• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Lapinette

Sorry glömde en massa L på parallellt!

• Lapinette

Vickan ... vem är smygläsaren och hur känner du till henne? Kanske du kan köra en presentation.

• Ore

Lappis: Aaah, det där håller jag med om... Inte bra att ha en alldeles "färsk" sorg när man får hem sitt barn.

Är hemutredningen det sista "hindret". När den är klar, kan man då om man har tillräcklig kötid alltså få hämta sitt barn i princip när som helst? Eller iaf få besked att "vi har ett barn till er här"?

• Ore

Lappis: Hade jag väntat litet längre så hade jag hunnit se ditt inlägg och fått mitt svar...!

• Ore

Åååh, en smygläsare som kommer fram ur skåpet skulle nog vara bra för fredagskänslan KOM FRAM!!!!

• Telis

Är det anne? Skulle inte förvåna mig alls. anne, hohooooo?

• viktualia
    Lapinette skrev 2009-11-06 12:15:20 följande:
    Vickan ... vem är smygläsaren och hur känner du till henne? Kanske du kan köra en presentation.
    Japp det är en IRL-kompis som spårat oss och mig här. Men nej.. hon får presentera sig själv när hon kryper fram...
  • Lapinette

Hemutredningen är ett stort hinder. För det innebär att vi ska granskas in och ut ifall vi är kapabla och beredda att adoptera. Enligt kursledaren faller annars de flesta pga ålder och sedan pga kriminalitet, hälsa. Det är många papper som ska samlas in för att bevisa att vi är helt ok.

Kötiden beror ju på när man betalade in sin första slant till någon av adoptionsbyråerna och har inget med hemutredningen att göra (mer än att man måste vara godkänd och klar där för att få sända iväg sina papper). Men visst har man som oss dragit på hemutredning och sen kanske tillräckligt med kötid för ett land så är det bara att skicka iväg alla papper och sen invänta svar från landet när de har hittat "vårt barn".

• Ore

Ja, det är litet lustigt vilka hårda krav som ställs på adoptivföräldrar...

Fast på sätt och vis vore det bra om ALLA föräldrar granskades. Men kanske ändå inte riktigt sååå hårt som en hemutredning verkar vara...

• Lapinette

Ore - man sätter det adopterade barnet först.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter