• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • Stefan09

Skit i nummer jag menade 100 000 oavsett ok. Siffran i sig var inte poängen.

Vem skulle inte kunna skilja på dessa två begrepp och vem som är vad? Det är väldigt lätt att se på hur folk lever ut sin tro eller inte. Jag är inte ute efter att ranka hur kristen man är men jag är ute efter vilka som faktiskt lever som kristna och då blir det viktigt.

Duchess skrev 2009-10-04 21:25:11 följande:
    För övrigt undrar jag hur du är kapabel att skilja på "söndagskristna" och "troende kristna"?
    Man kan inte vara mer eller mindre kristen men man kan vara kristen eller något annat.
  • Duchess

Jag kan inte skilja på söndagskristna och troende kristna, eftersom jag inte är Gud. Det är bara Gud som till fullo känner alla människors hjärtan.

Du och jag kan inte avgöra hur andra har det ställt med relationen till Gud. Vi kan se hur ofta någon går i kyrkan, hur den personen agerar i vardagen, men aldrig någonsin hur hennes gudsrelation ser ut.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:23:36 följande:
    Skit i nummer jag menade 100 000 oavsett ok. Siffran i sig var inte poängen. Vem skulle inte kunna skilja på dessa två begrepp och vem som är vad? Det är väldigt lätt att se på hur folk lever ut sin tro eller inte. Jag är inte ute efter att ranka hur kristen man är men jag är ute efter vilka som faktiskt lever som kristna och då blir det viktigt.
    Man kan inte vara mer eller mindre kristen men man kan vara kristen eller något annat.
  • Aleta

Ja, vi kan bortse från dina motsägelsefulla inlägg om du vill.

Det är inte alls lätt att se vad någon tror eller inte.
    Däremot är det väldigt lätt att döma någon annan.

Skit i nummer jag menade 100 000 oavsett ok. Siffran i sig var inte poängen. Vem skulle inte kunna skilja på dessa två begrepp och vem som är vad? Det är väldigt lätt att se på hur folk lever ut sin tro eller inte. Jag är inte ute efter att ranka hur kristen man är men jag är ute efter vilka som faktiskt lever som kristna och då blir det viktigt. Man kan inte vara mer eller mindre kristen men man kan vara kristen eller något annat.
  • Svanboet

Stefan09 jag måste få fråga - du pratar hela tiden om att folk inte är kristna... menar du då också katoliker och ortodoxa? Det finns säkert många varianter av kristendom men du verkar endast kalla en enda av dem (BV) för riktiga kristna.

• EM ikström

Det här är skrämmande tankegångar tycker jag. Som Duchess och FruFlata skriver så kan inte ingen veta hur en annan människas gudsrelation ser ut. Jag har själv ett förflutet inom frikyrkor/sekter (har heller aldrig hört talas om Bibeltrogna vänner) och känner så väl igen mycket av det du skriver. På trädet känner man frukten osv. Alla som inte predikar och vittnar dagarna i ända är på väg till helvetet. Suck.

Skit i nummer jag menade 100 000 oavsett ok. Siffran i sig var inte poängen. Vem skulle inte kunna skilja på dessa två begrepp och vem som är vad? Det är väldigt lätt att se på hur folk lever ut sin tro eller inte. Jag är inte ute efter att ranka hur kristen man är men jag är ute efter vilka som faktiskt lever som kristna och då blir det viktigt.
  • Svanboet

Jo en annan sak Stefan09...

I många delar av världen idag har kvinnoförtrycket försvunnit tack och lov. jag hoppas din bliavnde vet att du nu kommer bli hennes överhuvud för så står det i bibeln.

"...liksom mannen är huvudet över kvinnan..."

• Hammerman

Svanboet skrev 2009-10-06 08:44:14 följande:

för så står det i bibeln
    Väntar på Duchess...
  • Duchess
    Hammerman skrev 2009-10-06 12:19:05 följande:
    Väntar på Duchess...
    Hallå där, jag måste väl få jobba lite också?

Att mannen är kvinnans huvud beror på hur man tolkar ordet "kefale". Ursprungsbetydelsen är inte huvud. Den vanliga betydelsen av kefale är "källa". Mannen är kvinnans källa, vilket rimligtvis syftar tillbaka på skapelseberättelsen där kvinnan skapas av mannens revben.

Texten som svanboet citerade kommer från 1 Korintierbrevets 11:e kapitel, där det i vers 3 står: "Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." I vers 8 står det också att "mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen".

Det handlar alltså inte om vem som ska bestämma över vem. Det handlar om var människan har sitt ursprung enligt de bibliska berättelserna.
  • Jeez

Man kan ju dessutom tolka skapelseberättelsen med Adam och Eva utifrån att det är Adama (jordvarelse, ej könsbestämd) som skapas. När Gud tar revbenet från Adama namnges Eva först och sedan Adam.

Duchess skrev 2009-10-06 14:14:35 följande:
    Hallå där, jag måste väl få jobba lite också? Att mannen är kvinnans huvud beror på hur man tolkar ordet "kefale". Ursprungsbetydelsen är inte huvud. Den vanliga betydelsen av kefale är "källa". Mannen är kvinnans källa, vilket rimligtvis syftar tillbaka på skapelseberättelsen där kvinnan skapas av mannens revben. Texten som svanboet citerade kommer från 1 Korintierbrevets 11:e kapitel, där det i vers 3 står: "Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." I vers 8 står det också att "mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen". Det handlar alltså inte om vem som ska bestämma över vem. Det handlar om var människan har sitt ursprung enligt de bibliska berättelserna.
  • Duchess

Absolut. Jag tillhör de som tror att skapelseberättelsen talar om vem som skapade jorden och varför, men det är ingen vetenskaplig dokumentär. Det som används är symbolik och mytologi. Om man vet att "Adam" betyder "människa" (och inte är ett mansnamn i konventionell mening) blir det ännu tydligare.

Jeez skrev 2009-10-06 14:22:32 följande:
    Man kan ju dessutom tolka skapelseberättelsen med Adam och Eva utifrån att det är Adama (jordvarelse, ej könsbestämd) som skapas. När Gud tar revbenet från Adama namnges Eva först och sedan Adam.
Svar på tråden Kristna seder och bruk