• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • Aleta

Visst!

shakynose skrev 2009-10-03 09:28:00 följande:
    Fröken,fröken,föken! Jag hade väl rätt? Visst är det en tiondels promille, fröken?
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-10-03 09:38:33 följande:
    Visst!
    Yes!!!
  • Stefan09

Alternativ a stämmer ja och jag syftar inte på "söndagskristna" utan troende kristna som lever ut sin tro i vardagen.

Jag vill påpeka att här bor närmare tio än nio miljoner i vårt kära land Sverige.

Duchess skrev 2009-10-03 08:07:49 följande:
    Eh.. nej. Enkel matematik säger oss att 0,1% av 9 miljoner invånare är 9000 personer.Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det närmare en halv miljon människor som är medlemmar i våra mer traditionella frikyrkor samt kyrkor med rötter i andra kulturer. Då har jag inte ens gått in på hur många kristna som finns i Svenska Kyrkan.Menar du ändå att: a) 0,1 % av sveriges befolkning är 100 000 personerb) bara 0,1 % av befolkningen är kristen?
  • Duchess

Men allvarligt talat: att 0,1% av Sveriges befolkning INTE är 100 000 personer är ingen subjektiv diskussionsfråga. Det stämmer helt enkelt inte. Ta fram en miniräknare och kolla.

09030 bodde det snett under 9,3 miljoner personer i Sverige. Du kan titta på befolkningstatistik här: www.scb.se/Pages/Product____25785.aspx

10% av 9 300 000 = 930 000
    1% av 9 300 000 = 93 000
    0,1% av 9 300 000 = 9 300 personer

Om Sveriges befolkning hade varit 10 miljoner så skulle ändå 0,1% inte varit fler än 10 000 personer.

För övrigt undrar jag hur du är kapabel att skilja på "söndagskristna" och "troende kristna"?

Stefan09 skrev 2009-10-04 20:49:27 följande:
    Alternativ a stämmer ja och jag syftar inte på "söndagskristna" utan troende kristna som lever ut sin tro i vardagen. Jag vill påpeka att här bor närmare tio än nio miljoner i vårt kära land Sverige.
  • Aleta

Läs mitt inlägg nr 69 igen, där förklarar jag hur man räknar med procent.

Stefan09 skrev 2009-10-04 20:49:27 följande:
    Alternativ a stämmer ja och jag syftar inte på "söndagskristna" utan troende kristna som lever ut sin tro i vardagen. Jag vill påpeka att här bor närmare tio än nio miljoner i vårt kära land Sverige.
  • Jeez

Vem är troende? Ja, det är en intressant fråga. Vem är kristen? Vem får räknas och vem bedömer/kan bedöma? Det har med människosyn och gudsbild att göra, förutom bibelsynen och varför inte kyrkosynen också.

• FruFlata

Vi är mitt uppe i planeringen av vigsel. Jag är uppväxt i frikyrkoförsamling men är aktiv i SvK. Nu kan vi som par varken ingå eller viga oss i frikyrkoförsamling men vi trivs väldigt bra och tillhör en varm församling.

Jag tror fler än jag blir lite trötta av den vanliga mekanismen hos vissa troende att snabbt vilja ranka seriositet enligt gällande normer. Att göra skillnad på söndagskristna och de som lever ut sin tro i sin vardag.
    Jag tror vi måste vara försiktiga med sånt. Oavsett om vi tycker olika så tror jag att vi alla försöker vara de bästa kristna vi kan vara efter bästa förmåga och förstånd!

• Aleta

Bra sagt.

FruFlata skrev 2009-10-04 23:52:12 följande:
    Vi är mitt uppe i planeringen av vigsel. Jag är uppväxt i frikyrkoförsamling men är aktiv i SvK. Nu kan vi som par varken ingå eller viga oss i frikyrkoförsamling men vi trivs väldigt bra och tillhör en varm församling.Jag tror fler än jag blir lite trötta av den vanliga mekanismen hos vissa troende att snabbt vilja ranka seriositet enligt gällande normer. Att göra skillnad på söndagskristna och de som lever ut sin tro i sin vardag. Jag tror vi måste vara försiktiga med sånt. Oavsett om vi tycker olika så tror jag att vi alla försöker vara de bästa kristna vi kan vara efter bästa förmåga och förstånd!
  • Jeez

Dessutom så är det nog fler som lever i sin tro i vardagen än som har hittat ett andligt hem i en församling. Tråkigt, men sant tror jag.

FruFlata skrev 2009-10-04 23:52:12 följande:
    Vi är mitt uppe i planeringen av vigsel. Jag är uppväxt i frikyrkoförsamling men är aktiv i SvK. Nu kan vi som par varken ingå eller viga oss i frikyrkoförsamling men vi trivs väldigt bra och tillhör en varm församling.Jag tror fler än jag blir lite trötta av den vanliga mekanismen hos vissa troende att snabbt vilja ranka seriositet enligt gällande normer. Att göra skillnad på söndagskristna och de som lever ut sin tro i sin vardag. Jag tror vi måste vara försiktiga med sånt. Oavsett om vi tycker olika så tror jag att vi alla försöker vara de bästa kristna vi kan vara efter bästa förmåga och förstånd!
  • Sonja68
    Jeez skrev 2009-10-05 13:46:08 följande:
    Dessutom så är det nog fler som lever i sin tro i vardagen än som har hittat ett andligt hem i en församling. Tråkigt, men sant tror jag.
    Jag har hittat ett andligt hem i kyrkans körverksamhet. Där utövar jag min tro på det sätt som känns naturligast för mig; genom att lovsjunga livet och Gud .
    Även om jag inte lyckas leva till punkt och pricka efter Guds tio budord, så räknar jag mig själv som kristen. Fel eller inte, vem är rätt person att bedöma det?
Svar på tråden Kristna seder och bruk