyra av dem på Brunnby gård. Candilabrar ska vi hyra från cateringfirman. Mat beställs från cateringfirman, men vi ska inte anlita serveringspersonalen från cateringfirman (servering kommer de på Brunnby gård att fixa).
  • MoonGirl
    Tessisen skrev 2008-10-28 12:01:50 följande:
    Moongirl: Förstår att du känner av benen. Sedan om du skulle och simma senare igår. Sovit gott i natt kanske?mysan31: Japp har för mig att det var så pappret hette.Ska nu börja med att göra klart alla inbjudningskorten. Blir ett heldags arbete! Men slinker nog in här lite då och då. Ha en fortsatt trevlig dag Brudar!
    Hur har det gått med inbjudningskorten idag? Jag var ner på stan idag igen och hittade lite mer material till inbjudningskorten. Den där boken jag köpte igår på Panduro var verkligen till en stor hjälp! Sambon tyckte att det var en jättebra bok!

Jag sov gott i natt. Det gjorde Erik med, skönt det!
  • MoonGirl

mysan31: De där rosa små tygrosorna som vi hittade till dig på Tiimari igår på stan (jag och Tessisen) kostar 25 kr i alla fall. De var jättefina! Ett litet tips!

• MoonGirl

miss u skrev 2008-10-28 13:32:50 följande:

Låter som du har kommit igång riktigt bra med andra ord! Jag ska också göra alla trycksaker själv. Tycker det är så kul med sånt, så jag längtar tills jag får sätta ihop allt. Kommer säkert svära en del, men kommer bli så bra till slut, hoppas jag iaf. Vi kommer också skriva en liten kort text om varje person i festhäftet. Ett släktträd hade ju varit en kul idé. Blir kanske lite komplicerat i mitt fall då min svärfar är plastsyssling till min svåger (min systers man). Hängde du med på den? Alla: Idag har jag fått mer besked om Hamncafét! Pratade med den gamla ägaren som sa att den nya skulle ta över redan 1 nov. Han skulle ringa till henne omedelbart och nämna mitt namn så hon skulle ringa upp mig. Hoppas hon gör det snart! Verkade inte vara några problem att ta med egen alkohol och mat (enligt den gamla ägaren) så jag hoppas att den nya inte har nåt emot det heller. Sambon ska åka till Tyskland om lite drygt en vecka och shoppa inför bröllopet så det vore bra att få besked tills dess. Känns som det börjar släppa lite iaf!
    Weeee! Grattis, vad kul att du har fått besked ang hamncafét! Suveränt!!

1 november är ju nu på lördag, så har du lite tur så ringer den nya ägaren redan på måndag!! Jag håller tummarna!!

Vore ju perfekt om ni kunde ta med er egen mat och alkohol om ni får vara på hamncafét!! Vad ska din sambo köpa för slags alkoholhaltiga drycker när han åker ner till Tyskland? Vart i Tyskland ska han åka till? Kiel kanske?
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009