• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • giz83

nu gifter vi oss--> hej du igen...=)
    jag håller på att undersöka lokal åt dig...=) har en vän som bor åt det hållet...men söderort? vart då för att vara mer exakt?

• nu gifter vi oss

Vi, och många av våra gäster, bor i Hägersten. Men Huddinge och Botkyrka funkar ju också. Tack tack, jättesnällt!!!

• Tjena

Vi har också tänkt komma "billigt undan" med vårt bröllop. Jag vill verkligen inte ta lån och starta äktenskapet med ett bröllopslån. Och jag tror verkligen att det kan bli hur fint som helst ändå :) Det viktigaste är ju att det är vi två liksom.

Runt 30 000 är väl vad vi kan lägga... som det känns nu. Problemet är bara att min sambo blivit varslad och jag går hemma med bebis så vi kan inte spara undan så mycket i månaden. Men skulle det bli att vi har ännu mindre att undvara så får det ju bli ett mindre bröllop istället. Resan ska vi ta längre fram, ska önska oss pengar till den.

Vi vill bjuda många... 80-90 stycken så det blir ju knepigt med den begränsade pengen... men med planering går det nog. Och annars får vi ju minska på personer att bjuda. Vi har stora släkter båda två.

I juli nästa år ska vi gifta oss förresten:) Det lutar åt 3:e!

• Skuggan
    Tjena skrev 2009-06-23 11:29:38 följande:
    Vi har också tänkt komma "billigt undan" med vårt bröllop. Jag vill verkligen inte ta lån och starta äktenskapet med ett bröllopslån. Och jag tror verkligen att det kan bli hur fint som helst ändå :) Det viktigaste är ju att det är vi två liksom.Runt 30 000 är väl vad vi kan lägga... som det känns nu. Problemet är bara att min sambo blivit varslad och jag går hemma med bebis så vi kan inte spara undan så mycket i månaden. Men skulle det bli att vi har ännu mindre att undvara så får det ju bli ett mindre bröllop istället. Resan ska vi ta längre fram, ska önska oss pengar till den.Vi vill bjuda många... 80-90 stycken så det blir ju knepigt med den begränsade pengen... men med planering går det nog. Och annars får vi ju minska på personer att bjuda. Vi har stora släkter båda två.I juli nästa år ska vi gifta oss förresten:) Det lutar åt 3:e!
    Vi är också i ett klurigt läge. Jag blev inte kvar på jobbet när jag gick på förälraledighet och sambon pluggar. Vi har pengar undanlagda som vi kan ta av men vill helst slippa det eftersom vi tänk ha dem till annat.

Vi bokar det som är viktigt nu så som lokal. Men vi har inte spridit ut våra planer utan av avvakar hur mycket vi kan spara. Kan vi spara det vi tycker att vi behöver för att få det bröllop vi vill ha, ja då kör vi. Kan vi inte så får vi avboka lokalen och köra lite senare.
  • kompistillbruden

Det går, min bror kom undan med ca 15000 kr och hade runt 100 gäster (för festen, tror inte kläderna är inräknade).

Vårt blev drygt dubblet så dyrt, jag är jätte nöjd men tror att vi kunde ha fått ner det ner det mycket mer...

det är en fråga om prioriteringar och alternativa lösningar.
    Alkohol kan bli sjukt dyrt snabbt, det är ok att ha betalbar t.ex. (vi bjöd bara på vin och öl till maten).

Buffé drar ner på serveringspersonal och ofta kostnader för maten också (och folk får det de tycker om) det förenklar även för vegetarianer och folk med allegier.

Ang. serveringspersonal, vi bad yngre vänner till familjen ställa upp och betalade 300-500 kr/pers och en liten present (vissa hjälpte till mer än andra t.ex. med förberedelser också) för hela kvällen och de hade kul med! De åt och dansade när det var lugnt.

Be om hjälp, vänner ställer ofta upp och blir smickrade över att man frågar... Alla bröllop behöver inte vara likadana heller, viktigaste är att man firar och har kul.

• Tjena

Ja det är trist när det blir så. Men vad gör man. Vi lägger just nu undan 1500 kr i månaden och om vi lyckas göra det tills det är dags så har vi 25000 kr, så vi får lägga lite mer några månader om vi ska upp i 30. Men sen som sagt får han inte jobb snart så kommer det ju att bli svårt att lägga det, då behöver vi ju det för att överleva helt enkelt.

Men jag tror inte att vi skjuter på det om vi har mindre pengar utan då blir det enklare istället, men vi får se.

• December 2009

Hej här flyttar jag in

hittills har vi betalat:
    Min brudklänning 960 kr
    Barnens kläder 450 kr
    Mina skor (present på min 26 års dag) 0 kr
    (kostade 1200! Så tack

Vi kommer tack och lov få maten gratis som present av mamma och tårtan gör en kompis som jobbar med det som present Så där sparar vi massor!

Utgifter vi har är:
    Karlns kläder,skor och hår 2000 kr
    Mitt smink och hår inkl slöja 2000 kr
    Lokalhyra 4300 kr
    (ingår städning, porslin, bra kök och rymlig lokal)
    Solisterna duett 2700 kr
    Alla blommor 2000 kr
    (brudbukett, tärnbukett, 2 näbbuketter, 2 corsager + borden)
    Spriten + alkoholfritt ca 2500 kr
    (kommer släpa på kryssningar i sommar som jag bjuds med på)
    Musikanläggning 1000 kr

Känns som vi kommer undan billigt för vara sthlm

• December 2009

Just det
    Ringarna återanvänder vi Skaffar nya på vår 5 årsdag nästa år sen Men vi har ju övriga dekorationer (dukar mm) 1000 kr och sen pappersmaterial 1000 kr (och där ingår inbjudan, infoblad, vigselhäfte, festprogram och tackkort) sen övriga underkläder mm 1000 kr totalt för mig och sen 500 kr för barnens skor och strumpbyxor

• Tjena

Det där med att få i present när man fyller år är perfekt... jag fyller 30 i januari så jag har tänkt önska mig en massa olika saker till bröllopet då... t ex lyx sakerna ... som sminkning på salong och frisyr. sådant som vi annars inte tänkt lägga pengar på men så kan man få lite lyx. Sen får vi se vad jag mer hittar på att önska mig till bröllopet:)

Vi har tänkt åka iväg en helg nära efter bröllopet på spa eller något, alltså bara jag och min blivande. Sen åker vi på bröllopsresa när vi hunnit spara till det och då följer dottern med.

• Tjena

Vad anser ni, ska tärnorna bekosta sina klänningar själva eller ska man betala dem? Det blir ju några enklare sådana. Jag ska själv också ha någon enklare... finns ju massor av snygga vita klännigar när det är dags för student...! :)

Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?