• fru AM

Barnkarusellen snurrar vidare

Frejis: Inför nupp så tänk på att man kan bli förvirrad av siffrorna man får att förhålla sig till ... Då kan det vara bra att BM tydligt har sagt att näsbenet ser bra ut och att fingrarna fladdrar på ett friskt sätt t ex. Det var faktiskt det jag hängde upp beslutet att INTE gå vidare med FVP när jag väntade Livia (även om vi hade fina siffror så litade jag inte helt på dem intellektuellt sett). Så säger hon inget om näsben och fingrar så FRÅGA!

• fru AM
    MSW skrev 2009-04-02 11:12:37 följande:
    Jaja, vi är inte världens händigaste heller för den delen, men hade kanske inte svarat så intenstivt ja på det om jag hört ordentligt..
    Men du svarade väl inte JA på om ni var hemliga!? Det här blir roligare och roligare!
  • fru AM

Tvättade picknickfiltarna idag inför säsongen apropå framförhållning ...

• fru AM

Frejis: Ville maken veta mer om Livias nupp? Förstod inte riktigt?

Har alla siffrorna framför mig i såna fall (sitter och sorterar papper)

• fru AM

Frejis: OK här kommer siffrorna:
    (Jag var 37 när Livia föddes så åldersrisken räknades på 37)
    Trisomi 21 - Åldersrisk: 1:117 Korrigerad risk (efter nupp och blodprov): 1:3519

Trisomi 13+18 - Åldersrisk: 1:311 Korrigerad risk (efter nupp och blodprov): 1:6195

Dessa siffror baseras på åldersrisk, ultraljud (nackspaltens bredd) samt blodprovet (som mäter halten av beta-hCG och PAPP-A).

Förutom dessa siffror fick vi alltså också ett muntligt utlåtande att allt såg bra ut på skärmen (ultraljudsbilden): näsbenet syntes bra, fingrarna spretade friskt, inga vita fläckar i hjärta eller hjärna som kan tyda på DS t ex.

Ett barn med dessa siffror blir som Livia: Glad, arg, bestämd, humoristisk från späd ålder, busig och empatisk ... (eller helt annorlunda)

Hoppas maken är nöjd

• fru AM

Oj glömde en sak Frejis: Det står precis ovanför siffrorna:
    "Näsben samt magsäck verifieras. NUPP 1,2 mm" (alltså måttet på nackspalten. Jag gjorde nuppen i v 12+2)

• fru AM

Och Livia är exakt 2 år och 4,5 månader!

Nu ska jag ut och leta bebisovarall i lämplig tjocklek för april/maj-väder (dvs ingen aning!)

• fru AM

Piggelin:
    Varsågod för märkningstips - jag förtydligar: märk ALLT! Alla plagg får fötter när de kommer till dagis. Jag märker som sagt även nappar och strumpor.
    Strumpor genom att tex skriva namnet med märkpenna direkt på strumpan, alternativt stryka på märklapp från exempelvis www.namnlappar.se/namnlappar.se/
    Ragsockorna har jag märkt genom att sy på en ögla av ett bomullsband som jag skrivit namnet på med märkpenna. Bläckpenna går också bra - men brukar blekna ganska fort.

Utemöbler vet jag inte mycket om - fast jag kan tycka till om jag har något att ta ställning till ... Hur ser huset ut är ju den viktigaste frågan ...?

Muggles: tror liksom några andra på rött! Riktigt kinarött! Kanske en fondvägg (om det nu inte skulle vara en tapet?). Plus någon kinesisk liten möbel? En liten (eller stor more is more) röd sidenlampa med tofs?

Har nu shoppat liten plyschoverall med ugglor på samt ett tunt stickat set med omlottkofta och byxor (och lite mer ...). Nu ska han inte frysa!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare