• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Lapinette

Nu skriver jag direkt från adoptionsboken som man ska läsa när man går kursen.

Det adopterade barnet ska få komma till en familj som gjort ett helhjärtat val att bli föräldrar genom adoption. Försök att få barn på andra sätt får vila då man satt igång en adoptionsprocess.

Det är inte bara det adopterade barnet som kommer till familjen på ett annorlunda sätt. Adoptivföräldrarna blildar familj på ett annorlunda sätt som ställer andra krav. Om bakgrunden till önskan att adoptera är ofrivillig barnlöshet är det viktigt att känslorna inför att inte kunna föda klingat av och blivit en sorg som man kan leva med.

I hemutredningen kommer dessa frågor att tas upp och det som diskuterats på FL är huruvida man ska göra IVF/ÄD parallelt med en hemutredning och OM man gör det vad ska man säga till hemutredaren? Den frågan kom även upp på vår kurs i måndags. Förstod att det är flera av paren i vår grupp som fortfarande gör IVFer.

• Ore

Betyder det att Nenne inte får bajsa i det röda skåpet alltså? Eller är det det hon ska göra, så att alla smygläsare kommer ut därifrån...?

Nenne: Hoppas chefen tar det på allvar, och att det blir litet bättre ordning på det hela!

Vickan: Min bebbes hjärtljud har också legat runt 140 i princip varje gång. Någon gång betydligt högre, men å andra sidan har det hört ihop med att h*n har farit runt som en skottspole i magen - borde ha högre puls alltså!

Lappis: Förstår inte heller problemet med att man påbörjar/förbereder för hemutredning innan man är "klar" med ivf. Tycker iofs att det du har sagt angående att koncentera sig på en sak i taget låter som det sundaste alternativet. Och "bara" stå i kö under tiden. För oavsett när hemutredning görs så är det väl i slutändan kötiden som gäller? Då spelar det ju ingen större roll när man gör hemutredning. Möjligtvis kan det vara litet frustrerande om den person som gör hemutredningar är upptagen de tre närmaste månaderna, om man börjar få tillräckligt lång kötid...

• nennesjuttioåtta

lappis
    ahhh... ja det där förstår jag ju absolut. Det är ju lite därför vi inte står i kön för vi vill göra klart det här först.

muggles
    grüne schkaup mit knödelbajsch

Vickan
    jag tror det är en .... KILLE!
    och beträffande chefen, nu är det högsta hönset jag har mailat med, eller tuppen, inte chefen som sitter här med mig. Hon har inte den världsbilden eller självinsikten att det ens finns några problem.

hohoho fler smygläsare på gång alltså? Rulla ut röda mattan (om ingen har bajsat på den)

• Ore

Nenne, bara skicka dammråttorna, jag ställer mig med dammsugaren i högsta hugg!!!

• Ore

Lappis: Då är du och jag lika bra på tyska

• nennesjuttioåtta

ojoj, ja det är ju också sant. Bara köa borde ju inte vara några problem (som vi ju inte gör) men just att sätta sig i processen så förstår jag absolut att man ska ha ivfat klart (som vi väntar på).

• Lapinette

nenne - nej, nej, inte missuppfatta mig!!! Jag pratar om hemutredningen inte kötiden. Helt två olika saker och jag säger åter igen - ställ er i kö!!! Sen kan man t o m gå kursen men avvakta med själva hemutredningen tills man är redo.

• Ore

Min syster kanske inte är så arg på mig längre, iaf ringde hon och ville ha litet barnvaktshjälp senare i em

• Lapinette

Det är många som kör parallelt men rent generellt så vill hemutredarna att man ska gå in för adoption helhjärtat. Vår lärare på kursen sa att för henne är det ok om paren kör parallelt och hon tyckte nog att man skulle vara ärlig medan jag inte kunde låta bli att inflika att jag har hört hemutredare som säger åt paret att skydda sig.

Som sagt, kursen är till för att man ska få en inblick i adoptionen och för att sedan ta ett beslut om man vill gå vidare så den kan man alltid gå ... även om man är tveksam eller fortfarande försöker. 20 % av dem som går kursen adopterar aldrig.

Hemskt sagt men strategiskt har vi gjort helt rätt. Vi har stått i kö ... kört våra sista försök och nu när vi landat i beslutet så kör vi igång med kurs och sen hemutredning. Förhoppningsvis är vi klara till sommaren och har då stått 2 år i kö och kan skicka iväg papper till Sydkorea.

• viktualia

Nenne - intressant att du röstar på kille.. svärmor har bestämt sig för tjej.. fniss fniss.. kanske önsketänkande eftersom hon har två söner och hittills en sonson...

Och om vi lockar lite mer på smygläsaren som springer omkring i kulisserna så tror jag nog att hon hoppar fram... *fnittrar*

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter