• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • Fofinha

Vi kommer att gifta oss katolskt eftersom jag är katolik. Mannen är inte det och inte alls troende men eftersom jag är det så "ställer han upp". För mig finns det inget annat alternativ till en katolsk vigsel och skulle förmodligen aldrig ha en BV. Men alla är vi ju olika & tur är väl d :)

• Alexxxi

Hur lång tid tar den katolska vigseln, vet du det? =D

Fofinha skrev 2009-09-28 19:07:49 följande:
    Vi kommer att gifta oss katolskt eftersom jag är katolik. Mannen är inte det och inte alls troende men eftersom jag är det så "ställer han upp". För mig finns det inget annat alternativ till en katolsk vigsel och skulle förmodligen aldrig ha en BV. Men alla är vi ju olika & tur är väl d :)
  • Fofinha

Det brukar ofta vara mässa vid vigseln så typ 1 timme kanske...

• Alexxxi

Misstänkte det=D Helt ok, våra ortodoxa kunde sträcka sig runt 2-3 timmar förr i tiden, hehe. Otroligt länge!

• sms å fotboll

Vi ska ha en vigsel enligt Svenska Kyrkans ordning men inte i en kyrka eftersom min sambo inte är troende och känner sig väldigt obekväm i en kyrka. Har en kompis som läser till präst och som tackat ja till att viga oss...han ska bara bli färdig med sitt år på pastis och prästvigd först :)

• Moirie
    Alexxxi skrev 2009-09-28 19:39:11 följande:
    Misstänkte det=D Helt ok, våra ortodoxa kunde sträcka sig runt 2-3 timmar förr i tiden, hehe. Otroligt länge!
    Det vore väl nåt för tjejen i en annan tråd som ville ha tips på hur man kunde få vigseln att vara längre . Hur orkar man man med det fysiskt undrar jag? Antar att det är lite variation på stående och på knä men i alla fall?
  • Jeez

Inte bara det, man vandrar omkring runt altaret, till ikonostasen osv under tillfällen under vigseln också (jobbigast för tärna/bestman som under del av promenad ska hålla kronor ovanför brudparets huvuden iaf i vissa ortodoxa traditioner)! Men visst är det mycket stående

Moirie skrev 2009-09-28 19:57:43 följande:
    Det vore väl nåt för tjejen i en annan tråd som ville ha tips på hur man kunde få vigseln att vara längre . Hur orkar man man med det fysiskt undrar jag? Antar att det är lite variation på stående och på knä men i alla fall?
  • Alexxxi

Haha, ja ellerhur! Jag vet faktiskt inte ifall man får sitta ens=S Men hur som helst så är det väldigt långt och som moirie nämnde nåt om bestman håller nåt. Vilket om jag inte minns fel är kors. 1 timma räcker=)

Moirie skrev 2009-09-28 19:57:43 följande:
  • Stefan09

Vi vill ha en längre mässa därför väljer vi en brudmässa= mässa plus nattvard, då tar det ca en timme lite beroende på antal gäster i kyrkan.

• AlaM

Vi kommer också gifta oss i kyrkan. Det har alltid varit självklart för mig eftersom det i första hand är inför Gud, och inte svenska lagen, jag gifter mig. Vi har valt att ha vigseln i en av kyrkorna i frikyrkoförsamlingen där jag växte upp.

I den kyrkan där vi har vigseln är vi ganska fria att lägga upp gudstjänsten efter egna önskemål men det blir nog rätt traditionellt. Vi kommer ha lite solosång, lite unison sång (blandar nya och gamla) fast med försångare för enkelhetens skull, nån släkting som läser bibelord, förbön. Jag tror nog egentligen inte att det är själva innehållet och traditionerna som påverkas av att man har en kristen tro utan att fokus ligger på Gud på ett annat sätt. Vi lovar, inför Gud, att älska varandra i alla väder. Sen är det väldigt styrkande att få bli välsignade, som par, av Gud.

Svar på tråden Kristna seder och bruk