Nenne: jag jobbade (kundmöte) och sedan hämtade jag ut ny bil!!! Måste nu vänja mig vid att starta med en knapp och även "dra" handbromsen via en knapp. Hmm, moderniteter
Tinga: en riktig varm hård lång GROUMPF-kram till dig! Jag tycker det är otroligt modigt och bra att du uttrycker det du känner, även om det kan kännas lite tabu. De flesta som har varit med om trotsåldern kan sympatisera med att man kan ha väldigt negativa känslor för sitt barn. Skulle det kunna vara trots redan? Moa började lite smått när hon var runt 1,5 år med första trotseriet... De har säkert märkt hur viktigt det här med mat är så då blir det kanske naturligt att prova att trotsa det?
En sak som har hjälpt mig oerhört nu när jag deppat över vår sekundära barnlöshet är mindfulness. Det har verkligen hjälpt mig att må bättre. Sedan vet jag ju att det är så individuellt vad som hjälper men vi tänker i många fall ganska lika tror jag. Ett utdrag:
"Verkligheten är som den är. Det som har skett är riktigt - dvs det har hänt. Försök inte ändra på det eftersom det per definition är omöjligt. Från en position av acceptans slösar du inte energi på att skylla på andra eller anklaga dig själv.
Problem är tankar. Utan tankar finns inga problem. Det är berättelsen vi tror på som skapar förvirring. Vi lider när vi tror på en tanke som inte stämmer med hur verkligheten ser ut. "
Du har ju en bild av hur det skulle kunna vara om dina barn åt normalt. När verkligheten nu skiljer sig från din inre bild av lycka, så mår du dåligt. Mindfulness går ut på att acceptera att "nu är det såhär" och att våga möta sina egna "må-dåligt-känslor", inte fly ifrån dem. När man vågar möta dessa känslor gång på gång, så försvinner till slut bitterheten. (Har faktiskt funkat för mig, men det tar lite tid.)
Här en länk om du vill veta mera: www.utterback.eu/Mindfulness.htm