• 090208

Forlossning...

Jag vill INTE hora att det ar vart det, det VET jag redan.

Ar bara skraj. Att ligga i smartor i 2 dygn och varken kunna ata, sova eller sk*ta klokt. Och alla nalar, slangar, lukten, osv osv... Inte heller ett dugg sugen pa att vara gravid, usch!
    Vi har inte ens bestamt om vi vill ha barn, och isf blir det om typ 10 ar... Men vill garna veta vad jag en dag kanske kommer ge mig in pa.

Hade garna adopterat (av flera olika anledningar!), men ar inte miljonar. Och ska jag nu ha barn sa vill jag garna foda naturligt, da jag tycker det ar minst lika laskigt med en operation och helt onodigt.

Sa snalla, ni som kanner/kande likadant, dela med er.
    Men mammor, snalla bespara mig mys-pyset...

• Svar på tråden Forlossning...
  • Stjärnblomma
    Rosenpetunia skrev 2009-02-15 13:29:25 följande:
    Måste bara tillägga att även om kvinnan gör själva "jobbet" med sin kropp under en förlossning så är ens partner, eller vem man nu väljer att ha vid sin sida, oersättlig som stöd. Speciellt om man är rädd.Jag drog och slet i mannens långa hår (stackarn...)när de värsta värkarna kom, vrålade som en arg björn när jag krystade... Men hela tiden fanns han vid min sida, lugn och trygg. Masserade ryggen och peppade, torkade pannan. Utan honom hade inte mina förlossningar känts lika positiva!
    Haha, bara för att illustrera hur himla olika vi kan vara så tyckte jag nästan att det var lite jobbigt att ha min (ex-)man med första gången, fick oroa mig för hur han kände det, han var så nervös. Andra gången var jag ensam (utom personalen förstås) och det kändes jättebra. När väl bebben var ute ville jag däremot ha pappan med!
  • Rosenpetunia

Ja, så olika kan det vara
    Det var lite det jag menade när jag skrev "eller vem man nu väljer att ha vid sin sida"... för det är klart att man inte ska behöva "ta hand om" en nervös man under förlossningen Det räcker gott och väl med det man själv är mitt i, om man säger så! Och personalen kan ju fungera bra som stöd de också

Såg först nu att du, TS, hade också funderingar kring toabesök osv. I mitt fall var det inga problem, både före och efter förlossningen kunde jag gå på toa själv Inte lika smidigt som i vanliga fall, förstås, men det fungerar. Kroppen är fantastisk och vi människor anpassningsbara...

Stjärnblomma skrev 2009-02-15 13:34:08 följande:
    Haha, bara för att illustrera hur himla olika vi kan vara så tyckte jag nästan att det var lite jobbigt att ha min (ex-)man med första gången, fick oroa mig för hur han kände det, han var så nervös. Andra gången var jag ensam (utom personalen förstås) och det kändes jättebra. När väl bebben var ute ville jag däremot ha pappan med!
  • Augusti2010

Har inte läst hela tråden. Men det första jag tänkte efter min förlossning (när man började tänka klart igen alltså) var att det här var ju inte så farligt, kan lätt göra om det. Det gick väldigt smidigt, värkar hemma i ett par timmar, tyckte inte alls att det var farligt, lite osäker på om det var dags att åka in. Men vi åkte in, och då satte det igång ordentligt i bilen. Fick bedövning direkt när jag kom in, var visst öppen 6 cm utan att ha tyckt det var särskilt jobbigt tidigare. Västerviksbedövning - kan varmt rekommenderas om det blir ett lite snabbare förlopp. Jag är livrädd för sprutor och sjukhus och brukar nästan svimma bara av ett blodprov. Men jag hade inte en tanke på sådant när man väl var i det skedet! Faktiskt själv förvånad att min pipplighet var som bortblåst, men det är väl något naturligt moderligt eller nåt som kommer fram... =) Man fokuserade bara på det som väntade, jag brydde mig inte ett dugg om att det kom en läkare och stack fyra bedövningsnålar runt livmodertappen... Och det var så skönt efteråt, man kände såklart värkarna, men de gjorde inte alls ont på samma sätt. Efter 1,5 timme på förlossningen var hon ute. Krystade i ca 15-20 min. Det var väl det värsta, men då är var vi ju så nära så jag tänkte inte på hur ont det gjorde. Rena drömförlossningen sa barnmorskan.

Men jag har som sagt också sjukhusskräck och nålfobi och allt möjligt, men tänkte inte alls på det just då! Man har liksom gått och förberett sig så länge på förlossningen och är så fokuserad på det man ska göra. Och till skillnad från en operation så är det ju det mest naturliga i världen att föda barn. Jag blev också lite lugnare när vi fick besöka förlossningen innan och såg att det inte är så sjukhus-aktigt som jag trodde.

• 090208

Rosenpetunia:
    Har oxå funderat på att stå på knä. Någon sa att om man ligger ner så måste barnet lixom lyftas upp och sen ut. Sant..?

Nagon skrev att dom sista veckorna nästan längtar man till förlossningen... Sa syrran oxå. Hon tyckte förresten inte att det var så farligt. Fastän hon inte var tillräckligt öppen och dom rekommenderade snitt, så vägrade syrran och min fina guddotter (snyft...) kom ut med sugklocka. Så syrran hade inte direkt nan drömforlossning men tyckte ändå det var fine. Tufft att vägra snitt, hon anser att det är bättre för både henne och barnet, så länge det inte är livsfarligt såklart.

Puh, skönt att skriva av sig... Ev. barn dröjer som sagt minst 5 ar, men vill ha det har avklarat innan jag blir preggo. Vill vara glad när jag är gravid, inte orolig.

Tack for att ni stottat!

Hur mar man veckan efter en förlossning?

• workoutgirl

HUr man mår är ju jätteolika, beroende på hur lång och jobbig förlossningen har varit. Jag har mått jättebra efter båda mina förlossningar men de gick väldigt fort och var väldigt enkla. Andra gången ville jag åka hem på en gång och det hade jag kunnat göra första gången också.
    Fast de flesta är extra känsliga dagarna efter förlossningen med alla hormoner och känslor som svallar.

• Tess80

Min förlossning gick också jättebra! Började få verkar mitt på dagen, runt kl 15. Men inget som var "besvärligt", mer som en befrielse och glad var jag!! För då tänker man att "snart så är bebisen här" och man slipper gå med den tunga magen som man får ont i ryggen av och all vätska i kroppen försvinner och andra krämpor som man är så fruktansvärt less på.

Efter ca 3 timmar hemma, var det dax att åka in till BB. Då var det 5 min mellan verkarna. Skrev in mig på BB kl 19 och dom "kopplade" på mig. Jag valde först att endast ha lustgas, men när dom riktigt "tunga" värkarna kom, så ändrade jag mig, och ville ha epidural (och jag är livrädd för nålar annars, jag svimmar av nålar/sprutor, men i den stunden så är man så "inne i sig själv", så jag brydde mig inte alls om nålen)

För mig så var det att när man väl krystade, så "struntade" jag i omgivningen totalt, man är så fokuserad på födandet i sig och "arbetet" med mig själv.

Klockan 23.25 kom vår son (samma dag vi åkte in). Jag trodde att man skulle räkna med en jädrans massa timmar iom. att jag var förstföderska, man hade ju hört att det oftast var så! Men inte i mitt fall.

Alla är vi så otroligt olika!

• Sebastiána

Jag antar att det är värt det... att skaffa barn alltså, men alla småbarnsföräldrar jag känner bara klagar hela tiden. Jag frågade faktiskt en gång om det var värt det och fick till svar "Knappt". Detta plus alla skräckhistorier från olika förlossningar jag hört gör att jag känner samma som du TS.

• 090208

Det ar ju darfor vi kanske inte skaffar barn. Verkar, och ar, ju jattejobbigt. Pengar, tid och energi. Och sa ar jag inte barn-typen helt enkelt, sa da ar det ju inte vart det.

Daremot har syrran 2 flickor som ar som mina. Mitt allt! Och jag behover inte mer.

Men man ska aldrig saga aldrig...

• novia72

Fattar inte poängen med den här tråd? Vad är det du vill höra? Att någon annan ska säga till dig att du INTE får skaffa barn?

1) att vara gravid är skitjobbigt: du blir klumpig, orörlig, går upp i vikt, får åderbråck,hängbröst,hängmage & INGET KAN VARA SÅ UNDERBART SOM ATT KÄNNA DITT BARN VÄXA i dig.
    2) att födda GÖR ONT SOM FAN - inget du ens kan föreställa dig- & sekunden senare tänker du: Jag vill ha en till nu!
    3) Barn gråter, skriker, väcker dig på natten, kostar pengar, skiter ner, gapar, kostar, påverkar föräldrarelationen etc etc...ja.... & livet är underbart.

• Linmag

Jag har 2 döttrar...
    förlossning nr 1 startade med värkar på natten, men jag förstod inte ens att det var det för de gjorde inte så ont som jag trodde. Väl inne tog det 4 timmar innan hon kom ut. Då hade jag jobbiga krystvärkar för att hon inte "kom ner" som hon skulle. Men jag mådde bra direkt efteråt och klarade mej på bara lustgas. 6 timmar från första värken tog allt.

Barn nr 2 var jag beredd på lika jobbiga krystvärkar men tji fick jag
    18,30 började jag känna lite molvärk i magen som varade i 1 timma. 19,30 började det göra ont och kom tätt så vi åkte in kom in 19,50 och 20,05 var hon ute.
    hann bara komma in och säga att jag trodde det var nära och hon undersökte, öppen 10 cm då och fick en krystvärk så vattnet gick på nästa krystvärk var hon ute

Så max 10 onda värkar och 2 krystvärkar så var hon här
    30 minuter senare gick jag själv in på rummet och sedan åkte vi hem när 6 timmar gått och jag har inte känt ngt ont alls

Svar på tråden Forlossning...