• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • FruFlata

Nu är det långt ifrån någonting nytt med splittringar inom olika grupper/minoriteter.
    Ofta finns det så starka motsättningar INOM en grupp att diskussionen aldrig når utanför den egna gruppen för att man är fullt upptagen med hårklyverier.

Jag vill bli respekterad i min TRO, även om många av mina kristna systrar och bröder inte håller med eller förstår min tolkning av bibeln.
    Så kom igen nu alla kristna polare, nu förenas vi i att vi tycker olika men att det är skitkul att vi ändå lyckats träffas här på bröllopstorget. Vi lever trots allt i världens näst mest sekulariserade land så vi behöver hålla ihop!

Guds frid!

• Moirie

Jag instämmer helt men undrar vilket land som är det mest sekulariserade?

• FruFlata

Rumänien. Om de uppgifter jag fått stämmer.
    Man ställer sig ju också gärna frågan hur man mäter ett lands religiositet? Men när jag kommer tillbaka till Sverige efter att ha varit utomlands, nästan oberoende av land, så slås jag alltid av hur sekulariserat sverige är.

• Energy

Lite onödigt att "slåss" jämt om vem som har rätt. Är inte tron det som är viktigare än om vi döps på rätt sätt eller säger amen korrekt?

Jag är kristen (Pingstkyrkan) och min man ateist men han respekterar min tro och uppmuntrar den. Det är första gången jag varit med om en ateist partner som gör.

• Moirie

Samma för mig och min BM. Skönt att vara med någon som inte försöker övertyga mig om att inte tro utan kan se min tro som något jag mår bra av.

Energy skrev 2009-10-09 10:58:03 följande:
    Jag är kristen (Pingstkyrkan) och min man ateist men han respekterar min tro och uppmuntrar den. Det är första gången jag varit med om en ateist partner som gör.
  • Duchess

Slåss behöver man inte göra, men att diskutera är ju intressant, speciellt på ett diskussionsforum

Energy skrev 2009-10-09 10:58:03 följande:
    Lite onödigt att "slåss" jämt om vem som har rätt. Är inte tron det som är viktigare än om vi döps på rätt sätt eller säger amen korrekt? Jag är kristen (Pingstkyrkan) och min man ateist men han respekterar min tro och uppmuntrar den. Det är första gången jag varit med om en ateist partner som gör.
  • Energy
    Duchess skrev 2009-10-09 11:55:24 följande:
    Slåss behöver man inte göra, men att diskutera är ju intressant, speciellt på ett diskussionsforum
    Det var inte just i den här tråden jag tänkte. Utan mer hur det brukar bli irl. Olika samfund som försöker hävda att just deras sätt är det enda rätta och gör man inte som dom är man dömd till helvetet. Sånt tröttar ut mig. I den här tråden kan jag inte direkt säga att det är slagsmål i.

Bråk och diskussioner är ju två olika saker.
  • Energy
    Moirie skrev 2009-10-09 11:52:58 följande:
    Samma för mig och min BM. Skönt att vara med någon som inte försöker övertyga mig om att inte tro utan kan se min tro som något jag mår bra av.
    Härligt!!! Och det är underbart!

Jag har sett tjejer och killar som gift sig med någon som inte är okej med deras tro och efter deras Ja så visar dom det tydligt. Jag har själv haft partners som gjort sig roliga över min tro och inte varit okej med det. Och det är så ledsamt.
  • Stefan09

Jag kan förstå dina tankegångar men jag vet ju också att det bara finns en Gud. Sen tycker jag nog att man ser stor skillnad i hur folk lever beroende om de lever i tron eller inte. Jag tycker inte att jag dömer någon genom att säga så?

Duchess skrev 2009-10-05 15:15:35 följande:
    Jag kan inte skilja på söndagskristna och troende kristna, eftersom jag inte är Gud. Det är bara Gud som till fullo känner alla människors hjärtan. Du och jag kan inte avgöra hur andra har det ställt med relationen till Gud. Vi kan se hur ofta någon går i kyrkan, hur den personen agerar i vardagen, men aldrig någonsin hur hennes gudsrelation ser ut.
    [/citat]

Äntligen någon som kan förstå mig!
    FruFlata skrev 2009-10-06 23:50:48 följande:
    [citat]
    Rumänien. Om de uppgifter jag fått stämmer. Man ställer sig ju också gärna frågan hur man mäter ett lands religiositet? Men när jag kommer tillbaka till Sverige efter att ha varit utomlands, nästan oberoende av land, så slås jag alltid av hur sekulariserat sverige är.
    [/citat]

Tyvärr är det nog lättare hänt då än om båda antingen tror eller inte tror.
    Energy skrev 2009-10-09 12:02:21 följande:
    [citat]
    Härligt!!! Och det är underbart! Jag har sett tjejer och killar som gift sig med någon som inte är okej med deras tro och efter deras Ja så visar dom det tydligt. Jag har själv haft partners som gjort sig roliga över min tro och inte varit okej med det. Och det är så ledsamt.
    [/citat]

Japp hon kommer bli mitt överhuvud och jag hennes, hur skulle du vilja ha det själv? Jag är för jämställdhet.

Jag har nog aldrig träffat någon som inte skulle kalla protestanter, katoliker, ortodoxa eller frikyrkor för kristna församlingar?! Alla är vi kristna i tron! Om jag nu bara skulle kalla BV för kristna hur skulle jag då kunna vara med i pingst samtidigt? Något att suga på...
    Svanboet skrev 2009-10-06 08:44:14 följande:
    [citat]
    Jo en annan sak Stefan09... I många delar av världen idag har kvinnoförtrycket försvunnit tack och lov. jag hoppas din bliavnde vet att du nu kommer bli hennes överhuvud för så står det i bibeln. "...liksom mannen är huvudet över kvinnan..."
    [/citat]
    Svanboet skrev 2009-10-05 15:38:09 följande:
    [citat]
    Stefan09 jag måste få fråga - du pratar hela tiden om att folk inte är kristna... menar du då också katoliker och ortodoxa? Det finns säkert många varianter av kristendom men du verkar endast kalla en enda av dem (BV) för riktiga kristna.
  • Stefan09

Vill bara påpeka att man inte är konstig eller något sådant bara för att man är med i en liten församling eller en stor. De flesta kristna i Sverige är ju ändå medlemmar i friförsamlingar men har ofta starka kopplingar till Svenska kyrkan ändå. Det finns nog ett hundratal friförsamlingar i vårt kära land.

• Duchess

Jag håller helt med dig om att det bara finns en Gud, men förstår inte riktigt vad det har med den aktuella frågan att göra?

Visst kan vi tycka oss se skillnad på hur människor lever, men det vi ser är bara ytan. Gud är den ende som ser allas hjärtan. Vår uppgift är inte att bedöma vilka som är kristna eller inte - vår uppgift är att peka på Jesus.

Stefan09 skrev 2009-10-12 11:26:22 följande:
    Jag kan förstå dina tankegångar men jag vet ju också att det bara finns en Gud. Sen tycker jag nog att man ser stor skillnad i hur folk lever beroende om de lever i tron eller inte. Jag tycker inte att jag dömer någon genom att säga så?
  • wiicky
    Duchess skrev 2009-10-14 14:27:19 följande:
    Jag håller helt med dig om att det bara finns en Gud, men förstår inte riktigt vad det har med den aktuella frågan att göra?Visst kan vi tycka oss se skillnad på hur människor lever, men det vi ser är bara ytan. Gud är den ende som ser allas hjärtan. Vår uppgift är inte att bedöma vilka som är kristna eller inte - vår uppgift är att peka på Jesus.
    Har följd den här diskussionen utan att ingripa och vill bara hålla med dig Duchess.
  • Energy
    Duchess skrev 2009-10-14 14:27:19 följande:
    Jag håller helt med dig om att det bara finns en Gud, men förstår inte riktigt vad det har med den aktuella frågan att göra?Visst kan vi tycka oss se skillnad på hur människor lever, men det vi ser är bara ytan. Gud är den ende som ser allas hjärtan. Vår uppgift är inte att bedöma vilka som är kristna eller inte - vår uppgift är att peka på Jesus.
    Håller med jag också. Står ju om "flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget" till och med i bibeln. ^^
  • JollyO

Är besviken på inriktningen på den här tråden och de som dragit den OT. Det var väl meningen att den skulle handla om de speciella traditioner som finns i olika kristna grupper = subkulturer till övriga samhället. Alltså kyrkliga bröllop för de som är aktiva i kyrkan på något sätt.

• Energy
    JollyO skrev 2009-10-14 22:25:17 följande:
    Är besviken på inriktningen på den här tråden och de som dragit den OT. Det var väl meningen att den skulle handla om de speciella traditioner som finns i olika kristna grupper = subkulturer till övriga samhället. Alltså kyrkliga bröllop för de som är aktiva i kyrkan på något sätt.
    Men var inte det TS som började med OT? Appropå OT: Gäller det alla även TS? Eller hur räknas OT? Jag känner mig trött och vimsig och utan koll.
Svar på tråden Kristna seder och bruk