• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Fru E

Hehe kanske skulle passa på att musstrejka fram till dess att maken gör klart alla projekt här hemma passar bra nu när ändå tanten är på litet besök

• Lapinette

Jag tycker att möss är söta och fick en tår i ögat när jag hittade min husmus död i köket (den fick lite gift att knapra på). Observera att jag bodde i hyresrätt 3,5 trappa upp. Den jäklen hade klättrat på väggen upp och smitit in när jag haft balkongdörren öppen.

• nennesjuttioåtta

jag tycker också möss r söta med sina pepparkornsögon! Och jag vet att näbbmöss är väldigt lena om magen även som döda. Jag hade nog bara lärt mig att inte peta på döda fåglar...

• Lapinette

Näbbmöss ... supersöta! Minns en på landet som trodde han blev osynlig när han stoppade huvudet in under ett blad medan baken var utanför. Själv satt jag och rensade ogräs och tittade på den lilla sötingen.

• Lapinette

Om jag ska dra vidare med musstories så hittade vi en mus i en vinflaska (tom som stod under diskbänken) på landet. Attans vad de kan göra sig smala!

• nennesjuttioåtta
    Lapinette skrev 2009-10-30 15:55:00 följande:
    Näbbmöss ... supersöta! Minns en på landet som trodde han blev osynlig när han stoppade huvudet in under ett blad medan baken var utanför. Själv satt jag och rensade ogräs och tittade på den lilla sötingen.
    naaaaaw!

nähäpp, nu tar jag helg. Bu på er!
  • passionsblomman

Nenne, det är egentligen inte så mycket det att jag tror det måste vara perfekt eller så, utan mer att jag själv har mer ut av saker om jag hinner ställa in mig på vad som ska hända. Jag är INTE någon sån där "SURPRIIIIISE" och oj vad kul-tjej. Pysslet, planerandet och förväntan är ofta minst lika mycket värt för mig som när saker väl är klara eller festen går av stapeln.

Och svärmor skulle säkert GÄRNA komma och ta över hela köket och svärfar har ju redan deklarerat att "ja mamma hon har redan möblerat hela husetåt er så" och jag vet inte HUR många grejor hon tyckte att vi ju skulle ta med oss från dem när vi flyttade. Jag känner ett VISST behov av att visa att vi förmår göra ett hem av det här stället utan hennes inblandning. Och jag lagar GÄRNA mat åt dem med, utan märkvärdigheter och så. Men jag hade liksom redan sett den här helgen framför mig och de ingick inte i den.

Förresten så tycker jag det är rimligt att de kommer när deras son är HEMMA och inte när han jobbar 12-timmarspass.
    Och att de kollar om det passar och inte bara meddelar att de redan är på väg.

Men jag inser att vi kommer från helt skilda världar när det gäller sådant här.

Därför blir ju våra diskussioner nödvändiga för att vi ska kunna besluta och komma överens om saker där alla får må bra och känna sig nöjda.

• BrudSommar2006

Tittar in lite snabbt för att läsa ikapp efter att ha varit iväg till mina föräldrar med Iris hela dagen, ska duscha och lägga mig nu, är helt slut.

Kängu, Elsa är jättefint, det tycker vi också, därför har vi kallat vår katt för det! Så det är upptaget i den här familjen redan.

Sweet, det finns flera olika vaccin, Sverige har bara köpt in det billigaste, det med kvicksilver i, det är ännu inte godkänt för barn under tre år. I USA har man även köpt in det andra, dyrare vaccinet för att ge till de små barnen, man får ungefär två doser billigt vaccin på en dos av det dyrare. Antar att det vi upphandlat och får levererat här beror på avtalet med leverantören som slutits. Min nuvarande och din gamla arbetsplats kan vara en källa av information ibland...

• sweetstreet

Å gullisar!
    jag tror att det är en kombo detta med hur jag känner just nu.
    En kombo av att ha jobbat mer eller mindre konstant i flera år utan ngåon egentlign ledighet av längre mått. För rpecis som ni skrev tidigare så är det inte "semester" de gånger vi åker till Sverige och det är ju enda gångerna vi har lite längr ledigt. Typ 14-15 dagar. Men då ska det ständigt faras och flängas runt. Både till S-homstrakten och Skånetrakten för att få in båda familjerna....
    Sedan är det säkert hösten och mörkret också. Och så tror jag faktiskt att jag har en liten kris. Igen ålderskris eller så direkt, men jag har den senaste tiden börjat fundera jättemycket över "vad jag vill bli när jag blir stor" och jag VET inte det?!?!?!!?!!!
    Vill inte fortsätta som jag gör iallafall. Mycket p g a att akademisk forskning är skittungt. Pengamässigt får man typ nada men jobba måste man göra hela tiden mer eller mindre. Lite som jag tror att många konstnärer har det. Det måste vara lite av ett "kall" för att man ska orka. En livsstil. Annars klarar man inte av det. Och just SÅ käner jag inte för jobbet. Jag kan jobba mycket i perioder men jag vill göra annat också här i livet...!

Så ja detta är nog egentligen det som gör att jag just nu känner mig som jag är på ett gungfly.... För jag KAN ju egentligen inget annant än det jag gör!!! och det är en läksig tanke att tänka att man ska försöka förändra saker och ting i livet. Jag vet att det går om man vill och orkar men först o främst måste jag ju då ta reda på VAD jag egentligen VILL också! För det vet jag inte riktigt nu!

Men sedan håller jag med dig Telis!
    Självklart handlar livet inte om en massa lyckokickar hela tiden. Och det är lätt att tänka att ALLA verkar leva det där perfekta livet utom en själv och sedan känner man efter lite extra och tänker att "nej idag ÄR jag ju INTE SUUUUPERLYCKLIG..." och så kanske man skräms av detta.
    Fast jag tror inte att det är fallet med mig riktigt. För jag har verkligen varit djupt deprimerad och oluycklig periodvis i livet när de thänt tunga saker så jag VET hur det känns. och jag är inte ens i närheten av ngt sådant just nu. Inte alls tack o lov!
    För rpecis som jag också skrev innan så mår jag bra OCKSÅ. Skitkonstigt. Att BÅDE känna sig lite lost och samtidigt njuta av vardagen och livet. För det GÖR jag. Jag njuter av dottern mer och mer för var dag. Jag njuter av att jag älskar att bo och leva i denna fantastiska stad. Jag njuter av att jag verkligen älskar min man och att vi har det bra trots en massa vardagsproblem som självklart dyker upp ibland, men på det stora så trivs jag med mitt liv. Så det är detta att jag känner BÅDE så och nere SAMTIDIGT som gör mig frustrerad.

Jajaja, jag kommer ingen vart med detta. Men jag ska snart ut och ta en fika med en kompis. Det ska bli kul!
    Och så är det fredag! Måste visserligen jobba i helgen men det är inte mer än vanligt så jag hoppas att man kan få lite Halloweenstämning också. Imorgon är det dags!
    Och på dagsi karvade de pumpa igår. Haha, Lillskruttan kan nu säga pankin vilket är Pumpkin! Och hon är myyyycket fascinerad över detta! Särksitl när de tänder värmeljus i pumpan!

Kramar till er
    och Kängu grattis till jobbet! jag glömde det förut.

Puss på er och ha en riktigt skön helg!

• sweetstreet

BS,
    TACk för infon!!!
    Aha då förstår jag!
    Här visste jag att det fanns kvicksilver i en del doser som man ger vuxna och att vissa är skeptiska p g a detta. Men det ska tydligen vara lika stor dos i en vaccination som det är om man äter en tonfisksmörgås...!
    Jaja, det var iallafall bra att få veta orsaken.
    Nu ahr vi iallafall vaccinerat vår lilla tjej och det känns jättebra!
    Fick just ett emila från dagiset om att de nu har en familj där man vet att de har H1N1 men att deras barn varit på dagis ett par dagar innan det röt ut vilket såklart är den tid man smittar som mest.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter