• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • nennesjuttioåtta
    feministbrud skrev 2009-07-10 14:26:53 följande:
    Dialektal förkortning av henne. Finns även i andra delar av Sverige (nu vet inte jag var du kommer ifrån, men som Heloise säger så säger man så i Gävle och man säger även så i Västergötland där jag kommer ifrån).
    okej, det kanske är så över hela landet då. Kul med dialekter! Hoppas jag aldrig tappar mitt dalmål, fast det kryper in mer och mer Gävlemål i det *ryser*
  • Heloise

Jag gör oftast inte sådana uppenbara särskrivningar som herr bastu Däremot kan jag mkt väl särskriva bröllopsfixare trots s'et av den enkla anledningen att det är särskrivet på engelska wedding planner. Så otroligt korkat men det är lite lustigt; jag särskrev aldrig innan jag började plugga, och efter mina engelska studier så särskriver jag baske mig hela tiden. Men jag håller med dig det är lustigt med särskrivningar
    Miss Moneypenny skrev 2009-07-10 14:29:41 följande:

Ja, särskrivningar är lustigt tex "Herr bastu på fredagar". Kommer han dit då? De särskrivningar som är allra märkligast är när det är ett "s" i mitten som tydligt visar att det INTE ska särskrivas tex "bröllops fixaren"
  • feministbrud

Jag har 5 p dialekter och ortnamn i Norden. Nu har den kursen skrotats till förmån för en B-uppsats (Nordiska språk i gbg). Det var nog det roligaste jag läst på universitetet!

Tyvärr talar jag inte mycket till dialekt själv, men skaraborska är å andra sidan inte heller så kul...

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 14:33:49 följande:
    okej, det kanske är så över hela landet då. Kul med dialekter! Hoppas jag aldrig tappar mitt dalmål, fast det kryper in mer och mer Gävlemål i det *ryser*
  • nennesjuttioåtta
    feministbrud skrev 2009-07-10 14:52:00 följande:
    Jag har 5 p dialekter och ortnamn i Norden. Nu har den kursen skrotats till förmån för en B-uppsats (Nordiska språk i gbg). Det var nog det roligaste jag läst på universitetet!Tyvärr talar jag inte mycket till dialekt själv, men skaraborska är å andra sidan inte heller så kul...
    OOh låter hur kul som helst!

Da e ä e å ö i åa e ä e ö.
  • feministbrud

Det var det! Men på tentan skulle vi får tolka en dialekt och vi fick älvdalsmålet. Inte så schyrre...

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 14:54:28 följande:
    OOh låter hur kul som helst! Da e ä e å ö i åa e ä e ö.
  • nennesjuttioåtta

nej, det är ju ett helt eget språk!

• shakynose
    nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 15:00:17 följande:
    nej, det är ju ett helt eget språk!
    A de eu de
  • Aleta

Håller med!
    Felstavade dokument från företag gör att jag anlitar någon annan.

shakynose skrev 2009-07-10 12:36:05 följande:
    Som sagt, jag skulle inte anlitat ert företag om jag fick ett dokument med felstavningar i. Det är så enkelt att kolla upp, så vad är det mer detta företag slarvar med? Så tänker jag iaf.
  • JustMeAndMyLove

Hade flcikvän i Älvdalen.. herre gud jag hörde inte ETT ord av vad hennes familj sa, och jag skojar inte! INTE ETT ORD förstod jag!

feministbrud skrev 2009-07-10 14:57:32 följande:
    Det var det! Men på tentan skulle vi får tolka en dialekt och vi fick älvdalsmålet. Inte så schyrre...
  • Villemoa

Och så säger man också i Sörmland där jag kommer ifrån.

feministbrud skrev 2009-07-10 14:26:53 följande:
    Dialektal förkortning av henne. Finns även i andra delar av Sverige (nu vet inte jag var du kommer ifrån, men som Heloise säger så säger man så i Gävle och man säger även så i Västergötland där jag kommer ifrån).
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer