• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-08-31 14:57:08 följande:

Moongirl: Jag tror det gick bra att kolla på kyrka, eller det blev svårare att välja! Var inga problem att kolla på Kolbäcks kyrka och den är ju jättefin. Var utanför Säby kyrka och den gillar jag verkligen. Sambo är mer inne på Kolbäcks kyrka... så det kanske blir Strömsholms kapell istället (?)! Visst var det ni som kollat där? Jag har fått för mig att det kostar massa att gifta sig där. Vet du vad det kostar?Vi var även runt och kollade på lokal när vi för en gångs skull hade bil (lånad av mina föräldrar). Man blir ju rätt begränsad då. Kollade på Borgbylokalen, Försvarsgården (som tydligen är till salu som kanske inte går att hyra) och Borgåsunds Hamncafé. Var även hem till svärföräldrarna i Herrskogen. Dom erbjöd sig att vi kunde
    ha festen där. Lät som en bra idé fram tills vi åka till Hamncafét. Där var det hur fint som helst! Precis vid vattnet, vilket har varit min dröm att kunna ha festen så. Det hade tydligen varit bröllop där igår för det var några som städade och tält med bord stod på gräsmattan. Exakt så som vi tänkt. Ingen aning om vad det skulle kosta dock. Ska höra oss för i veckan. Hoppas att det är ledigt!
    Hej! Vad kul att höra att det gick bra idag när ni kollade på kyrkor, fast det blir svårare att välja kyrka nu.

Ja, det var vi som var till Strömsholms kapell och tittade. Ett tips är att åka ut till kapellet och titta innan ni bokar. Om ni åker ut till Strömsholm för att titta på kapellet så säg i receptionen att ni hade ev tänkt på att gifta er där och vill se hur det ser ut, för då kostar det inget att gå in i slottet. Det kostar 4500 kr att hyra kapellet där. Ja, ni kanske väljer kapellet i Strömsholm, vem vet? .

Vart ligger Borgbylokalen? Och Borgåsunds hamncafé? Är det stora lokaler? Har ni varit iväg och tittat på Brunnby gård då? Vad härligt med att ha bröllopsfesten nära vattnet, om det är möjligt.

Tänkte du hyra brudklänning eller köpa en klänning? Vet du hur långt i förväg man måste boka en klänning om man ska hyra?

Känner du till några bröllopsbutiker i Västerås?

Har ni haft några funderingar på transport från kyrkan till festlokalen?
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-08-31 14:57:08 följande:

Moongirl: Jag tror det gick bra att kolla på kyrka, eller det blev svårare att välja! Var inga problem att kolla på Kolbäcks kyrka och den är ju jättefin. Var utanför Säby kyrka och den gillar jag verkligen. Sambo är mer inne på Kolbäcks kyrka... så det kanske blir Strömsholms kapell istället (?)! Visst var det ni som kollat där? Jag har fått för mig att det kostar massa att gifta sig där. Vet du vad det kostar?Vi var även runt och kollade på lokal när vi för en gångs skull hade bil (lånad av mina föräldrar). Man blir ju rätt begränsad då. Kollade på Borgbylokalen, Försvarsgården (som tydligen är till salu som kanske inte går att hyra) och Borgåsunds Hamncafé. Var även hem till svärföräldrarna i Herrskogen. Dom erbjöd sig att vi kunde ha festen där. Lät som en bra idé fram tills vi åka till Hamncafét. Där var det hur fint som helst! Precis vid vattnet, vilket har varit min dröm att kunna ha festen så. Det hade tydligen varit bröllop där igår för det var några som städade och tält med bord stod på gräsmattan. Exakt så som vi tänkt. Ingen aning om vad det skulle kosta dock. Ska höra oss för i veckan. Hoppas att det är ledigt!
    Du får höra av dig och berätta hur mycket det kostar att hyra hamncafét. Jag ska försöka googla på Säby kyrka och se hur den ser ut. Hoppas det finns några bilder utlagda på nätet. Är nyfiken. Vill också se bilder från Kolbäcks kyrka. Kolbäcks kyrka är väl den kyrka som ligger på väg mot Strömsholm? Den man ser från vägen?
  • miss u

Jag såg på Strömsholms slotts hemsida att det kostade 4500:- att hyra lokalen. Tycker att det är lite väl häftigt faktiskt. Känns som jag skulle vilja lägga pengarna på annat.

Det stämmer bra att det är Kolbäcks kyrka som ligger vid vägen mot Strömsholm. Jag tyckte det var lite störande att tågrälsen + vägen låg så pass nära, fast samtidigt är man ju inte vid kyrkan så länge. Hittade du nå bilder på Säby kyrka?

Jag är så dålig på geografin runt Kolbäck, så om du vill veta var Borgbylokalen ligger, sök på Borgby, Hallstahammar på hitta.se. Hamncafét ligger om man svänger ner mot gästhamnen i Borgåsund. Sök på Borgåsund på hitta.se så borde du hitta det med. Hur hittade man egentligen förr när inte internet fanns?

Hur har det gått för er att komma överens? Vi har haft vilda diskussioner hemma om vi ska vara på hamncaféet eller hos svärföräldrarna. Jag älskar hamncaféet och sambon svärföräldrarna. Men jag får nog ge mig verkar det som. Är ju helt klart billigare att vara hos svärföräldrarna, även om jag tycker att det inte skadar att kolla upp vad hamncaféet kostar innan man ratar det. Usch, det är inte lätt!

Vi har väl tänkt att transport mellan kyrka och festlokal ska vara "gratis". Vill inte lägga pengar på det. Hade en idé om att åka med svärföräldrarnas båt OM vi nu skulle vara vid hamncaféet. Annars blir det nog bil av nåt slag.

Jag har tänkt att sy upp klänning i Thailand när vi åker dit i januari. Ska dock kolla vad som finns i Sverige först så jag vet vilken modell jag ska ha. Blir jag kär i nån här kommer jag nog att hyra tror jag.

• MoonGirl

miss u skrev 2008-09-01 07:39:25 följande:

Jag såg på Strömsholms slotts hemsida att det kostade 4500:- att hyra lokalen. Tycker att det är lite väl häftigt faktiskt. Känns som jag skulle vilja lägga pengarna på annat.Det stämmer bra att det är Kolbäcks kyrka som ligger vid vägen mot Strömsholm. Jag tyckte det var lite störande att tågrälsen + vägen låg så pass nära, fast samtidigt är man ju inte vid kyrkan så länge. Hittade du nå bilder på Säby kyrka? Jag är så dålig på geografin runt Kolbäck, så om du vill veta var Borgbylokalen ligger, sök på Borgby, Hallstahammar på hitta.se. Hamncafét ligger om man svänger ner mot gästhamnen i Borgåsund. Sök på Borgåsund på hitta.se så borde du hitta det med. Hur hittade man egentligen förr när inte internet fanns? Hur har det gått för er att komma överens? Vi har haft vilda diskussioner hemma om vi ska vara på hamncaféet eller hos svärföräldrarna. Jag älskar hamncaféet och sambon svärföräldrarna. Men jag får nog ge mig verkar det som. Är ju helt klart billigare att vara hos svärföräldrarna, även om jag tycker att det inte skadar att kolla upp vad hamncaféet kostar innan man ratar det. Usch, det är inte lätt!Vi har väl tänkt att transport mellan kyrka och festlokal ska vara "gratis". Vill inte lägga pengar på det. Hade en idé om att åka med svärföräldrarnas båt OM vi nu skulle vara vid hamncaféet. Annars blir det nog bil av nåt slag.Jag har tänkt att sy upp klänning i Thailand när vi åker dit i januari. Ska dock kolla vad som finns i Sverige först så jag vet vilken modell jag ska ha. Blir jag kär i nån här kommer jag nog att hyra tror jag.
    Hej! Jag tycker också att det är lite väl mycket med att betala 4500 kr för att hyra kapellet, i Strömsholms slott. Kapellet var fint, men inte mer. Sedan var vi till stenköket och kollade in där. Det kostar 1000 kr i timmen att hyra där för att ha festen efteråt. Normalt brukar folk hyra stenköket i 8-9 timmar och då blir det ju 8000-9000 kr i timmen. Väldigt dyrt. Brunnby gård kostar 4500 kr (tror jag att det var) och då får man ha gården i 3 dagar!!

Jag har inte hunnit titta efter några bilder på Säby kyrka, men jag ska göra det. Ja, Kolbäcks kyrka låg ganska nära vägen, men Badelunda kyrka ligger också väldigt nära vägen. Har du varit dit till Badelunda kyrka?

Du kan ju ringa och kolla vad det kostar att vara vid hamncafét? Ja, om ni är hemma hos svärföräldrarna så blir det ju billigare. Hade ni tänkt bjuda många gäster? Det vore väl häftigt att åka båt till svärföräldrarna om ni ska vara vid hamncafét .

Ja, vi hade livliga diskussioner här hemma om vart vi skulle vigas. Sambon ville vara i Strömsholms kapell och jag ville vara ute i Badelunda kyrka. Men när han såg kapellet så tyckte han att det såg så litet ut. Vi tänkte bjuda ganska många personer till bröllopet. Så det blev till slut att vi bokade Badelunda kyrka (YES!!) Nu idag ska jag kolla lite på cateringfirmor. Jag är hemma och är mammaledig just nu så jag hinner ringa runt och göra lite bröllopsärenden. Bra det!

Vad kul att du hade tänkt skaffa en klänning i Thailand när ni ska åka dit. Jag tänkte hyra en brudklänning, hoppas jag hittar någon fin . Måste bara hinna gå ner några kilon innan jag provar någon brudklänning .

Ja, hur hittade man förr när man inte hade internet? Det undrar jag också . Fast då låg ju det mesta kanske nästgårds...
  • MoonGirl

Hoppsan, skrev lite fel. 8000-9000 kr brukar det oftast bli när man hyr Stenköket för en kväll.

• miss u

Min syster gifte sig i Badelunda kyrka (för 4 år sen på torsdag faktiskt!) och hon har även döpt en av döttrarna där. Det är en jättemysig kyrka. Jag var på nåt konfirmationsläger där, för massa år sen och tänkte att här skulle jag kunna tänka mig att gifta mig. Kanske värt att åka dit och kika, fast samtidigt dumt med fler alternativ

Vi har tänkt att bjuda runt 50 gäster. Sambon tycker det är jättejobbigt att bli tvungen att välja bort nära släkt (han har stor släkt, jag har liten), vilket han inte behöver om vi är hemma hos svärisarna. Det skulle ju vara riktigt tufft att åka båt till festlokalen, men jag ska kolla med sambon om jag kan få igenom att vi fotas vid vatten iaf. Måste ju kunna kompromissa på nåt sätt. Har ni tänkt ut nånstans ni vill fota, och vilken fotograf ni ska ha?

Hur många kilon har du tänkt gå ner till klänningen? Jag är väl lite orolig att jag ska hinna gå upp/ner i vikt mellan Thailandsresan och bröllopet så att klänningen inte passar, men får väl se till att jag får lite sömnsmån så det går att ändra.

Jag sitter på jobbet, men känns som det mest hägrar bröllopstankar i skallen. Får inte så mycket gjort. Opps!

• Ia o Puh

Miss u: Grattis, kul när dom kan förvåna och ta en på sänegn ibland med frieri!

Har nu bokat lokal, Brunnby gård...fick skjuta en vecka tidigare...6juni. Enligt blivande mannen blir det ju enklare att komma ihåg...förlovning 080822 och vigsel 090606!

• Ia o Puh

Moon girl: såg att du tänkte ta Brunnby gård som festlokal..var planerar ni att viga er? Vi har funderat och även varit ute och kollat lite på kyrkor och vi är lite oense här hemma...

• miss u

Ia o Puh: Ja, dom är allt bra luriga som där små liven. Överraska när man minst anar det.

Så ni ska också ha Brunnby gård. Snart är det bara vi som inte ska ha det. Känner mig lite utanför...

• Rebellen75

Moongirl

Ang klädsen så vet jag inte hur det blir. Men min tärna ska ha svart klänning och jag en svartvit liknande den i mitt galleri som jag även har en bild på i rött. sambon vill inte ha kostym så vi funderar på en vit linnekostym. För han vägrar att ha slips, det är inte han.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009