muggles skrev 2010-05-10 12:56:38 följande:
Tinga: fast jag tycker inte att acceptera = ge upp. Det du accepterar är att just nu är tillvaron såhär. Vi vet ju alla att de inte kommer att äta såhär konstigt upp tills de blir tonåringar, så rent praktiskt ger man ju inte upp hoppet. Och att jag accepterar att vi förmodligen blir en familj på tre känns inte som att jag ger upp. För jag har ju kvar hoppet om att bli gravid, även om ivf inte lyckas nu. Det finns ju alltid en chans även om den är liten, att det där lilla ägget med toppkvalitet kommer fram, även om det inte gör det när vi gör ivf. Men det jag känner att acceptansen ger mig är att jag inte är så bitter mot andra som lyckats bli gravida "lätt", jag känner inte den där avundsjukan (jo ibland lite lätt men inget mot förut). Jag kan tänka mig att du tittar avundsjukt på andra familjer där barnen äter självmant och önskar att du var i deras kläder? Äh, jag vet inte om jag kan förklara hur jag menar...
Jo, jag förstår precis hur du menar. T ex har jag ibland känt att jag inte velat åka iväg någonstans med Piff & Puff, för att "alla andra" barn äter som de ska, och att det blir en obehaglig påminnelse för mig om att våra barn inte gör det. I det sammanhanget känner jag defintivt hur avundsjukan håller på att äta upp mig inifrån.
Du har absolut en poäng i att acceptera inte är detsamma som att ge upp, men förnuft är en sak och känsla en annan. Dessutom kan jag ibland känna att nä, jag vill inte acceptera; som någon slags barnslig protest. Fast på det stora hela önskar jag förstås att jag bara kunde sätta mig över allt krångel och bortse ifrån det, och bara njuta av det som är bra, men det är så himla svårt. Det är lätt för alla andra som kommer och säger att ni har så fina, goa barn; skit i att de inte äter, men det är inte lika lätt att tänka så när det är man själv som står där med kämpandet fem ggr om dagen, sju dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Det är ju ett problem som är ständigt närvarande, så det är inte så lätt att bara försöka bortse ifrån det, som andra säger att man ska. (Jag menar inte att ni säger det här, men i helgen träffade jag min systers svärmor, som, i all välmening förstås , hade många goda råd att komma med.)