• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • Stefan09

Nej det borde det inte ha men nu har det blivit så.

• Duchess

Menar du att kyrkan skulle gått i en mer konservativ riktning om den fortfarande hade varit statsstyrd? Hängde nog inte riktigt med där....

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:34:29 följande:
    Då fanns det inte politiska styrmedel som det gör nu. Då var det en "kristen" kyrka vilket man inte riktigt kan kalla den nu men sen har den ju alltid gått upp och ner, korstågen var ju mycket värre. Men det fanns mindre liberala präster t.ex.
  • MKAB

jag är kristen,ska giftsa mig i kyrka men sen ska vi ha fest med alkohol....låter som att kristna människorej kanhantera alkohol.

bara för att man är kristen så behöver väl ej alkohoeln förbjudas,jesus drack ju vin,har ni glömt det??
    man kn dricka måttligt!!!
    men det är ju just det som svenskar har svårt med:(

• Stefan09

Ja helt klart. Men jag som trodde att den förre ärkebiskopen var sigig, tvi fick jag. Den nuvarande är ju ännu värre, är det konstigt att kyrkan är på väg utför?

Duchess skrev 2009-10-01 13:55:40 följande:
    Menar du att kyrkan skulle gått i en mer konservativ riktning om den fortfarande hade varit statsstyrd? Hängde nog inte riktigt med där....
    [/citat]

Ja Jesus hade inget emot alkoholen i sig men han såg vad den kunde ställa till med och uppmanade därför oss att dricka med måtta (inte bli full). Sen håller man kanske inte alltid det rådet stenhårt tyvärr men man är ju mänsklig trots allt.
    MKAB skrev 2009-10-01 14:34:21 följande:
    [citat]
    jag är kristen,ska giftsa mig i kyrka men sen ska vi ha fest med alkohol....låter som att kristna människorej kanhantera alkohol.bara för att man är kristen så behöver väl ej alkohoeln förbjudas,jesus drack ju vin,har ni glömt det??man kn dricka måttligt!!!men det är ju just det som svenskar har svårt med:(
  • kikel

På vårat bröllop blir det väldigt blandade seder och bruk då min festman är från skotland och faktiskt halva jag. För oss blir det ett midsommar dröllop med midsommarstång och kiltar och säckpipor..

• Aleta

Anders Wejryd är en helt underbar människa, varm och humoristisk. Om alla vore som han skulle nog fler dras till kyrkan.

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:07:15 följande:
    Ja helt klart. Men jag som trodde att den förre ärkebiskopen var sigig, tvi fick jag. Den nuvarande är ju ännu värre, är det konstigt att kyrkan är på väg utför?
  • Stefan09

Väldigt traditionellt då! Kul med kiltar, vad är det man brukar säga att de har under kilten...?

• kikel

Sefan09
    Jadu jag vet inte har inte vågat kollat... haha

• Stefan09

Jag hoppas att du skämtar nu. Men visst han kan vara en fin människa men han är en av tidernas sämsta ärkebiskopar. Som det ser ut nu gör han tvärtom tycker jag.

Aleta skrev 2009-10-01 23:19:58 följande:
    Anders Wejryd är en helt underbar människa, varm och humoristisk. Om alla vore som han skulle nog fler dras till kyrkan.
  • Stefan09

Jasså haha! :0

kikel skrev 2009-10-01 23:24:35 följande:
    Sefan09Jadu jag vet inte har inte vågat kollat... haha
Svar på tråden Kristna seder och bruk