• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Hattis

Ore - guud vad spännande! Hur var det nu, hade ni kollat upp kön? Jag skulle nog lägga en stor lapp med ordet MOBILLADDARE på väskan.

• muggles

Ore: köp de största bindor du hittar redan nu och lägg dem hemma (ta med några till BB). Första dygnen får du sjukhusets maffiga "blöjor" men redan efter några dagar kan tjocka nattbindor räcka mot avslaget. Sköna mjukisbyxor är bra att ha att lulla runt i - inget som sitter åt runt magen. Lite skön musik på CD kanske (att ha på förlossningen). Vi hade bla Norah Jones kommer jag ihåg...
    Har du skrivit ditt förlossningsbrev?

• passionsblomman

Ore, jo fast oftast vill jag att han ska komma dmed fler spontana förslag på saker än han gör. Jag insåg tidigt att han egentligen inte alls är den som kommer med infallen, utan han är en riktig Joiner, dvs, när någon ANNAN hittar på nåot svarar han oftast blixtsnabbt JA och kastar sig med, vilket gjort honom till en mycket omtyckt kompis och vän. Han gick alltid att räkna in och snabbt gick det också.

Tills besvärliga jag kom, som vill ha en hel TIMME på mig att göra mig iordning för resten av helgen med packning för övernattning och allt....

Så, det han det som blivit anpassningen för honom är att faktiskt lägga handen för luren ibland och FRÅGA MIG om jag OCKSÅ är intresserad och bara tycker det är skitkul med det som föreslås i andra änden, eller ifall jag händelsevis har något annat i tanken.

När jag var gravid var det minst sagt intressant vad han ibland trodde jag skulle orka haka på för saker.

Och egentligen VILL jag ju göra grejor, men inte med fem minuters varsel oftast. Inte om det gäller mina svärisar iallafall,. Dem behöver jag ladda lite inför, även om de är schyssta.

Packning....

Det jag minns att jag är gladast för att jag tänkte påär nästan att vi stannade vid en mack och köpte sådana där trekantsmackor och yoghurt och lite sånt till min sambo, så han knde äta lite medan det var lite lugnt. Dvs när epiduralen var lagd och all smärta bara försvann som i ett trollslag sa jag: ät din matsäck för nu sover jag ett tag!

Slocknade som ett ljus och sov nog i ca en halvtimma -40 minuter tror jag och han fikade sitt fika och sov lite i den där obekväma stolen också.

Godis ville jag ha när jag kom upp på BB, så sambon fick jaga rätt på Ahlgrens bilar och Djungelvrål. Kanske någon favortit att stoppa med för alla eventualiteters skull?

• muggles

Hattis: du fick minus va? Jag har nog glömt gratta dig (tror jag).

PB: haha det där skulle jag blir RÄTT irriterad på om det var min sambo... Min förra sambo var tidsoptimist och kunde sätta sig och plinka på gitarren typ en kvart innan det var dags att åka iväg hemifrån om man var bortbjudna på middag - och då var han inte i ordninggjord... Suck.

Tinga: delikat meny de kör killarna! Men det går ju framåt ganska fort nu. Roligt roligt! Vad kul med nya möbler (kort till galleriet sedan kanske?) och skjutdörrar!

Telis: stort grattis! Vi kan bara drömma om att ens få en vinst verkar det som...

EGO:
    Jag måste bara få vara lite stolt över min dotter: hon har lärt sig läsa ut MOA! Farmor lärde henne förra helgen och när jag fick höra detta var jag väldigt skeptisk. Men jag kollade igår genom att skriva Moa på papperet när hon ritade och plockade det klockrent. Även att M var ett M, O ett O osv. Sedan att det bara är mönsterigenkänning (som att känna igen en banan på bild) är väl en annan sak men ändå... *skryt skryt*

Tror vi har listat ut varför vår lgh är så svårsåld (dvs att det inte gick åt med en gång trots bostadsrush). De köpare som är ute och tittar är a) pensionärer/äldre som sålt villan eller b) par i vår ålder som har barn. Pensionärerna tycker att området inte är tillräckligt lugnt pga trafiken (välkommen till stan liksom) och de med par tycker det är lite för "ruffigt". Det finns nämligen en grusplan angränsande till vår gård som är kommunens tomt och den väntar på upprustning men det ser ju inte så kul ut nu. Det sänker helt klart värdet på vår lgh att man ser den från balkongen De yngre är dock inte lika känsliga för trafiken och nu på helgen är ju trafiken mkt lugnare än mån kväll vid rusning så kanske kanske att en söndagsvisning kan vara lösningen. Förhoppningsvis är det hyfsat väder också så att folk kan gå runt i området och upptäcka hur fint här är lite bortom den ruffiga grusplanen...

Iaf så hade folk varit kvar rätt länge på visningarna och inte gått med en gång - vilket tyder på att de tycker att lgh i sig är fin men de är väl tveksamma till området helt enkelt. ("Läget läget läget" - stämmer ju så väl tyvärr ). Vi hade också fått många kommentarer om fin inredning och att "har det verkligen bott ngn här - det ser helt nytt ut", så det gäller nog bara att hitta rätt köpare. Tyvärr är väl de yngre paren som kan stå ut med trafiken i första hand ute efter 3:or misstänker jag...

Men mäklaren hade fått många konstiga kommentarer. Tex hade ett par klagat över att det inte fanns en separat (allmän) tvättstuga i föreningen - vilka föreningar har det nu för tiden? Själv tycker jag det är bekvämt att slippa boka och konka på tvätt. Ngn annan tyckte vardagsrummet var för litet - ett normalstort v-rum i en lgh skulle jag säga (21 kvm). Ngn annan att det var svårt att möblera med tv osv - tja, det är öppen planlösning => få väggar. Så, sammantaget har nog folk försökt hitta fel för att de har varit tveksamma. Blir man förtjust så ser man det mesta positivt (det finns tex garage under huset så det är bara att åka upp med alla matkassar i hissen direkt till lgh - hur många lgh i stan har det?!). Nä nu ska jag sluta tjata om det här men man funderar ju en del...

• muggles

PB: ha jag konkurrerar lite med dig och dina maratoninlägg där...

• passionsblomman

Mugglan, SKÖNT, så jag inte är allena i tråden med ordflödet...

Fy vad jobbigt det är när man har sitt hem till salu och alla tankar och om och men och eventualiteter!

HOPPAS verkligen någon klämmer till med första budet snart och att det då tar fart!

• Ore

Muggles: Att mönsterigenkänning vid Moas ålder sträcker sig till hennes namn ÄR häftigt, tycker jag! Förstår att du är stolt

Hoppas att rätt köpare dyker upp snart (dvs ett yngre par som ser boendet som hyfsat långsiktigt, så att de inte behöver flytta för att komma igång med familj...)
    Allmän tvättstuga blir ju mer och mer ovanligt, särskilt i bostadsrätter kan jag tänka mig? Lustig sak att anmärka på... Att kunna ta sig från bilen till lgh utan att behöva gå ute borde vara ett stort plus, med tanke på det Göteborgska vädret

Bindor (Libresse goodnight borde kanske funka?) är nerpackade. Godis skrivs upp på inköpslistan Även litet snacks av olika slag, som kan hålla hungern borta för maken...

• Mrs  B

Vilket härligt väder vi har haft idag!!!!
    Sol och kyla. Det älskar jag....

Koko
    Det finns en mjölkfri mjölkchoklad som heter Plamil (Planil?)och den finns på Maxi. (mjölkchoklad, mörk choklad och mintchoklad)
    Trist att inte katten har kommit hem än.
    Här är hon tyvärr inte...

Ore
    Jag hade packat väskan.....
    Man vet aldrig.

Telis
    Grattis till försäljningen!!!!

Tinga
    Åh, vad skönt att pojkarna äter. Härligt!!!!
    Har faktiskt inte kollat än om Malte får äta pepparkakor eller inte. Max gillade det först förra året.

• Mrs  B

PB
    Maken här planerar bara för sig själv också när det gäller att vi ska iväg tillsammans. Blir lika irriterad varje gång och är så trött på att alltid behöva säga vad som ska göras innan man kan åka iväg på ett kalas till exempel.

Ore
    Jag födde i december och januari och det var väldigt kallt på bb så ta med någon varm tröja också liksom en morgonrock.

• Telis

Tack, tack för alla grattis, vi är redan mycket nöjdare! Det har bara varit en jobbig vecka med en massa visningar och folk som har rotat i våra skåp (varför gör man det!?) och sen kommit med ungefär samma korkade kommentarer som hos muggles. Det är jäkligt påfrestande att släppa in folk i sitt hem när man inte själv är hemma och lite jobbigt när dom inte ser allt det fina utan bara hittar nackdelar med allt.

koko, fyy vad jobbigt med katten!

BS, köparen har varit bortrest sen i torsdags och kommer hem först imorgon, annars hade vi säkert skrivit kontrakt igår.

Tinga, men pepparkakor kan man väl sjutton äta året runt?!

Ore, nu har ju jag aldrig varit på en förlossning men jag tror att två saker som jag skulle bli galen utan är cerat och varma strumpor.

Muggles, är det imorgon eller nästa söndag ni ska ha visning? Jag håller tummarna stenhårt!

Vi har varit ute i Gustavsberg och fikat på ett mysigt ställe och tittat på fabriksförsäljningarna och jag är sååååå stolt över att jag inte köpte något. Hade jag väl börjat hade jag aldrig kunnat sluta inne Iittalas och Rörstrands outlet.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter