• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • Twixiee

Vi har också en budget på 15- 20000kr men om jag ska vara ärlig så har jag inte sån stor koll på alla inköp. De stora, som ringar, klänning, kostym, dryck är ordentligt nedskriva och uträknade men maten får vi som present och sen allt från dukning till övrigt piff tar vi som det kommer. Köper fina, min billiga, saker och får vi pengar över köper vi det som är "vill ha men klara oss utan" grejer

Jag har en fundering, köper/gör ni något till gäster att ta med hem från bröllopet? Vi kommer bara att bli 26 gäster, men om man ska köpa en grej till alla för, låt säga 100kr blir det ju 2600kr, dyrbara pengar!

Känner att tiden börjar rinna iväg lite också, bara 26 dagar kvar...

• vivi85

Oj. jag tycker verkligen inte att ett bröllop för 20-30 000 är lite.. det är mkt pengar..

vi ska gifta oss i juli (bestämde oss för 2v sen)

Vad jag tror det kommer kosta ca:

Min klänning: 500kr (betald)
    skor: 300kr
    håruppsättning: svärmor frisör
    Smycken: 400?
    Brudbukett: 500 (kompis)
    Ring: 1500
    Sambonskläder: 700:-
    skor: 400:-
    Barnens kläder (inkl skor) 1000:-

Lokal: 0:- har det hemma i trädgården
    Mat: 7000:-
    Sprit: 3000:-
    Porslin dukar etc 0:- svärmor ordnar
    ja längre inte planerat

• anna01

Vi köpte min klänning från Landy ca 2400:- med underkjol och frakt. Pojakrnas kosrymer från ebay 605:- med frakt för båda. Dekorationer från ebay. Tärnklänningarna från Tradera, de skickar efter från ett kina företag. De går att komma undan jätte billigt bara man har tid och ork att leta late och leta på nätet Vi hoppas komma under 25000-30000:-

• passionsblomman

Det är klart att pengasumman i sig är "mycket pengar" men titta på dina egna poster och du ser ju själv att du kommit undan med kompisjobb och gratisjobb och gratisställe och fok som hjälper dig OCH jättelåga priser på kläder osv.
    Sett i det perspektivet och med dett snabbt överslag vad det EGENTLIGA värdet prismässigt är, även på din fest, så ÄR det ju ven otroligt låg summa för ett bröllop.

I stockholmstrakten är det svårt att hitta lokal under 10000 om man nu inte har en trädgård.

Så, jag tror inte man pratar om det som lite pengar för attt man inte förstår pengars värde utan för att man vet hur dyrt det är med mat och allt. Att ställa till med fest-även när det inte är bröllopsfest, är inte fråga om så lite kostnader i vanliga fall heller.

vivi85 skrev 2009-05-24 06:07:12 följande:
    Oj. jag tycker verkligen inte att ett bröllop för 20-30 000 är lite.. det är mkt pengar..vi ska gifta oss i juli (bestämde oss för 2v sen)Vad jag tror det kommer kosta ca:Min klänning: 500kr (betald)skor: 300krhåruppsättning: svärmor frisör Smycken: 400?Brudbukett: 500 (kompis)Ring: 1500Sambonskläder: 700:-skor: 400:-Barnens kläder (inkl skor) 1000:-Lokal: 0:- har det hemma i trädgårdenMat: 7000:-Sprit: 3000:-Porslin dukar etc 0:- svärmor ordnarja längre inte planerat
  • giz83

passionsblomman--> jag kan hålla med dig om att de tär svårt med lokaler i sthlm...men under 10 000 kan man hitta, men allt är ju beroende på vad man vill ha ut av lokalen. vill man ha catering eller vill man göra allt själv...vi hittade vår lokal för 4000 kr och då ska vi göra allt själva, sen tillkommer 700 kr för städning dagen efter...och det är ju taget liksom....;0)

men sen är det ju som sagt upp till var och en att bestämma vad man har för krav, men om man då kan få mycket i gåvor så är det ju toppen...=)

• MulleNuh

Vår lokal kostar 9800:- men då ingår typ allt. Serveringspersonal, garderobskille, bartender, dukning, städning osv osv..
    Maten kostar 187:- för en 3-rättersmiddag. Så totalsumman på festen exkl drickat blir ca 27.000:- (blir väl lite mer kanske..

Även om man betalar lite mindre så kostar ju allt de andra mer då.

• giz83
    MulleNuh skrev 2009-05-24 11:06:28 följande:
    Vår lokal kostar 9800:- men då ingår typ allt. Serveringspersonal, garderobskille, bartender, dukning, städning osv osv..Maten kostar 187:- för en 3-rättersmiddag. Så totalsumman på festen exkl drickat blir ca 27.000:- (blir väl lite mer kanske..Även om man betalar lite mindre så kostar ju allt de andra mer då.
    men oj, det var inte en liten summa inte...
    men det är ju som du säger, även om EN sak kostar lite så tillkommer det 1000 andra saker som gör att det blir dyrt!
  • MulleNuh

fast det är väl inte så dyrt för 3-rätters för 55 pers?!

giz83 skrev 2009-05-24 11:16:58 följande:
    men oj, det var inte en liten summa inte...men det är ju som du säger, även om EN sak kostar lite så tillkommer det 1000 andra saker som gör att det blir dyrt!
  • giz83

nej absolut inte...men jag menar slutsumman...;0)

det blev ju inte direkt en liten summa...

• MulleNuh

aha!

Njae men det är som dom ovan sagt. Det är mycket pengar, men samtidigt får vi otroligt mycket för dessa pengar..

Nu tillkommer ju så klart all alkohol, kläder, blommor, ja allt annat till denna summa.. Så det har ju blivit betydligt dyrare än summan ovan.

Men detta var iaf det billigaste alternativet som vi GILLADE av allt vi kollat på.

giz83 skrev 2009-05-24 11:23:08 följande:
    nej absolut inte...men jag menar slutsumman...;0)det blev ju inte direkt en liten summa...
Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?