• Svar på tråden Tantvarning6
  • didis

Så´n är sonen också! När han var liten o vi byggde om (så alla sov i samma säng i rummet utan element) så var det så skönt att krypa ner brevid honom och värma sig.

Kanske inte så vänligt men vad sjutton - jag har fött mina barn med smärta och de har jäkligt mycket att betala tillbaka innan vi står på "0" igen!

passionsblomman skrev 2010-01-07 20:28:15 följande:
    Själv värmer jag mina iskalla fingrar på min son. Han tjuter rakt ut när jag stoppar händerna innanför hans tröja.-Mammaaaaa du är iiiiiskaaaaaaaaaaaaaall!-Jag vet, det är därför jag har ett litet kaminbarn att värma mig på!Han är JÄMT varm den ungen! Det är jättebra som komplement till fleecefilten i tv-soffan!
  • passionsblomman

Det finns växter som blommar som en sista dödssuck...

Nejdå, förlåt, jag bara skojar! Det gäller SÄKERT inte din Sansiveria (som den heter på latin)
    didis skrev 2010-01-07 20:28:45 följande:
    Åh, jag måste berätta!Jag är riktigt usel på att sköta krukväxter, har nästan bara suckulenter och till o med de ser ofta lite hängiga ut. Men nu har jag fått en "svärmorstunga" eller Bajonettlilja att blomma! Så liite gröna fingrar kanske jag har ändå???
  • passionsblomman
    didis skrev 2010-01-07 20:30:49 följande:
    Kanske inte så vänligt men vad sjutton - jag har fött mina barn med smärta och de har jäkligt mycket att betala tillbaka innan vi står på "0" igen!
    JUST DET!!!
  • didis

Haha! Tack för uppmuntran! Jag hade ett mycket kort ögonblick som stolt blomägare.

Efter att ha googlat framkommer det att:
    1. det är inte alls så ovanligt som jag trodde att den blommar
    2. den blommar efter en "längre period av torka" (!) dvs inte alls för att den är så oerhört ompysslad.

Så nu sitter jag här och tröstäter chokladtomtar och sörjer min tid som grönfingrad. Den var kort (ca 10 min) men lycklig. *skalar en chokladtomte till*

passionsblomman skrev 2010-01-07 20:35:50 följande:
    Det finns växter som blommar som en sista dödssuck... Nejdå, förlåt, jag bara skojar! Det gäller SÄKERT inte din Sansiveria (som den heter på latin)
  • didis

Man kan inte påminna sina barn för mycket om det lidande som de orsakat sin mamma genom sin blotta existens!
    Detta måste kompenseras och det i mååånga år!

passionsblomman skrev 2010-01-07 20:36:22 följande:
    JUST DET!!!
  • passionsblomman

Hihi!

Hemligheten med att få MÅNGA växter att blomma om är faktiskt just att ge dem en period av rejäl torka. De vattnas betydligt oftare ihjäl än törstar ihjäl.

Så det där med gröna fingrar har mer att göra med vilken typ man är och att se till att skaffa växter som passar ihop med en. Som med ens karl ungefär...

• passionsblomman

Nu har jag suttit i gungstolen framför brasan i kakelugnen med sonen i knät och haft en förtrolig pratstund.
    Han är den bästa av alla i hela världen.

"Jag är på uppevåingen om du behöver mig" sa han nu när han gick upp för trappen.

Risgrynsgröten är strax klar och temperaturen i huset börjar faktiskt dra sig upp mot 19,5 även härnere i den svalare delen.

• didis

Ahh!

Sicken tur att jag fått tag på en lättskött karl då! En som inte behöver så mycket gödning och omplantering utan bara lite vatten emellanåt och möjligen att man avlägsnar vissna blad (nu blev metaforen ganska obegiplig va´??).

Till helgen ska han i alla fall få ny jord (jag fortsätter ståndaktigt fast ingen fattar vad jag menar) för då är det BF hemma. BF betyder här BarnFritt och inget annat. Barnen ska med farmor o farfar på teater i Stockholm.

Jag minns inte när jag senast hade en hel kväll med maken ensam, antagligen förra trettonhelgen eftersom barnen alltid får en teaterbiljett i julklapp.

Kankse läge att ansa sin egen buske också inför helgen?? (förlåt, lågt skämt men jag kunde inte låta bli!)

passionsblomman skrev 2010-01-07 21:05:32 följande:
    Hihi!Hemligheten med att få MÅNGA växter att blomma om är faktiskt just att ge dem en period av rejäl torka. De vattnas betydligt oftare ihjäl än törstar ihjäl.Så det där med gröna fingrar har mer att göra med vilken typ man är och att se till att skaffa växter som passar ihop med en. Som med ens karl ungefär...
  • passionsblomman

Haha! I den tredje av mina trådar pratar man om att ansa tokbusken och avhandlar bla ifall detta kan anses behövas inför gynbesök och dylikt. Jag hävdar med en dåres envishet att det INTE behövs när man ska till doktorn för att de verkligen inte bryr sig.

• didis

Men du - i en tråd på familjeliv blev en tjej förvånad över att killen INTE rakat pungen! Alltså, jag kanske är gammeldags men jag fattar inte vitsen?

Har killarna så mycket hår på pungen (jag är ju inte så erfaren, helt ärligt kan jag inte minnas hur några pungar har sett ut genom åren förutom makens och sonens men det gills väl inte??)? Hur gör de rent konkret för att raka, pungen är ju rätt skrynklig? Rakskum?

Jag frågade dottern (som ju redan tycker att jag är en alltför frispråkig mamma) och hon förväntade sig absolut att killarna hade både rakad pung och ansad "buske" ("men mer än så tänker jag inte säga i ämnet!").

Ansa busken inför gynbesök - nä! Duscha så man är fräsch såklart men han blir nog lika upphetsad av mitt underliv som jag skulle bli av hans tänder...

passionsblomman skrev 2010-01-07 21:22:16 följande:
    Haha! I den tredje av mina trådar pratar man om att ansa tokbusken och avhandlar bla ifall detta kan anses behövas inför gynbesök och dylikt. Jag hävdar med en dåres envishet att det INTE behövs när man ska till doktorn för att de verkligen inte bryr sig.