• BlygBrud

Vi som inte blev friade till...

Har alla här blivit friade till??
    Jag menar, ett sådant där röda-rosor-smäktande-violoiner-mannen-på-knä-hollywood-frieri??

För...när jag tänker efter så har m2b aldrig friat till mig...
    Utan vi har väl gemensamt bara kommit fram till att..tja..varför inte??

Så nu undrar jag...
    Är det fler där ute som glatt planerar bröllop, men som enligt hollywood standard egentligen inte blivit friad till, men som är lika lycklig för det?

Spelar det någon roll?
    Och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vi som inte blev friade till...
  • feministbrud

Är frågan ömsesidig? Frågar kvinnan även mannens föräldrar om lov? Eller behövs inte den respekten visas?

Vi2iJuli skrev 2008-10-15 16:43:23 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-10-15 16:40:45 följande:
    Ens blivande svärföräldrar.Man vill väl vara på god fot med dom?Dom ska ju ändå vara där resten av ens äktenskap....
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-15 16:51:37 följande:
    Är frågan ömsesidig? Frågar kvinnan även mannens föräldrar om lov? Eller behövs inte den respekten visas?
    Det är inte en del av deras kultur.
    Så nej, kvinnan frågar ej mannen.

Förlåt, men vad är det ni stör er på?
    Om folk väljer att ha mannen sin som frågar sina föräldrar, är det nått slags kvinnoförtryck då eller?
  • Nancy Drew

Jag försöker bara förstå.

• MulleNuh

haha jag skulle bli paff och kissa på pappas trapp eller nåt.

Nancy Drew skrev 2008-10-15 16:50:38 följande:

Visar man dålig respekt om man inte frågar? Vad händer om förälderns säger nej?
  • BlygBrud

Ursäkta om trådstartaren försiktigt lägger sig i.

Var liksom inte tänkt att detta skulle bli en diskussion om rätt och fel i frieri-traditioner och huruvida man bör eller inte bör frågan brudens far om lov osv, etc.

Utan var en mer en lättsam fundering till hur många som blivit friade till á lá Hollywood, eller om det är vanligare, vilket jag tror, att paret mer "pratar i hop sig"

Så snälla, kan ingen starta en ny tråd med titeln typ: "För och emot att anhålla om brudens hand hos hennes far."

OK?

• Fenixx

jag har inte fått ett "riktigt" frieri. vi bestämde ihop att förlova oss men var ingen av oss som tog upp själva giftemål, det har sen varit lite småprat om det då och då och sen i vintras så beslutade vi oss för att slå till.
    och allt känns lika härligt för det även om det inte var värsta romantiska frieriet med massa tillbehör hehe.

• 090208

PRECIS det jag tankte skriva sjalv!

Vi2iJuli: Sa det ar inte en del av din mans kultur att kvinnan fraga hans foraldrar? Men kan inte det vara en del av DIN kultur?? Du har ju vaxt upp i stolta jamstalldhets-Sverige (eller nja, vi har iaf kommit langre har an manga andra lander...).

feministbrud skrev 2008-10-15 16:51:37 följande:
  • Vi2iJuli
    090208 skrev 2008-10-15 18:11:44 följande:
    PRECIS det jag tankte skriva sjalv!Vi2iJuli: Sa det ar inte en del av din mans kultur att kvinnan fraga hans foraldrar? Men kan inte det vara en del av DIN kultur?? Du har ju vaxt upp i stolta jamstalldhets-Sverige (eller nja, vi har iaf kommit langre har an manga andra lander...).
    Jo, klart det kan vara så, men VARFÖR ska jag göra det?

Sorry TS, OT igen.
  • Megi

Fan vad vissa m'nniskor är jobbiga. Kan ni inte bara låta den mannen som vill fråga göra det, va har ni me saken att göra. Ingen bryr sig vad ni tycker...

Vi2iJuli: Ja håller me dej :) Kram på dej :)

• MulleNuh

haha ja jag håller med Vi2ijuli och Megi också.
    Jag skrev just i en annan tråd. Åsikter är som skithål! Alla har dom, men det är bara andras som stinker.

Svar på tråden Vi som inte blev friade till...