• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-10 09:30:41 följande:
    En annan reklamgrej som retar gallfeber på mig:Formula!?Vad är det? Någon slags översättning från engelska, på svenska heter det recept eller sammansättning."Nu med ny förbättrad formula." *Kräks*
    Men hallå! "Nytt förbättrat recept", det låter ju som om den arbetats fram under ett kafferep, och inte på vitamninstitutet i Scweiz...
  • Aleta

Ja, Schweiz måste formligen krylla av diverse (pålitliga?) institut med olika inriktningar.

shakynose skrev 2009-07-10 09:57:53 följande:
    Men hallå! "Nytt förbättrat recept", det låter ju som om den arbetats fram under ett kafferep, och inte på vitamninstitutet i Scweiz...
  • shakynose

Jovisst kan man tycka att man klarar sig ändå utan skrivregler, men det förutsätter ju att andra tycker likadant om det inte ska vara en nackdel.

Jag tar ett meddelande som innehåller en massa fel på mindre allvar eftersom det visar att den som skrivit det inte bemödat sig med att kolla eventuella fel. Naturligtvis gör det ingenting om det inte ÄR något allvarligt, men klagomål och ansökningar och liknande tycker jag ska vara korrlästa av någon annan om man inte själv har så bra koll på språket man använder. Jag skulle aldrig hyra ut min lägenhet till någon som inte bemödat sig med att skriva en ordentlig presentation t.ex.

• MSW

Ska försöka förtydliga mig lite. Jag menade inte att man klarar sig utan skrivregler. Jag menar bara att jag aldrig har lärt mig VARFÖR det är som det är, men att jag på något vis ändå har lärt mig hur det ska låta.. (för det mesta..) Förmodligen för att jag har läst mycket böcker (även när jag var liten) även om jag är TOTALT ointresserad av grammatik.
    Och det är klart att ett välskrivet inlägg/annons/vad det nu är, känns mer seriöst, än ett som känns slarvigt och hastigt skrivit.
    Och jag reagerar säkert olika jag med, men jag irriterar mig (så att jag märker det ) betydligt mer på skrivfel i tidningar o.dy.l.

• feministbrud

Kan inte låta bli. Objekt och subjekt är det ju det handlar om, eller hur?

Angående vad om är vanligast så tror jag att vi tycker att det är vanligare med övernyttjande av dem för att det helt eneklt låter värre:

"Dem vill inte komma" låter värre än "jag såg de på stan". Eller?

Sedan finns det fantiskt meningar där det inte är helt självklart om det ska vara objekt eller subjekt och där man behöver goda kunskaper i satslära för att veta det rätta.

drömland skrev 2009-07-09 18:06:50 följande:
    Nej jag fattar det inte heller... bestämd och obestämd form verkar vara svårt...
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:19:16 följande:
    Kan inte låta bli. Objekt och subjekt är det ju det handlar om, eller hur? Angående vad om är vanligast så tror jag att vi tycker att det är vanligare med övernyttjande av dem för att det helt eneklt låter värre:"Dem vill inte komma" låter värre än "jag såg de på stan". Eller?Sedan finns det fantiskt meningar där det inte är helt självklart om det ska vara objekt eller subjekt och där man behöver goda kunskaper i satslära för att veta det rätta.
    Nej! Det ser lika illa ut!!!!

"De" är både subjekt och bestämd artikel, därför förekommer det ordet lite oftare TROR vi. "Dem" är objekt.
    På talspråk: Dom(1) gav dom(2) gamla kakorna till dom(3).
    I skriftspråk: De(1) gav de(2) gamla kakorna till dem(3).
    1) Subjekt 2)Bestämd artikel 3) Objekt
  • feministbrud

Jag tycker att båda ser väldigt illa ut, men jag tror ändå att folk reagerar mer på övernyttjande av dem.

Tror du att det är vanligare att man skriver de istället för dem?

shakynose skrev 2009-07-10 11:26:34 följande:
    Nej! Det ser lika illa ut!!!!"De" är både subjekt och bestämd artikel, därför förekommer det ordet lite oftare TROR vi. "Dem" är objekt.På talspråk: Dom(1) gav dom(2) gamla kakorna till dom(3).I skriftspråk: De(1) gav de(2) gamla kakorna till dem(3).1) Subjekt 2)Bestämd artikel 3) Objekt
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:31:18 följande:
    Jag tycker att båda ser väldigt illa ut, men jag tror ändå att folk reagerar mer på övernyttjande av dem.Tror du att det är vanligare att man skriver de istället för dem?
    Jag ser det ganska ofta iaf. Kanske inte lika ofta som "dem" på fel ställe, men det tror jag som sagt beror på att "de" har två funktioner, och därmed förekommer oftare.
  • feministbrud

Nu fröstår jag hur du tänkter och så klart är det så! Jag är lite seg såhär sista dagen före semestern

Finns det folk som skriver "dem kakorna"? Det är ju frukansvärt isåfall!

shakynose skrev 2009-07-10 11:35:56 följande:
    Jag ser det ganska ofta iaf. Kanske inte lika ofta som "dem" på fel ställe, men det tror jag som sagt beror på att "de" har två funktioner, och därmed förekommer oftare.
  • feministbrud

Och så skriver jag fröstår... Jag hatar att inte ha stavningskontroll på jobbet! Tacka vet jag firefox.

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer