Spännande tråd!
Jag tillhör SvK (svenska kyrkan) och har varit aktiv i tolv år, sedan min konfirmation. När det gäller stift är jag från början Växjöstiftare, under fem år bodde jag i Linköpings stift och numera är jag Lundastiftare :) Eftersom jag är uppvuxen i Jönköping, Smålands Jerusalem, har jag dock surfat runt en del i andra frikyrkor också men alltid haft min hemvist i SvK. De sista åren har jag uteslutande hållit mej där.
Jag och min fästman gifter oss nästa sommar, kyrkligt. Han är prästkandidat, i SvK, så för oss är kyrklig vigsel helt naturligt. Vi kommer ha vigsel med nattvard eftersom vi precis som flera redan skrivit, vill ha Gud och vår tro i centrum. "Tyvärr" är varken hans eller mina föräldrar/familjer troende, men de får helt enkelt klara av att vigseln blir något längre än brukligt. Tack och lov är halva vår vänskapskrets kyrkofolk och flera av dem har haft vigselgudstjänster med mässa så det känns ganska lugnt
shakynose skrev 2009-10-02 15:55:56 följande:
OT: Det är ganska lattjo, för i Skåne och Småland så känner de flesta kristna till bv. De som är med där tror nog att alla i Sverige är lika bekanta med denna organisation som skåningarna är.
Spännande! Som sagt, jag är uppvuxen i Jönköping med allsköns frikyrkor och kristna samfund och idag bosatt i Skåne men har aldrig hört talas om BV. Dags att läsa på!