• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • Barret

miss u:
    Vi har faktiskt hittat en fotograf, äntligen, som vi är nöjda med. Vi har i och för sig inte träffat henne ännu men på måndag ska det bli av också. 5500 kr skulle hon ha för två timmars fotografering och en skriva med 100-150 högupplösta bilder.

Ikväll ska vi iväg och träffa Björnögården. Känns toppen. Hoppas de kan erbjuda oss allt vi vill ha. Känns så perfekt att vara där ute med närheten till både skog och vatten!

Funderade lite på Ruths, hur har dom öppet? Någon som har koll? Har dom öppet på helgerna? I så fall, mellan vilka tider? Ni verkar ju vara överens om att de är så trevliga så jag tänkte försöka ta mig dit någon dag. Kolla utbudet i alla fall även om jag inte tänker köpa någon klänning riktigt än.

• Barret

miss u:
    Jag tycker absolut ni kan gå dit och prova även fast ni inte tänker hyra eller köpa något därifrån. Vi andra kanske gör det så dom får väl in lite pengar ändå :o).

• miss u

Barret: Vad är det för fotograf ni hittat? En privat? Vad är det som är bra med högupplösta bilder? Jag har inte så bra koll.

Vad kul att ni ska träffa dom på Björnögården. Verkar vara jättebra där. Lite avis på att ni ska vara där. Bara vi kan få klart med vårt ställe så behöver jag inte vara lika avis.

Har för mig att Ruths har öppet kl 10 till kl 13 eller 14 på lördagar. Jag minns inte, men dom är typ dom enda som har öppet på lördagar.

Det värsta/bästa är ju att dom säkert kommer komma ihåg mig om vi skulle gå dit och prova kläder. Vet att dom sa till Moongirl att dom tyckte det var så synd att jag inte tog den klänningen som jag provade där. Känns lite sniket att gå dit och bara prova när man vet att dom är trevliga, fast samtidigt vill man ju att dom ska vara ärliga. Kanske bättre att gå till Ursula där jag hört att dom inte ska vara lika trevliga. Då känns det inte lika dumt att prova. Eller ska man vara ärlig mot dom på Ruths och säga att vi bara ska prova modeller och sen sy upp i Thailand? Om dom skulle säga nåt så får jag väl säga att det är ju så många andra av gänget från tråden som köpt så ni borde ju vara nöjda ändå.

• Barret

miss u:
    Fotografen heter Marit och har ett företag som heter Vi-foto (www.vi-foto.se). Jag vet egentligen inte så mycket om henne men jag går på känslan :o).
    Det som är bra med att få en högupplöst bild är att den är mycket mera detaljerad, dvs att man kan förstora upp en sån bild ganska mycket utan att man ser alla små prickar som den är uppbyggd av. Du kan t.ex. jämföra en tidningsbild med ett fotografi. Dessutom kan man redigera högupplösta bilder på ett annat sätt vilket är en av mina hobbys.

• miss u

Barret: Hon verkar ju vara helmysig Marit. Jättefina bilder! Såg att hon tar 4500:- för en timmes fotografering, men alltså 5500:- för två timmar som ni ska ha? Är det vanligt att fotograffirmor har lågupplösta bilder? Skulle ju vara riktigt kul att göra egna tackkort. Har också intresse av att redigera bilder, men har inte hållt på så jättemycket med det.

• Barret

miss u:
    Jag tycker också hon verkar vara mysig! Japp, 5500:- var priset som jag fick för 2 timmar. Då får man 100-150 högupplösta bilder också som man kan använda till alla tackkort, egna album eller ja.. det är väl bara fantasin som sätter gränser!?
    Det är lite olika hur fotograferna väljer att göra, det är inte alls alla som vill lämna ut sina bilder i hög kvalitet och ibland får mat betala en saftig summa för att få ut bilderna (har sett pris runt 3000kr för en sån skiva + kostnaden för själva fotograferingen). Många vill ju tjäna pengar på att sälja tackkort, förstoringar, album och allt vad det nu kan vara..
    Att göra egna tackkort och vad man nu vill är ju inte speciellt avancerat, dessutom får man det precis som man själv vill!

• miss u

Barret: Hur hittade ni henne? Känner du nån som haft henne som fotograf tidigare? Enligt vår budget har vi tänkt lägga 4000:- på fotograf. Tycker det är så himla svårt att veta vilken man ska välja. Läste lite av Marits referenser och det var bla en som alltid se konstig ut som blev nöjd. Jag har samma problem, så det måste vara en bra fotograf om jag ska bli bra. Vet inte hur mycket klagomål jag fått från svärmor som är ett fotofreak "Måste du se ut så där?" Kan ju inte jag hjälpa heller!

• Barret

miss u:
    Jag hittade henne faktiskt här på Bröllopstorget. Jag gick på företagsregister och sedan kollade jag in de olika alternativen där. Jag känner ingen som haft henne som fotograf tidigare, men som sagt, jag gick på magkänsla.
    Både jag och min sambo brukar också se ganska konstig ut på bild *skrattar* så vi hoppas också att hon har magiska fingrar :o).
    Det är supersvårt att välja fotograf, men jag tror det viktigaste är att personkemin stämmer och att det känns bra. Då blir det lättare att slappna av och bilderna blir bättre. Hon känns ganska sprallig och glad och lättsam, det är viktigt för oss.
    Jag kan berätta vad jag tyckte om henne efter jag träffat henne på måndag i nästa vecka!

• Barret

Hur ska ni transportera er från kyrkan till festlokalen? Igår påväg till simhallen såg jag en vit limmo. Grymt snygg och gansak häftig.... Hade varit mysigt med häst och vagn också, men tänk om det regnar. Så.... hur ska ni göra?

• miss u

Barret: Jag har inte ens tänkt på att kolla igenom företagsregistret. Bra idé! Du får gärna berätta hur hon var när ni träffat henne. Hur blir det med fotograferingen om det regnar? Oftast har ju inte privata fotografer nån studio att vara i. Jag tänkte jag skulle kolla om man kunde få ta inne i kyrkan då, om det inte är några som ska in där efteråt.

Vi ska om allt går som planerat åka flotte till festlokalen. Kommer kunna gå till den, och sen åka i kanske 10 min. Blir helmysigt! Får nog förbereda med paraply om det skulle bli så.

Limo verkar ju helcoolt att komma åkandes i. Det är vårt alternativ två, men eftersom flotten är gratis (är byggd av sambons familj) så får det bli det.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009