• idans

Vänta med sex

Är bara lite nyfiken...

jag och min m2b är nämligen båda oskuld, och vi bestämde oss från början att vi ville vänta tills vi gift oss. Jag ångrar inte det och är jättetacksam att ingen av oss har haft nån annan innan, helt fantastiskt ju!

Undrar bara... är den nån annan här som tänker som vi? Eller är vi dom enda i världen, ibland undrar man... :)

• Svar på tråden Vänta med sex
  • RhjärtaJ

Den religiösa förklaringen är säkert olika. Men det finns ju ställen i bibeln där det står att en man och en kvinna ska lämna sina gamla familjer och de ska bli ett. Dvs de ska gifta sig, och bli ett kan också ses att man blir när man har sex. Vigseln fullbordas då.

Jag själv ser det så att Gud har skapat oss människor och Han om någon vet hur vi ska leva för att må som bäst. Han har ju själv kommit till jorden och varit människa, alltså Jesus. :)
    Det är inte för att vara taskig som han tycker att vi ska vänta, utan tvärtom vill han det allra bästa för oss. Och det är äktenskapet.

Att vänta med sex innebär en frihet för mej. Jag vet att personen jag är tillsammans/förlovad med är det, inte för hur jag är i sängen, utan för den personen jag är. Det är lätt att sexet ska vara något avgörande för om man kan tänka sig att vara ihop med någon. Nu tycker jag inte att sex ska vara som grädden på moset heller sen i äktenskapet, utan något väldigt viktigt och härligt. Och det ska bli fantastiskt!!

Vart gränsen går är nog väldigt olika för par till par. Det måste man bestämma själva. Det är ju viktigt att prata om det även om man inte har det.

Celeste97 skrev 2009-03-02 20:44:45 följande:
    Nej, jag tänker inte som ni, men trivs ni med beslutet så är väl allt frid och fröjd! Själv är jag förstås hiskligt nyfiken på varför man väntar, varför man väntar till just giftermålet, och var gränsen för "sex" går. Skulle vara intressant att höra den (som jag antar) religiösa förklaringen!
  • Hemlig2009

Men blir ni inte lite fundersamma när vi som har sex säger att det i långa loppet hela klart påverkar ett förhållande?

Ni säger att det inte spelar någon roll om det blir bra eller dåligt, att ni har valt varandra ändå. Samtidigt så ser ni som en stor grej, en "gåva" att ge varandra?

Jag skulle vilja ha det precis tvärtom. I förhållandet är det en stor grej, dvs att det fungerar. Medans första gången kan gå hur som helst, och kommer inte att betyda så mycket som ni tror.

Eftersom sex blir bättre med tiden så vill man hellre minnas senaste gången än första gången.

• didis

Klockrent mina tankar!

Jag förstår inte riktigt varför det gör så stor skillnad om man är gift eller inte. Huvudsaken måste väl vara att man har valt varandra och vill leva tillsammans, inte att Skattemyndigheten har registrerat en som gift?

Hemlig2009 skrev 2009-03-20 13:51:42 följande:
    Men blir ni inte lite fundersamma när vi som har sex säger att det i långa loppet hela klart påverkar ett förhållande? Ni säger att det inte spelar någon roll om det blir bra eller dåligt, att ni har valt varandra ändå. Samtidigt så ser ni som en stor grej, en "gåva" att ge varandra? Jag skulle vilja ha det precis tvärtom. I förhållandet är det en stor grej, dvs att det fungerar. Medans första gången kan gå hur som helst, och kommer inte att betyda så mycket som ni tror. Eftersom sex blir bättre med tiden så vill man hellre minnas senaste gången än första gången.
  • feministbrud

Som jag ser det är det tre komponenter som måste fungera i ett förhållande: Att man kan prata med varadnra, att man har kul ihop och sex. En komponent kan tillfälligt sluta fungera, men när två inte fungerar blir det verkligen inte bra. Jag skulle aldrig våga chansa på att vänta med sex.

Men till er som gör det: Ta reda på vad ni själva vill ha (genom onani) och var beredda på grymma besvikelser. Det kan hända att de fösta 20 gångerna så kommer ni bara att ligga där och fundera på vad poängen är. Då är det vitkgit att ni båda kan prata med varandra och att båda är införstådda på att det handlar om en lärande process. Och slutligen - kräv orgasm! Man kan använda fingar när han är klar

• 4ever2

Skulle nog aldrig kunna vänta. Sedan finns ju den aspekten att man blir nyfiken på hur det är att ha sex med andra och inte bara med sin parner, blir inte den nyfikenheten ett stor hot?
    Är det inte bättre att ha sex med så många man känner för innan och inse var gränsen går, hur bra det som bäst kan bli med typ one night stand tills nyfikenheten är stillad och man inser ätt det är bättre att ha sex med en och samma person. Detta kan man ju inte veta utan att pröva!

• Hammerman

didis skrev 2009-03-20 13:59:48 följande:

Klockrent mina tankar! Jag förstår inte riktigt varför det gör så stor skillnad om man är gift eller inte. Huvudsaken måste väl vara att man har valt varandra och vill leva tillsammans, inte att Skattemyndigheten har registrerat en som gift?
    Jag fick det här svaret:

"Jo men om man gifter sig då är Gud med!"

Varpå jag svarade:

Jag trodde att din Gud var med jämt?

Hon sa då:

"Jo, men hade du varit troende hade du förstått. Nu kan du inte förstå skälet!"

... själv trodde jag att poängen med protestantismen var att det inte behövs någon medlare mellan människa och Gud och att en klänningprydd karls eventuella mässande och viftande med händerna borde vara oväsentligt för kärlekens och förhållandets äkthet, men men.
  • EhjärtarE

Skillnaden är att vi ser på ett helt annat sätt på sex än vad ni (och svenskar i allmänhet) verkar göra. Även jag som haft sex innan jag gifter mig ser sex som en otroligt fin gåva till min fästman, oavsett om sexet i sig var bra eller dåligt. För en kristen handlar det om något mer än bara fysiskt sex och det hoppas jag att också andra av er har upplevt. Men ja, det är svårt att förklara!

• Nina och Rickard

Måste bara få tillägga att dina råd är väldigt bra, så bra att de inte enbart gäller dem som valt att vänta med sex utan alla män och kvinnor som har sex! Det kan trots att vara så, att du efter flera års sexuella aktiviteter fortfarande ligger där och undrar hur sex ska kunna vara skönt utan att du nånsin fått uppleva en orgasm!
    ..Och om det är nån här som säger att orgasmen inte är det viktiga utan närheten osv till varandra, att "man fullständigt ger sig själv till den andra", så måste jag bara säga att jag inte håller med. Jag anser min orgasm vara precis lika viktig som min partners orgasm är för honom, därför ska man tillsammans (ja, tillsammans då man är två om saken) se till att båda två får ut det maximala i sängen. Vill man ha närhet m.m kan man ju kramas, med eller utan kläder :)

feministbrud skrev 2009-03-20 14:20:47 följande:
    Jag skulle aldrig våga chansa på att vänta med sex.Men till er som gör det: Ta reda på vad ni själva vill ha (genom onani) och var beredda på grymma besvikelser. Det kan hända att de fösta 20 gångerna så kommer ni bara att ligga där och fundera på vad poängen är. Då är det vitkgit att ni båda kan prata med varandra och att båda är införstådda på att det handlar om en lärande process. Och slutligen - kräv orgasm! Man kan använda fingar när han är klar
  • didis
    Hammerman1 skrev 2009-03-20 14:29:56 följande:
    "Jo, men hade du varit troende hade du förstått. Nu kan du inte förstå skälet!"
    Det är ett riktigt superargument!!

Fast på allvar tror jag inte man som ogudaktig riktigt förstår VARFÖR det är så viktigt att tex inte njuta tillsammans med den man älskar bara för att en övernaturlig makt lät nedteckna det i en bok för 2000 år sedan. Och sa´ guden verkligen så? " Om du inte står registrerad hos Skattemyndigheten som gift får du inte bedriva könsumgänge"? Eller är det i själva verket en tolkningsfråga som så mycket annat i de "heliga" skrifterna?
  • feministbrud

Roligt att du gillar mina råd! Orgasm är otroligt viktigt. Jag sa till en pojkvän en gång som stönade om att det var så jobbigt att forsätta då det gått för honom, att jag kommer att tröttna på att ha sex om det aldrig går för mig! Visst varje gång kanske man inte bryr sig, men de flesta gånger man har sex så vill man ju inte att det bara ska sluta.

Nina och Rickard skrev 2009-03-20 14:43:54 följande:

Måste bara få tillägga att dina råd är väldigt bra, så bra att de inte enbart gäller dem som valt att vänta med sex utan alla män och kvinnor som har sex! Det kan trots att vara så, att du efter flera års sexuella aktiviteter fortfarande ligger där och undrar hur sex ska kunna vara skönt utan att du nånsin fått uppleva en orgasm!..Och om det är nån här som säger att orgasmen inte är det viktiga utan närheten osv till varandra, att "man fullständigt ger sig själv till den andra", så måste jag bara säga att jag inte håller med. Jag anser min orgasm vara precis lika viktig som min partners orgasm är för honom, därför ska man tillsammans (ja, tillsammans då man är två om saken) se till att båda två får ut det maximala i sängen. Vill man ha närhet m.m kan man ju kramas, med eller utan kläder :)
Svar på tråden Vänta med sex