• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • MoonGirl
    Tessisen skrev 2008-09-01 22:40:48 följande:
    Visst blir man beroende av att titta in här titt som tätt. Usch vad det måste bli svårt när all denna planering är klar och bröllopsdagen kommen att hålla sig här ifrån. Vill ju veta hur det går för er alla andra och hur era dag blev så man kommer nog att vara här inne ett tag efter den stora dagen har kommit och gått. Som tur är så har man ju tid kvar att tillbringa här!Hoppas det går framåt för alla i planeringen, det gör det här iallfall. Har hittat en butik som verkar sälja den klänning som jag helst av allt vill ha... Ska väl dit nån helg nu i höst och kolla in den i verkligheten. Om ni vill se den så finns den i mitt bildgalleri det är den klänningen som är överst av klänningsbilderna. Vore kul att höra vad ni tycker..Ha det gött alla och fortsätt med planeringen...

Vilken snygg klänning!!!
  • miss u
    MoonGirl skrev 2008-09-02 10:17:52 följande:
    miss u skrev 2008-09-01 08:29:57 följande:
    Hej! Vad kul att höra att din syster gifte sig i Badelunda kyrka och att du har varit där på något konfirmationsläger. Ja, åk ut och titta igen på kyrkan. Den är så fin! Har du ringt och kollat med hamncafét hur mycket det kostar att ha festen/middagen där efter vigseln? Nyfiken Jag skulle vilja gå ner 15 kilo. En del kilon är efter graviditeten, men jag ska kämpa på under hösten. Eftersom jag hade tänkt hyra en brudklänning så kan jag beställa en ett halvår innan bröllopet. Så jag har tid på mig under hösten, går jag ner 10 kilo så är det också jättebra! vill vara fin på min stora dag! Vet du om det finns några brudklänningskataloger som man kan titta i? Eller måste man ner till affären och kolla? Vi har ju två st bröllopsaffärer här i stan och några st i Eskilstuna, så jag ska väl ta mig ner på stan någon dag här och kika runt. Måste titta på utbudet. Ska höra med dem i affären om de har någon katalog som man kan få ta med sig hem och titta i lugn och ro. Ringde runt till olika cateringfirmor igår, men de var väldigt svåra att få tag på. Tur att de har hemsidor som man kan titta på. Har ni funderat över vilken cateringfirma ni vill ha?Vi har inte bokat fotograf ännu, vet du hur långt i förväg man måste boka en fotograf? Vilka finns det här i stan? Vet du? Vet inte heller vart vi vill bli fotograferade. Svårt! Brukar man göra det efter vigseln eller brukar man göra det några timmar innan vigseln? Jag vet inte hur man brukar göra eller vad som är mest praktiskt. Mest praktiskt är det väl att göra det innan vigseln. Skrev en gästlista igår, vi är uppe i 100 personer. Vi kan inte bjuda så många.... Ja, det är svårt att hålla sig borta från bröllopstorget när man går i bröllopstankar man har mycket att fundera på .
    Jag känner nog att min syster kan "få" Badelunda som sin kyrka. Finns ju så många andra fina att välja mellan.

Jag har inte ringt hamncaféet än, men tänkte jag skulle hinna med att göra det idag. Måste ju trots allt jobba emellanåt.

Jag visste inte ens att det fanns nåt som hette bröllopsklänningskatalog. Så långt har jag kommit i mitt klänningsletande. I Västerås är det väl Ursula och Ruths som finns att välja mellan. Känner inte till så många fler. Finns det fler ställen i Eskilstuna? Är ju värt att kolla där också isf.

Vi tänkte väl ta kallskuren mat från Carlströms eller Kungsbyn. Sen kände svärfar till nån som kunde fixa potatisgratäng till billig peng. Vet inte vem det var han kände. Vilka cateringfirmor var det du försökte få tag i?

Dom stora fotograferna i stan är väl Portättstudion och Photografen. Dom ligger båda på Stora gatan vid Fryx. Jag bor på Oxbacken så jag går förbi dom varje dag när jag går till/från jobbet. Man kanske skulle smita in nån dag och höra sig för om priser. Känns som det är så länge kvar tills det är dags, men det är ju ändå dags att börja boka saker. Sambon vill att vi ska fotas efter vigseln eftersom han inte vill se mig innan kyrkan. Han tycker att det känns fejk att ta innan eftersom man sätter på sig ringarna innan vigseln. Samtidigt har man ju mer tid innan vigseln, beroende på när man ska vigas. Vilken tid brukar vigseln vara, på eftermiddagen va?

Vad har ni för budget? Vi ligger just nu på runt 40 000:- exkl bröllopsresa + att mina föräldrar betalar maten. Har tänkt bjuda 50-60 pers.
  • MoonGirl
    Rebellen75 skrev 2008-09-01 20:03:08 följande:
    Då var jag in här ännu en gång och kikade ska det vara så svårt att hålla sig borta
    Hej! Var in och tittade på dina bilder. Jättefina! Jag undrar vad den cremé-färgade klänningen heter, den på förstasidan i ditt bildgalleri. Den till höger om den röda klänningen. Det är en creméfärgad klänning där tjejen håller i en gul bukett. Jättefin klänning. Jag undrar vad modellen heter
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-09-02 10:31:13 följande:

Jag känner nog att min syster kan "få" Badelunda som sin kyrka. Finns ju så många andra fina att välja mellan.Jag har inte ringt hamncaféet än, men tänkte jag skulle hinna med att göra det idag. Måste ju trots allt jobba emellanåt. Jag visste inte ens att det fanns nåt som hette bröllopsklänningskatalog. Så långt har jag kommit i mitt klänningsletande. I Västerås är det väl Ursula och Ruths som finns att välja mellan. Känner inte till så många fler. Finns det fler ställen i Eskilstuna? Är ju värt att kolla där också isf.Vi tänkte väl ta kallskuren mat från Carlströms eller Kungsbyn. Sen kände svärfar till nån som kunde fixa potatisgratäng till billig peng. Vet inte vem det var han kände. Vilka cateringfirmor var det du försökte få tag i?Dom stora fotograferna i stan är väl Portättstudion och Photografen. Dom ligger båda på Stora gatan vid Fryx. Jag bor på Oxbacken så jag går förbi dom varje dag när jag går till/från jobbet. Man kanske skulle smita in nån dag och höra sig för om priser. Känns som det är så länge kvar tills det är dags, men det är ju ändå dags att börja boka saker. Sambon vill att vi ska fotas efter vigseln eftersom han inte vill se mig innan kyrkan. Han tycker att det känns fejk att ta innan eftersom man sätter på sig ringarna innan vigseln. Samtidigt har man ju mer tid innan vigseln, beroende på när man ska vigas. Vilken tid brukar vigseln vara, på eftermiddagen va?Vad har ni för budget? Vi ligger just nu på runt 40 000:- exkl bröllopsresa + att mina föräldrar betalar maten. Har tänkt bjuda 50-60 pers.
    Ja, det håller jag med dig om. Det finns många fina kyrkor att välja på.

Ja, det finns ett ställe i Eskilstuna som både säljer och hur ut bröllopskläder. Stället heter: "Saras brud och fest". Har aldrig varit där. Sedan finns ett ett ställe till men jag kommer inte ihåg nu vad stället heter. Men jag tänkte åka till Eskilstuna någon dag och kolla in vad det finns för utbud.

Hör gärna av dig när du vet priser för hur mycket det kostar med fotografering .

Vi ska vigas kl 16, så jag antar att det brukar vara på eftermiddagarna. Vi hade två tider att välja på, antingen 14.30 eller kl 16. Vi valde den sista tiden

Vi håller på att kolla runt vad allt kostar, har inte satt upp någon budget ännu, det beror på hur många personer vi vill bjuda.

Ringde till Aroscatering och till arbhages catering igår.

Jag har ingen aning om det finns någon brudklänningskatalog, men jag ska höra efter i butiken. Har hört att Ruths affär är bra och Ursulas affär mindre bra. Men man får väl gå dit och kolla i båda och bilda sig en egen uppfattning...
  • miss u

Jag har också hört att Ruths ska vara bättre än Ursula, men vill ju inte hänga ut Ursula som ett dåligt ställe innan man har varit där. Du får gärna åka till Eskilstuna och återkomma om hur utbudet är där.

Rent spontant känns Porträttstudion bäst, och vad jag fattade det som enligt deras hemsida kostar det 1800:- för en timme + tillägg. Tillägg kan vara fotografering efter kl 15 på lör tex. Det var gratis om man ville fotas vid Slottet, Djäkneberget eller Kyrkbacken. Fina ställen alla tre, vid bra väder dvs.

Arbhages catering är dom vi kommer anlita om vi behöver nån catering på det sättet. Dom ligger utanför Strömsholm nånstans. Var det stor skillnad i pris?

• sanste

Hej!

Vi ska gifta oss i Västerås. Ringde och bokade Skerike kyrka iddag och Brunnby gård har vi bokat sedan 2 månader sedan tillbaka. Vi gifter oss den 13 juni nästa år! Känns kul att kunna börja planera riktigt ordenligt nu när kyrkan är bokad!

• Rebellen75

Kul att du också ska ha festen på Brunnby. Vi är några stycken.

• Ia o Puh

Moon girl: Ja, vi har funderat på Badelunda, men det är lite av ett dilemma...Sambons kompis gifte sig där för drygt 4 år sedan, 5 år sedan i vår...dom skilde sig efter 2 månader, hon var otrogen...ja, det var ett himla liv...Vi känner att Badelunda vore suveränt rent logistikt sett, men men...skulle kännas dumt kanske för honom att komma in i samma kyrka där allt liksom tog slut...Vad tycker ni, ska vi strunta i deras vigsel och gå på Badelunda?

Gud, va fort det går, har varit borta ett dygn och tråden har liksom sprungit iväg, sambon klagar på att detta är värre än när jag var gravid och satt framför familjeliv hela tiden...jag sa till honom att detta är ju bara början, hehe, "baby, you have seen nothing yet"

• sanste

jag såg att det var en del härinne som skulle ha festen på Brunnby när jag läste tråden! vad kul med en Västeråstråd!

Ia o Puh: Er vigsel har ju ingenting med att hans fru var otrogen. Jag tror inte heller att er vigsel blir lika, alla brudpar sätter sin egen prägel på vigseln med val av musik solist osv. Om sambons kompis tycker det är jobbigt så kanske han berättar det för er och kommer på middagen sen? Det är mycket man ska ta hänsyn till när det kommer till bröllop, och man kan inte tänka på precis alla... Om Badelunda känns rätt så ta den kyrkan.

• Rebellen75

Ia o Puh skrev 2008-09-02 19:53:31 följande:

Moon girl: Ja, vi har funderat på Badelunda, men det är lite av ett dilemma...Sambons kompis gifte sig där för drygt 4 år sedan, 5 år sedan i vår...dom skilde sig efter 2 månader, hon var otrogen...ja, det var ett himla liv...Vi känner att Badelunda vore suveränt rent logistikt sett, men men...skulle kännas dumt kanske för honom att komma in i samma kyrka där allt liksom tog slut...Vad tycker ni, ska vi strunta i deras vigsel och gå på Badelunda?Gud, va fort det går, har varit borta ett dygn och tråden har liksom sprungit iväg, sambon klagar på att detta är värre än när jag var gravid och satt framför familjeliv hela tiden...jag sa till honom att detta är ju bara början, hehe, "baby, you have seen nothing yet"
    Jag tycker att ni ska strunta i det, tycker ni bäst om Badelunda så kör med det. Det är ju erat bröllop. Det blir väll bra om han får trevliga minnen däri från. Man kan inte ta hänsyn till alla. Jag var sån förut och ville alltid göra rätt men i slutändan är det ingen annan som har tänkt på det.
    Ang att tråden springer iväg när man inte varit in på ett tag är anledningen till att jag faller ifrån med mina inlägg efter ett tag för jag blir lätt fast annars. Men dessa veckor när gubben jobbar kväll sitter jag själv nu efter jag lagt barnen så då är detta mitt lila nöje. Men nästa vecka kommer jag nog inte vara lika aktiv.

Måste kila iväg en stund Barnen ligger bara och snackar med varandra. Minstingen får helt enkelt inte ligga kvar hos storasyster. Kommer snart tillbaka
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009