• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • Barret

miss u:
    Jag vet faktiskt inte hur det blir med fotograferingen om det regnar. Det är något vi måste prata med henne om på måndag, för det är som du säger, hon har ingen egen studio.. Vi får se och såklart hoppas att det är solsken :o).

Flotte låter riktigt häftigt!!

Hur ska ni andra ta er till festlokalen?

• miss u

Är det nåt mer viktigt ni ska höra med henne om? Nu blev jag sugen på att boka henne jag med, fast det vill jag typ alltid så fort jag hittar nåt som är bra. Måste kolla med sambon om han tycker att vi ska lägga lite mer på fotograferingen än vi budgeterat. Blir nog isf paketet för 4500:- för vår del.

Det är väl rätt billigt att kopiera upp bilder själv efteråt?

Verkar som det bara är du och jag som hänger här just nu så jag svarar lite på din fråga. Moongirl ska iaf åka häst och vagn. Vet inte om nånannan bokat in nåt.

• Barret

Hehe, japp det verkar bara vara du och jag som är igång idag.. de andra hänger säkert ikapp ikväll när jag är iväg och träffar restaurangen. Har skrivit ner 15-20 frågor på ett papper nu som jag ska ta med mig :o).

Det viktigaste är nog hur vi gör om det regnar och om hon tycker det är okey att publicera bilderna på olika sätt. Kanske vill vi ha en bild i tidningen och så har jag en blogg som jag försöker uppdatera då och då. Självklart kommer vi i sånna fall skriva att hon har tagit bilden, men det är bra att veta hur hon ställer sig till publicering.

Jag tror inte att man behöver ha 2 hela timmar egentligen, bara jag som blir så stressad om det inte finns nog med tid. Så jag tror absolut att ni klarar er med en timma!
    Det är nog ganska billigt att skriva ut eller framkalla bilderna själv. Jag fick en fotoskrivare förra året som jag använder flitigt. Förstorade ett kort (ca A3 storlek) för något år sedan via någon fotosida och jag tror det kostade mellan 150 och 200 kronor.

• miss u

Jag brukar ha så mycket annat för mig om kvällarna så då hinner jag inte kika in här. Blir desto mer när tanken är att jag ska jobba. Kan du inte ge några exempel på frågor som du ska ställa? Kom på att vi måste komma på lite frågor när/om vi får nå besked från Hamncafét.

Jättebra att fråga om publicering. Det är ju självklart att man ska skriva att det är hon som tagit bilderna. Det är ju inte mer än rätt.

Vad kostar en fotoskrivare? Ska du skriva ut dina bröllopskort på den? Har en jobbarkompis som har rätt ny fotoskrivare. Kan ju kolla om man kanske kan låna den isf... Men först fråga sambon om han går med på att öka fotografposten i budgeten. Har gått ner 500:- på sminkposten då jag köpte det mesta jag ska ha i USA, så han borde inte vara så svår att övertala. Har en kompis som ska fixa sminket och håret, så sparar ju massa pengar på det.

• Barret

Jag brukar också ha fullt upp på kvällarna.. jag jobbar också (egentligen) nu, men det är så lätt att bara glida in här.

Jag tänkte fråga saker som hur vi kan placera borden, vilka tårtor vi kan välja på, hur dukningen kommer se ut, vilka bordsdekorationer som ingår, om det är samma pris på de alkoholfria kuverten, hur länge vi får hålla på, om det ingår musikanläggning och/eller om det finns mic.

En fotoskrivare kan man nog få runt tusenlappen skulle jag gissa men man ska ju komma ihåg att det tillkommer kostnader som papper och färgpatroner. Någon sa att det kostar lika mycket totalt sätt att skriva ut själv som att skicka in, fast man har ju lite mer frihet när man skriver ut själv tycker jag, mixa format och testa olika effekter.

Du får väl säga till honom att ringen, mannen/kvinnan och bilderna är det enda man kommer ha kvar när dagen är över.

• miss u

Bra frågor. Är ju sånt man vill veta så man kan planera lite. Ska ni ha live-musik?

Jag har köpt fotopapper en gång i tiden som jag knappt använt. Har ju en bläckstråleskrivare så kvaliteten blir inte så jättebra trots att man har bra papper. Men man kan ju testa lite hemma ändå.

Det var ett bra motiv att lägga pengar på fotograf. Får se om han köper det.

• Barret

Jo precis det var så jag tänkte också. Om vi vet vad som ingår och vilka möjligheter som finns så blir planeringen lite lättare. Nu sitter vi mest och gissar.

Någon livemusik blir det tyvärr inte. Man kunde ju tro det eftersom sambon har spelat mycket i storband, men för honom är det allt eller inget och hans dröm om ett storband i vit smoking känns lite väl dyrt.

Det spelar oftast inte så stor roll om man har jätte jätte jätte bra papper om skrivaren är dålig.. Själv tror jag inte att jag skulle köpa en fotoskrivare bara för bröllopsbilderna, då är det nog billigare att skicka in dem för framkallning.

• miss u

Vi har inte ens fått besked om vi får vara på Hamncafét, så vi gissar vilt om vad som ingår och inte. Ingen aning om porslin och sånt ingår, och det blir ju rätt stor kostnad om det inte gör det.

Sambon har haft ett band med sina bröder, och min förhoppning var väl från början att dom skulle spela. Men kom på rätt snabbt att det är nog ingen av dom som har lust att spela på festen. Då vill dom bara vara gäster, så det kommer bli nån trubadur. Har inte kollat upp det än, men svärfar har sina kontakter med Rytterne röj så det ordnar sig nog.

Blev typ ingen skillnad alls när jag tog fotopapper och vanligt så det är ju helt klart skrivaren det hänger på. Blir nog att jag lånar en fotoskrivare isf. Men är ju smidigt att skicka in också.

Ska ni fotas före eller efter vigseln föresten?

• Barret

Det är så surt att ni inte hört något än. Jag tycker du ska ringa igen! Visst, kanske verkar tjatigt, men man vill ju veta!

Trubadur låter mysigt... man kanske skulle kolla på det ändå *funderar*

Vi ska nog fotas innan vigseln för vi ska ju gifta oss så sent. Vigseln är ju inte förrän 16.00 så vi har ganska gott om tid innan. Tänker mig att håret kan vara klart till 11-12 tiden och sen är det bara att tuta och köra. Fotas mellan 13 och 15 och sen är det raka vägen till kyrkan. Vad tror du? Är jag för tidsoptimistisk?

• miss u

Jag får nog allt ta och ringa igen. Förhoppningsvis svarar den nya ägaren på en gång den här gången.

Hoppas verkligen att vi får tag i nån trubadur. Både sambon och jag tycker om sånt jättemycket. Vi är inte så dansanta av oss, men lär väl svänga våra lurviga lite ändå.

Jag tycker det låter som en bra tidsplanering. Vi har bokat vigsel kl 15 och ska ta efteråt. Funderar på om man kanske ska försöka ändra till kl 14:30. Annars kanske festen kommer igång alldeles för sent, eller vad tror du?

Nu tänkte iaf jag gå hem från jobbet, så nu får andra ta över här. Vi har gjort vårt för idag tycker jag.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009