• idans

Vänta med sex

Är bara lite nyfiken...

jag och min m2b är nämligen båda oskuld, och vi bestämde oss från början att vi ville vänta tills vi gift oss. Jag ångrar inte det och är jättetacksam att ingen av oss har haft nån annan innan, helt fantastiskt ju!

Undrar bara... är den nån annan här som tänker som vi? Eller är vi dom enda i världen, ibland undrar man... :)

• Svar på tråden Vänta med sex
  • EhjärtarE

Mitt var svar till MissieA

• didis

Om man bortser från att jag inte ser min kropp som en gåva på det viset - så är det inte sex före äktenskapet som är problemet utan att man har ogenomtänkt sex?

Då håller jag med - sex tycker jag skall vara en medveten handling som man gör för att det är skönt och för att man vill.

Skillnaden är kankse att jag itne bara ser sex som en gåva man ger bort - man får ju minst lika mycket tillbaka själv! En win-win-situation som det heter på nysvenska

EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:58:42 följande:
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.Vi har själva inte valt att vänta till vi gifter oss, jag försöker bara förklara lite mer hur man ser på saken ur ett kristet perspektiv, men det är svårt...
  • didis

Sex eller inte var kanske inte det största bekymret med den damen som det låter??

Hammerman1 skrev 2009-03-20 15:03:53 följande:
    didis skrev 2009-03-20 14:44:47 följande:
    Nej, hennes bästa argument för att vänta till äktenskapet var att ett giftermål var svårare att dra sig ur än alternativet.Låter ju som en riktig höjdare. "Ja, alltså, egentligen skulle jag ju vilja skilja mig då, men då det innebär så mycket juridiskt krångel är det väl bäst att jag stannar". Tala om att vara tillsammans av rätt orsaker!Paradoxalt nog var jag den ende i vårt förhållande som hade något intresse av att prata om så oväsentliga saker som ekonomi och den gemensamma framtiden... måste ju ha varit för att jag inte menade allvar!
  • Hammerman

didis skrev 2009-03-20 15:09:51 följande:

Sex eller inte var kanske inte det största bekymret med den damen som det låter??
    Det var... speciellt.
  • EhjärtarE
    didis skrev 2009-03-20 15:07:16 följande:
    Om man bortser från att jag inte ser min kropp som en gåva på det viset - så är det inte sex före äktenskapet som är problemet utan att man har ogenomtänkt sex? Då håller jag med - sex tycker jag skall vara en medveten handling som man gör för att det är skönt och för att man vill. Skillnaden är kankse att jag itne bara ser sex som en gåva man ger bort - man får ju minst lika mycket tillbaka själv! En win-win-situation som det heter på nysvenska
    Ja, ett sätt att inte ha ogenomtänkt sex är ju att vänta till man gifter sig Jag tror att det var därför "förbudet" kom till från början, man får ju tänka på att bibeln skrevs för 2000 år sedan. Att inte ha sex var ett sätt att skydda kvinnan och det eventuella utomäktenskapliga barnet.

Självklart får man massor tillbaka också! Sex är underbart!
  • Hannaz

Jag är kluven.

Man kan ha sex utan att ha samlag och då har man nog rätt bra koll på var den andre står, har haft ett sånt förhållande när jag var yngre och när vi ändå bestämde oss för att ha sex funkade det jättebra. Jag var dok inte alls oerfaren så jag hade redan då rätt bra koll på hur jag ville ha det.

Sen är det också så att ens sexualitet utvecklas och det är inte alltid man vill ha det som man tror. Jag har inga ovanliga böjelser men man märker vad man gillar och hur en partner ska vara för att man ska tända. Sex är tyvärr inte helt självklart och ibland klickar det bara inte.

Känner man att det är vad man vill göra så stå fast vid det. Har man religösa övertygelser som gör att man vill vänta så ska man kanske göra det men om inte så skulle jag rekommendera att man utforskar varandra innan man gifter sig. Fast återigen det är aldrig någon annans beslut än ert.

• didis

Eller att rätt o slätt tänka efter före!

Jag har haft sex i ca 20 år innan jag gifte mig och jag skulle vilja påstå att varenda gång har varit genomtänkt! Inte alltid har jag gjort det för min egen skull, ibland har jag gjort det för makens (liksom han har gjort för mig ibland) men aldrig har jag haft sex mot min vilja!!

EhjärtarE skrev 2009-03-20 15:12:41 följande:
    Ja, ett sätt att inte ha ogenomtänkt sex är ju att vänta till man gifter sig
  • Hannaz

Jag tror att sex är både över- och underskattat. Inte förrän det inte fungerar så inser man hur stor del av ett välmående förhållande det utgör.

Som kon och båset...

Det måste inte vara toppen och nytt och spännande jämt men det är en bekräftelse på att "vår" relation är annorlunda än den med våra kompisar.
    Jag har numera mkt lättare för att "ställa upp" på sex. Inte så att jag gör det när jag inte vill utan mer att jag är inte helt på humör - eller musen helt enkelt. Men det är en närhetsgrej och kan vara trevligt även om det inte är himlastormande (det är det kanske i övermorgon istället, jag svänger iallafall mkt) + att det är en gåva till den jag älskar.

Men när det inte fungerar alls, när det bara känns som att man är på fel plats och hellre vill sova, då är det i min värld dags att bryta upp. Det är för mig delvis ett mått på relationen i övrigt. Och det kan vara extremt frustrerande och sorgligt - den "perfekta" mannen, bara inte för mig tydligen

• feministbrud

Aha ok, du menar själva oskulden. Det jag meande var att det lät lite bissart att varje gång ni har sex så är det en gåva. Jag tycker att det är viktigt att man kan ställa krav (alltså inte nu gör du det annars...) och att man ahr synpunkter och kan styra så att det blir som man själv vill ha det också. Det är svårt att göra det med gåvor. Men som sagt, nu förstod jag att det inte var så du menade.

EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:51:18 följande:
    Ja, jag ser det som en gåva från honom. Första gången alltså, han gav sin oskuld till mig och jag gav min till honom. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med motkrav?
  • feministbrud

Tyvärr är det alltför mågna som inte förstår hur det ska kännas och inte utforskar sin egen sexualitet. Det går inte automatiskt. Det är det jag vill skicka med alla som väntar till efter bröllopet.

Nina och Rickard skrev 2009-03-20 14:54:18 följande:

Tyvärr verkar det finnas tjejer som ändå går med på sånt sex. Ett alternativ är annars att se till att man själv får komma först, när det väl gått för en själv får han göra vad han vill Sen är det sant som du säger att man kanske inte bryr sig varje gång, men är det så att man själv gått miste om en orgasm x antal gånger och mannen/killen kommit varenda gång, skulle nog jag tröttna även på det...
Svar på tråden Vänta med sex