MoonGirl skrev 2008-09-11 11:48:26 följande:
miss u skrev 2008-09-11 08:49:56 följande:
Tack för tipset! Jag sitter här och funderar över hur man ska göra med maten, om vi ska ha 3-rätters middag eller buffé. Min m2b vill att vi ska ha 3-rätters middag. Han tycker det känns lite finare med 3 rätters-middag. Jag börjar tveka lite, jag tycker att det är en bra idé med 3-rätters middag, men jag tycker även att det kan vara smidigt med buffé också. Då får gästerna ta den mat de vill ha (man kan t.ex välja fläskfilé och sedan någon fiskrätt som t.ex lax). Åh, vad svårt att välja! En fördel med buffé är ju att gästerna får sträcka lite på benen och mingla lite. Det blir ju inte på samma sätt om man har 3-rätters middag. När vi träffades och fika så ville jag ha 3-rätters middag, men nu är jag osäker igen. Är det någon mer här som har tänkt på fler fördelar eller nackdelar med buffé? Jag är en person som helst gillar att ta buffé när det är nyserverat, vet hur det kan se ut efter ett tag så det är ju en nackdel.Några gäster som vi ska bjuda är vegetarianer så man måste ju tänka på vad de kan äta också. Om man väljer 3-rätters middag ändå, då väljer man väl ut en huvudrätt som man tycker är bra? (antar att det blir en kötträtt då) undrar hur man då ska göra med de som är vegetarianer eller de som kanske är allergiska (vet minst en person som är allergisk mot fisk) Vad tycker ni andra, ska man skriva på inbjudningskorten något om maten?? Eller hur gör man? Noll koll
Du skriver i inbjudan vem som de skall höra av sig till om de kommer eller inte. Där kan du ochså tillägga att om det är nått de inte kan äta eller vill äta att berätta detta. Så man kan fixa nått annat. Brukar inte vara några problem när man har tre rätters att fixa nån enstaka persons önskan. Min bror är vegetarian och hans fru men de äter fisk. Så vi kommer att ordna så de får ett fiskrätt i stället för kött som vi har tänkt. Sedan så har vi nån som är gluten, laktosallergiker och nått mer så där blir det verkligen något speciallt, men pratar man med de som fixar maten i god tid så brukar det inte vara några problem.