• Oupsie

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Ett par viner som jag gillar:

Allesverloren, Tinta Barocca, 114 kr.
    Till något gott kött och potatisgratäng eller något liknande.

Château Pech-Latt, 93 kr.
    Fransk köttgryta. Druvorna är ekologiskt odlade.

• Oupsie

Liten med Mindre skrev 2009-10-27 15:18:14 följande:

Själv brukar jag läsa vintipsen i tidningarna, typ Allt om Mat eller DN, och de är förvånansvärt bra. Mer träffsäkra än filmrecensioner i alla fall.
    Håller med. Brukar kolla i allt om mat och de som de rekommenderar brukar vara goda. Nästa gång jag går till systemet tänkte jag testa Briccatondo Barbera (fontanafredda), 2008, 75 kr. När allt om mat testade alla viner på systemet var den det "mest prisvärda röda". Kan vara intressant att testa tänkte jag.

BS, vilka vita viner gillar du? Jag har haft svårt för vita viner och har precis "lärt" mig att gilla det.
  • Oupsie

Gosnosen, blev rekommenderad Vicar's Choice, Sauvignon Blanc när jag var på systemet. Det är väl också ett Saint Clair-vin tror jag. Men jag har inte smakat det än. Det låter som en härlig resa .

• Oupsie

Mrs B, det finns ju hundar som fångar möss också, fast du kanske är allergisk mot hund också? www.gardshund.com/ Har en kompis vars föräldrar har sådana och de fångar möss och råttor. Blä, men det är jobbigt med möss i huset.

Snaily, vilken fin färg det var på blommorna i din bukett! Jättefina. Grattis till makens jobb! Ni är inte sugna på att åka på semester istället för att fira jul då? Jag vill ju fira jul, men ?på mitt sätt?. Ego-Oupsie. När vi bestämde vår plan att fira med en familj per år så sa vi i och för sig att det endast skulle vara i två år och därefter skulle vi ta ett nytt beslut. När vi bestämde det så trodde vi i och för sig att vi skulle ha ett hus vid det här laget och kunna säga att vi vill fira i vårt hus och att de som ville fira med oss fick komma dit. Men vi har ju inget hus än?

Jag tycker också att ?Iris och Viola? låter bra ihop. Viola, det är lite coolt faktiskt tycker jag.

Nenne, ännu en anledning till att testa det då .

PB, hoppas att de är trevliga på gyn-mottagningen.

Fru L, lycka till med allt .

• Oupsie

Vickan, häftig bukett. Jag ville också ha ranunkler men floristen vågade inte chansa på att de skulle vara tillräckligt bra då, så min brudbukett var nog ganska o-originell med rosor och några orkideer i. Gratulerar på bröllopsdagen, i förskott.

• Oupsie

Ea, ischias, ojdå, det låter inte kul.

Snorkis, jättefin brudbukett!

Koko, hoppas att katten hittar hem snart.

Lapinette, jag glömde ju kommentera igår. Vad skönt att ni kommit igång med adoptionskursen och att maken klarade svenskan så bra. Och du fick ha ranunkler i din brudbukett, orättvist *tjurar lite* .

BS, jag tycker att Iris och Astrid passar bra ihop, om du nu inte gillade Viola . Greta är också fint.

Nenne, det låter knepigt det där med att berätta eller inte berätta.

Hattis, nä jag tycker inte att vi varit speciellt julego tidigare. På sätt och vis har det till och med varit skönt att ut och köra bil i tre timmar på julafton. Lite tid för oss själva och knappt en bil ute på vägarna. Alla sitter och tittar på Kalle Anka och äter julmat .

Anledningen att jag känner mig ego när det gäller julfirandet är att jag egentligen vill fira ju med min familj men det känns lättare att ?fly? någonstans än att ta den diskussionen med makens familj. Jag tror att i mitt allmänt deprimerade tillstånd så ser jag ett julfirande med min familj som något tryggt och avslappnat men ett julfirande med makens familj blir ett stressmoment. Därför kanske det är lättast att åka iväg någonstans.

• Oupsie
    Lapinette skrev 2009-10-28 11:27:54 följande:
    Ranunkel då??!!! Iris och Ranunkel!
    Hihi
  • Oupsie

Fast ranunkel låter lite som rapunzel, hon med det långa håret i tornet.

Lapinette, vi gifte oss i slutet av ranunkelsäsongen och floristen vågade inte lova att de skulle vara tillräckligt fina för en brudbukett då. Men i din bukett var de ju jättefina och enligt din presentation så gifte ni ju er längre ifrån ranunkelsäsongen än vad vi gjorde. Nåja, jag blev nöjd med mina rosor ändå, men så här i efterhand så kändes buketten kanske lite tråkig.

• Oupsie

Mrs B skrev 2009-10-28 11:28:34 följande:

Katt är det enda djuret som jag tåler och skaffar vi en kanske jag blir allergisk mot dem också och det vill jag INTE. Många har katt och jag vill gärna kunna åka hem till dem och hälsa på. Men Max tjatar om en katt, förstår inte riktigt när jag förklarar....
    Jaha, vad märkligt. Är själv allergisk mot katt och har hört att kattallergi är den vanligaste pälsdjursallergin. Är man allergisk mot andra djur så är man oftast allergisk mot katt också. Men du tål katter, intressant .
  • Oupsie

Snorkis, vilka fina katter! Sibirisk katt får jag komma ihåg om jag känner att vi behöver en katt någon gång .

Jag har börjat fråga maken lite om han kan tänka sig att åka utomlands över julen och han verkar inte helt främmande för tanken så vi får väl se vad som händer. Tror att han hade uppskattat semester också för han har jobbat som en galning den senaste tiden. Tack för kramen .

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter