• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • miss u

Jag får ihop det att det passar bäst med fika på tisdag eftermiddag/kväll, då min matlagningskurs kommer vara på onsdagar. Jag slutar jobbet runt kl 16 (flextid) så efter det passar mig bäst. Jag tar gärna också bara kaffe eller the, men det är klart att ni andra ska moffa i godsaker om ni vill det Det är väl egentligen bara Rebellen som inte kan på tisdagar? Fast det verkar vara lika illa vilken dag vi än tar för dig, eller?

• miss u

Har suttit idag och spånat på trycksakernas utseende. Har alltid tyckt om att göra egna kort så det är självskrivet att jag ska göra allt sånt själv. Vi var valt färgtema svart, vitt och rött. Hela vårt hem är mer eller mindre uppbyggt i dom färgerna, så det var inte så svårt val. Frågan är bara om det känns för mörkt med svart på sommaren..?

• mysan31

Jag tänkte höra vad gör toastmaster och vad
    har värdpar hand om på festen...
    någon som vet..

• Lissdaniels

Äh du har ju både vitt och rött som lättare upp det svarta om det känns för mörkt

• miss u

mysan31: Det står rätt utförligt vad en toastmaster ska göra och vad som är värdparets uppgift under bröllopsplanering här på bt. Här kommer ett utklipp om vad som står:

Toastmaster
    Toastmaster är den person som ansvarar för ordning, tempo och tid på festen. Det är toastmaster som har ansvaret att göra en talarlista och också för att presentera varje talare under middagen. Toastmaster har ansvar för sången om brudparet inte valt att tilldela ansvaret för sången till någon annan person. Toastmaster skall också tillhandahålla ris efter vigseln utanför kyrkan till gästerna. Det är toastmasters uppgift att hissa flaggan på festplatsen innan brudparet kommer och han skall också utbringa en skål för brudparet när det anländer till festen. Under själva middagen är det bra om toastmaster har en liten klocka eller dyl. som han ringer i när han vill ha uppmärksamheten utan att helt ta över tillställningen förstås. För att underlätta för serveringspersonalen kan det vara bra att rådgöra med dem när det är bäst att hålla talen. På detta sätt slipper maten kallna eller glassen smälta under alltför långa tal.

Värdpar
    Värdarnas huvudroll är framförallt att vara ett stöd för brudparet under själva bröllopsdagen och se till att allt flyter enligt planerna.
    Brudparet ska nämligen inte behöva oroa sig för någonting på sin bröllopsdag utan ha möjlighet att bara kunna slappna av och njuta.

Jag har varit på bröllop där toastmastern har varit värd också så man behöver ju inte ha båda. Beror på hur många man törs blanda in i planeringen.

• miss u

Lissdaniels: Jag misstänker att ditt meddelande var riktat till mig så jag svarar på det. Du har nog rätt. Kan vara skönt att lätt upp med nåt mörkt. Annars finns det risk för att det känns lite mjäkigt. Vet inte heller vilken färg jag skulle kunna tänka mig om inte svart.

Välkommen till tråden försten. Kul med ett nytt "ansikte". Planeras det bröllop i Västeråstrakten för er del också?

• Ia o Puh

Moon Girl: Pratade med en kompis igår som även hon är nyförlovad och vi pratade om allt som behövs till ett bröllop...Hon hade verkligen dunderkoll på vad hon ville ha och hur man borde göra osv...jag kände mig urdum, kan ju typ ingenting...har inte den blekaste vad jag ska dekorera efter. Jag känner att det är himla mycket och när man dessutom har familj verkar det finnas väldigt lite tid till planering och annat nödvändigt. Korten, placering och placeringskort och tema ska en vän hjälpa till med och likaså bordsdekorationer. Sköööönt, slipper jag hålla på med pyssel! (Inte direkt en mönsterbrud... )

Tisdagar funkar för mig, tid, någon?

• Rebellen75

miss u skrev 2008-09-07 14:17:32 följande:

Jag får ihop det att det passar bäst med fika på tisdag eftermiddag/kväll, då min matlagningskurs kommer vara på onsdagar. Jag slutar jobbet runt kl 16 (flextid) så efter det passar mig bäst. Jag tar gärna också bara kaffe eller the, men det är klart att ni andra ska moffa i godsaker om ni vill det Det är väl egentligen bara Rebellen som inte kan på tisdagar? Fast det verkar vara lika illa vilken dag vi än tar för dig, eller?
    Varannan vecka jobbar sambon förmiddag så då kan jag smita iväg . Snart är fotbollen slut för grabben på tisdagar, så bestämmer vi någon dag ska jag verkligen försöka att komma. Jag jobbar till kl 15.30 .
  • Rebellen75

miss u skrev 2008-09-07 14:19:23 följande:

Har suttit idag och spånat på trycksakernas utseende. Har alltid tyckt om att göra egna kort så det är självskrivet att jag ska göra allt sånt själv. Vi var valt färgtema svart, vitt och rött. Hela vårt hem är mer eller mindre uppbyggt i dom färgerna, så det var inte så svårt val. Frågan är bara om det känns för mörkt med svart på sommaren..?
    Vi har samma färgtema. Jag kommer ha mest svart med vita inslag. Det röda funderar jag på att få in på någon blommdekoration men vet inte om det blir så. Har hittat svarta buxbom som jag kommer ha på borden, svarta löpare på vit duk, vita ljusS. å långt har jag kommit änsålänge. Föresten så är det röda stolsdynor på Brunnby
  • MoonGirl

Hej allihopa! Jag glömde ju bort att även på tisdagar klockan halv sju så tränar jag. Måndagar, tisdagar & torsdagar så tränar jag. Men ni kanske kan träffas före klockan halv sju? Annars om det är så att vi ska ses på tisdagar efter klockan 18, så ska jag försöka fixa till det på något sätt så att jag kan träffa er allihopa (brukar träna ihop med en kompis, så jag måste prata med henne om att ev flytta vår träningstid i så fall).

Jag tar nog bara en kopp the eller så jag också, jag försöker gå ner i vikt inför bröllopet... =) Vilken tid passar bäst för er alla om vi bestämmer tisdagar? Och vart ska man ses? Förslag? Jag kan annars ses på onsdagar också på t.ex kvällen, men det funkade bäst för er alla andra på tisdagar?

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009