• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • JollyO

Jag tänker att om man jämför bröllop i Sverige av till ursprunget svenska par som är med i kyrkan så är det väl festen som skiljer sig mest åt? Mer spex och lekar, minde sprit och dans?!

• sms å fotboll

JollyO skrev 2009-09-29 23:03:23 följande:

Jag tänker att om man jämför bröllop i Sverige av till ursprunget svenska par som är med i kyrkan så är det väl festen som skiljer sig mest åt? Mer spex och lekar, minde sprit och dans?!
    Jag tror nog det snarare beror på vilken kyrka du växt upp inom och därmed vilken uppfostran du fått (inkl relation till alkohol).
  • Stefan09

Jo precis AlaM vi vill också att Gud kommer först och inte vi. Skulle det inte vara för Gud så skulle man ju inte behöva gifta sig utan lika väl vara sambos.

Håller även med JollyO om att de flesta kristna är uppväxta i en kultur med restriktivt användande av alkohol och där många inte dricker alls. Många bröllop jag har varit på har inte serverat alkohol alls. Det är bättre att satsa på bra spex än att krydda med alkohol.

• Duchess

Bra spex.. tja, jag vet inte om det. Jag tycker att frikyrkobröllop brukar se ungefär likadana ut. Man serverar potatisgratäng och fläskfilé i församlingsgården, och sen blir det spårbana och lekar. Lekarna är ofta av typen "låt oss se om bruden känner igen brudgummens fötter om vi ställer upp flera män barfota på stolar".

När man varit med om 30 sådana tillställningar så börjar det bli lite småtråkigt.

Stefan09 skrev 2009-09-30 09:13:08 följande:
    Många bröllop jag har varit på har inte serverat alkohol alls. Det är bättre att satsa på bra spex än att krydda med alkohol.
  • Stefan09

Det skulle jag inte direkt kalla bra spex Duchess men ok. Har nog aldrig varit på ett bröllop med ett så tråkigt spex faktiskt.

• didis
    Stefan09 skrev 2009-09-30 09:13:08 följande:
    Skulle det inte vara för Gud så skulle man ju inte behöva gifta sig utan lika väl vara sambos.
    Om det inte vore för det juridiska så har du helt rätt. Tyvärr finns det inga papper som kan ersätta äktenskap om man har barn inblandade, annars hade jag fortfarande varit ogift (och lika lycklig).

När det gäller giftemål i kyrkan håller jag med dig, inte heller jag förstår varför folk som inte är religiösa väljer att gifta sig inför en gud de inte tror på.

Förhoppningsvis kommer vi även i Sverige att göra som i flera andra länder och först ha en juridisk ceremoni och för de som så önskar en kyrklig välsignelse. Då blir det mer tydligt vad som "tillhör staten" respektive "tillhör kyrkan".
  • Stefan09

Fast jag nämnde inget om barn utan jag syftade på de två gifta.

Varför skilja på staten och kyrkan, det blir bara krångligt, se hur det blev när kyrkan inte blev statlig längre. Det fungerar ju rätt kasst anser jag. Men visst om man inte tror på Gud är det en väldigt vettig idé.

• sms å fotboll
    Stefan09 skrev 2009-10-01 12:07:25 följande:
    Fast jag nämnde inget om barn utan jag syftade på de två gifta. Varför skilja på staten och kyrkan, det blir bara krångligt, se hur det blev när kyrkan inte blev statlig längre. Det fungerar ju rätt kasst anser jag. Men visst om man inte tror på Gud är det en väldigt vettig idé.
    Vad var bättre innan "skilsmässan" anser du?
  • Stefan09

Då fanns det inte politiska styrmedel som det gör nu. Då var det en "kristen" kyrka vilket man inte riktigt kan kalla den nu men sen har den ju alltid gått upp och ner, korstågen var ju mycket värre. Men det fanns mindre liberala präster t.ex.

• Moirie

Fast antalet liberala präster borde inte ha något med separationen från staten att göra utan snarare vara ett uttryck för samma samhällsanda som gjorde att separationen blev av.

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:34:29 följande:
    Då fanns det inte politiska styrmedel som det gör nu. Då var det en "kristen" kyrka vilket man inte riktigt kan kalla den nu men sen har den ju alltid gått upp och ner, korstågen var ju mycket värre. Men det fanns mindre liberala präster t.ex.
Svar på tråden Kristna seder och bruk