• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • Innie

Spännande tråd!

Jag tillhör SvK (svenska kyrkan) och har varit aktiv i tolv år, sedan min konfirmation. När det gäller stift är jag från början Växjöstiftare, under fem år bodde jag i Linköpings stift och numera är jag Lundastiftare :) Eftersom jag är uppvuxen i Jönköping, Smålands Jerusalem, har jag dock surfat runt en del i andra frikyrkor också men alltid haft min hemvist i SvK. De sista åren har jag uteslutande hållit mej där.
    Jag och min fästman gifter oss nästa sommar, kyrkligt. Han är prästkandidat, i SvK, så för oss är kyrklig vigsel helt naturligt. Vi kommer ha vigsel med nattvard eftersom vi precis som flera redan skrivit, vill ha Gud och vår tro i centrum. "Tyvärr" är varken hans eller mina föräldrar/familjer troende, men de får helt enkelt klara av att vigseln blir något längre än brukligt. Tack och lov är halva vår vänskapskrets kyrkofolk och flera av dem har haft vigselgudstjänster med mässa så det känns ganska lugnt

shakynose skrev 2009-10-02 15:55:56 följande:
    OT: Det är ganska lattjo, för i Skåne och Småland så känner de flesta kristna till bv. De som är med där tror nog att alla i Sverige är lika bekanta med denna organisation som skåningarna är.
    Spännande! Som sagt, jag är uppvuxen i Jönköping med allsköns frikyrkor och kristna samfund och idag bosatt i Skåne men har aldrig hört talas om BV. Dags att läsa på!
  • ario

Kul:)

jag tillhör den syrisk ortdoxa kyrkan och vi gifte oss en ortodx kyrka.

Jag tror det är väldigt stor skillnad mellan vår kyrka och svenska kyrkan, Hade flera svenska vänner på bröllopet som blev väldigt förvånade hur vigseln gick till:)

• ario

Vi hade kronor på huvudet men tärnan och bestman skulle hålla en kors och ljusstake.Men det tar ungefär 45 min

Jeez skrev 2009-09-28 20:37:17 följande:
    Inte bara det, man vandrar omkring runt altaret, till ikonostasen osv under tillfällen under vigseln också (jobbigast för tärna/bestman som under del av promenad ska hålla kronor ovanför brudparets huvuden iaf i vissa ortodoxa traditioner)! Men visst är det mycket stående
  • Stefan09

Vill bara förklara att 0,1% kristna är rättså bra för ett land som sverige, det blir ca 100 000 människor. Visst det är lite men inte så lite som det låter.

• älskarlivet

Jag är kristen och kommer från Skåne men har aldrig hört talas om BV...

shakynose skrev 2009-10-02 15:55:56 följande:
    OT: Det är ganska lattjo, för i Skåne och Småland så känner de flesta kristna till bv. De som är med där tror nog att alla i Sverige är lika bekanta med denna organisation som skåningarna är.
  • Duchess

Eh.. nej. Enkel matematik säger oss att 0,1% av 9 miljoner invånare är 9000 personer.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det närmare en halv miljon människor som är medlemmar i våra mer traditionella frikyrkor samt kyrkor med rötter i andra kulturer. Då har jag inte ens gått in på hur många kristna som finns i Svenska Kyrkan.

Menar du ändå att:
    a) 0,1 % av sveriges befolkning är 100 000 personer
    b) bara 0,1 % av befolkningen är kristen?

Stefan09 skrev 2009-10-03 05:09:44 följande:
    Vill bara förklara att 0,1% kristna är rättså bra för ett land som sverige, det blir ca 100 000 människor. Visst det är lite men inte så lite som det låter.
  • Duchess

Jag var gäst på en ortodox vigsel i somras. Verkligen intressant och annorlunda! Brudparet svarade t ex inte ja på några frågor. Det fick istället frågan "Har du lovat bort dig till någon annan" och svarade "Nej, vördade fader, det har jag inte".

ario skrev 2009-10-02 21:37:54 följande:
    Vi hade kronor på huvudet men tärnan och bestman skulle hålla en kors och ljusstake.Men det tar ungefär 45 min
  • ario

Jag svarade två gånger ja! :)

Aaa, det är verkligen annorlunda, men väldigt kul för någon som inte har sett en ortodox vigsel:)

Duchess skrev 2009-10-03 08:09:15 följande:
    Jag var gäst på en ortodox vigsel i somras. Verkligen intressant och annorlunda! Brudparet svarade t ex inte ja på några frågor. Det fick istället frågan "Har du lovat bort dig till någon annan" och svarade "Nej, vördade fader, det har jag inte".
  • Aleta

Nej, tillbaka till skolbänken.

Dessutom så skrev du väl att 99,99 % inte var kristna i Sverige?
    "Har ni glömt att 99,99 % av Sverige inte är troende?" (saxat ur tråden "Vänta med sex", inlägg 369).
    Då blir det bara 0,01 % kvar (100-99,99=0,01).
    Om vi säger att det är 9000000 som bor i Sverige och vi ska ha 0,01 % av dem så får vi:
    9000000 x 0,0001 = 900
    (När man ska ha fram en procentsats så måste man dela den med hundra innan man multiplicerar med den önskade siffran. Prova gärna med att ta 1 % av 100. Där vet vi ju att svaret måste bli 1. Om vi multiplicerar 100 med 1 blir svaret 100, dvs 100 %. Så då inser vi genast att procenttalet måste delas med 100 för att vi ska kunna få fram det korrekta svaret.
    Det är nämligen så finurligt att just % betyder en hundradel (pro cent - per hundra).)

Jag antar att ni är just 900 i bibeltrogna vänner eftersom i princip alla andra enligt dig är ateister. Det är ju inte så väldigt många. Kan det vara därför så få har hört talas om förkortningen BV i detta sammanhang?

Stefan09 skrev 2009-10-03 05:09:44 följande:
  • shakynose

Fröken,fröken,föken! Jag hade väl rätt? Visst är det en tiondels promille, fröken?

Aleta skrev 2009-10-03 09:20:09 följande:
    Nej, tillbaka till skolbänken. Dessutom så skrev du väl att 99,99 % inte var kristna i Sverige?"Har ni glömt att 99,99 % av Sverige inte är troende?" (saxat ur tråden "Vänta med sex", inlägg 369).Då blir det bara 0,01 % kvar (100-99,99=0,01).Om vi säger att det är 9000000 som bor i Sverige och vi ska ha 0,01 % av dem så får vi:9000000 x 0,0001 = 900(När man ska ha fram en procentsats så måste man dela den med hundra innan man multiplicerar med den önskade siffran. Prova gärna med att ta 1 % av 100. Där vet vi ju att svaret måste bli 1. Om vi multiplicerar 100 med 1 blir svaret 100, dvs 100 %. Så då inser vi genast att procenttalet måste delas med 100 för att vi ska kunna få fram det korrekta svaret. Det är nämligen så finurligt att just % betyder en hundradel (pro cent - per hundra).)Jag antar att ni är just 900 i bibeltrogna vänner eftersom i princip alla andra enligt dig är ateister. Det är ju inte så väldigt många. Kan det vara därför så få har hört talas om förkortningen BV i detta sammanhang?
Svar på tråden Kristna seder och bruk