• idans

Vänta med sex

Är bara lite nyfiken...

jag och min m2b är nämligen båda oskuld, och vi bestämde oss från början att vi ville vänta tills vi gift oss. Jag ångrar inte det och är jättetacksam att ingen av oss har haft nån annan innan, helt fantastiskt ju!

Undrar bara... är den nån annan här som tänker som vi? Eller är vi dom enda i världen, ibland undrar man... :)

• Svar på tråden Vänta med sex
  • MV85
    EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:58:42 följande:
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.
    Jag måste bara fråga när sådant här kommer upp i en tråd...
    Hur ställer ni er då till om man blir våldtagen och av med oskulden? Räknas det då som att man fortfarande är oskuld "egentligen" eller är det helt enkelt kört för en att kunna ge den "gåvan" till sin partner man väntat på i många år?

Förr var man ju smutsig, oren om man blivit våldtagen och ingen man ville gifta sig med en typ... Funkar det likadant i kristna kretsar idag?
  • Hammerman

MV85 skrev 2009-03-22 12:52:22 följande:

Jag måste bara fråga när sådant här kommer upp i en tråd...Hur ställer ni er då till om man blir våldtagen och av med oskulden? Räknas det då som att man fortfarande är oskuld "egentligen" eller är det helt enkelt kört för en att kunna ge den "gåvan" till sin partner man väntat på i många år?Förr var man ju smutsig, oren om man blivit våldtagen och ingen man ville gifta sig med en typ... Funkar det likadant i kristna kretsar idag?
    Vad jag erfarit går det jättebra att bli av med oskulden i tidigare förhållanden, tala vitt och brett om hur frigjord man är och hur mycket man saknade sin tidigare pojkvän när det tog slut, för att sedan vara komplett oförstående mot sin nuvarande när denne blir avundsjuk och kritisera denne för att "inte förstå" varför man tvunget ska leva kyskare än påven, helst i ett decennium eller så.
  • Sebastiána
    MV85 skrev 2009-03-22 12:52:22 följande:
    Jag måste bara fråga när sådant här kommer upp i en tråd...Hur ställer ni er då till om man blir våldtagen och av med oskulden? Räknas det då som att man fortfarande är oskuld "egentligen" eller är det helt enkelt kört för en att kunna ge den "gåvan" till sin partner man väntat på i många år?Förr var man ju smutsig, oren om man blivit våldtagen och ingen man ville gifta sig med en typ... Funkar det likadant i kristna kretsar idag?
    Så är det ju fortfarande i många länder. Många kvinnor blir våldtagna under krig och blir då förskjutna av sina män. Är de ogifta förblir de det. Hon är "förbrukad". Därför kämpar många hjälporganisationer med att förändra bilden av våldtagna kvinnor - så att de som utsätts för övergrepp i krig vågar söka hjälp.
  • Sebastiána

Om man inte haft sex...hur kan man då veta hur speciellt det är? Man vet ju inte hur det känns.

• MV85
    Sebastiána skrev 2009-03-22 13:26:27 följande:
    Så är det ju fortfarande i många länder. Många kvinnor blir våldtagna under krig och blir då förskjutna av sina män. Är de ogifta förblir de det. Hon är "förbrukad". Därför kämpar många hjälporganisationer med att förändra bilden av våldtagna kvinnor - så att de som utsätts för övergrepp i krig vågar söka hjälp.
    Det är lite min poäng... Fast snarare - hur ses det på i Sverige... I kristna kretsar som anser att man ska vara oskuld när man gifter sig... Hur ställer man sig till denna typ av problematik?
  • 040409

Det är fruktansvärt att kvinnor blir våldtagna, och om hon då var oskuld och tänkt spara den till sin man kan det säkert kännas ännu värre.
    Jag har inte varit med om den situationen själv (eller känner nån/hört om det) men jag skulle fortfarande se den kvinnan som oskuld och att hon fortfarande har en gåva att ge till sin man. Det handlar nog framför allt för kvinnan att kunna komma över våldtäkten och förstå att hon inte är "förbrukad". Som sagt så handlar det ju itne bara om sex utan alla de känslor som är förbundet med det och som inte finns vid en våldtäkt.
    Jag har varit i usa, och där snackade de även om att man kunde vara "born again virgin", att man kanske inte vetat om vilken gåva det är, varit kristen innan eller helt enkelt inte vetat hur många kristna ser på det och anser att Gud ser på det. Men att man så väljer att från och med nu så ska jag vänta med det, för först nu har jag förstått vad det handlar om.

Jag är själv kristen, och vi väntar med sex, till om två veckor! Eller kanske snarare så att vi väntar med samlag, för vi har utforskat varandra en hel del ändå Vi har själva kommit fram till vad vi sätter gränsen, och har valt att kunna njuta av varandra samtidigt som vi sparar en del tills vi är gifta. Det är nått som alltid varit viktigt för mig, att jag inte skulle ha sex innan jag var gift, långt innan jag hade pojkvän. För min blivande var det inte rikigt lika viktigt, även om han oxå är oskuld. Han hade gärna haft sex efter vi förlovat oss och bestämt att vi skulle gifta oss innom en ganska overskådlig framtid, men jag ville fortfarande vänta tills vi var gifta. Vi har så hittat en mellanväg som vi båda trivs med.

• EhjärtarE
    Sebastiána skrev 2009-03-22 13:27:47 följande:
    Om man inte haft sex...hur kan man då veta hur speciellt det är? Man vet ju inte hur det känns.
    Men det är ju det jag försöker förklara, det är inte själva sexet som är det speciella, utan att man har väntat. Det är en fin gåva oavsett om sexet är bra eller dåligt.
  • feministbrud

Jag kastar ut en fråga: Vad är sex och när blir man av med oskulden?

Jag själv har definierat om oskulden till den stund då jag tillsammans med en kille för första gången fick orgasm. det var för mig ett mycket större steg än den dagen jag blev penetrerad första gången. Dessutom skulle jag ju blivit av med oskulden enligt den första definitionen om jag hade haft sex med en kvinna då, eller hur?

• Hannaz

Om du haft "problem" att få orgasm då? Man kan ju gnugga och gnida hur mkt som helst utan att det händer nåt om det inte är på "rätt" sätt.

• Krystal
    040409 skrev 2009-03-22 14:27:06 följande:
    Jag är själv kristen, och vi väntar med sex, till om två veckor! Eller kanske snarare så att vi väntar med samlag, för vi har utforskat varandra en hel del ändå Vi har själva kommit fram till vad vi sätter gränsen, och har valt att kunna njuta av varandra samtidigt som vi sparar en del tills vi är gifta. Det är nått som alltid varit viktigt för mig, att jag inte skulle ha sex innan jag var gift, långt innan jag hade pojkvän. För min blivande var det inte rikigt lika viktigt, även om han oxå är oskuld. Han hade gärna haft sex efter vi förlovat oss och bestämt att vi skulle gifta oss innom en ganska overskådlig framtid, men jag ville fortfarande vänta tills vi var gifta. Vi har så hittat en mellanväg som vi båda trivs med.
    Vi har det likande som det du beskriver (frånsett att det bara är jag som är oskulden)..fast vi har ca 69 veckor kvar
Svar på tråden Vänta med sex