• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Piggelin1

Precis! Tanken hann flyga förbi att det kanske är ngn ny pedagogik för barn, som är poppis/heeeelt rätt/sååå bra för barn i deras utveckling

Äsch, många fläckar på din sol - det har jag svårt att tro Lunch snart?

• Piggelin1

Ni som är allvetande här - var i hela friden på f-kassans sida hittar man info om hur man gör när man har en ny bebis på G? Fick moderskapsintyg av BM för några veckor sen, som jag tänkte skicka in, men lyckas inte hitta ngn info på fk's hemsida om detta & till vilken adress jag ska skicka det - bara sånt som gäller Amanda (när jag loggat in) & så lite allmän info om hur föräldraförsäkringen funkar rent generellt.  Vaddå teflonminne... Fast tre år är ju trots allt hyfsat lång tid för en grej man gjorde en enda gång då.

PB förresten - vad KUL med extrajobbet som sambon din har på G!! Kul med goda nyheter, det behövs mitt i allt annat elönde här på sistone.

• Piggelin1

Glöm frågan ovanför, nu hittade jag det...

• passionsblomman

Kängu, jsaå du väljer medvetet att teckna med lilla Ru, fast han är hörande?
    Och Parnassia med?
    Intressant.

Jag har ju läst teckenspråk på heltid och jobbat och umgåtts en hel del med döva.
    En av mina bästa väninnor har döva föräldrar och alltså är teckenspråk hennes första språk.

Jag har aldrig tecknat med min son, trots att han började prata oerhört sent. Däremot tecknade han alldeles själv-underligt nog. Han valde dessutom helt korrekt teckenspråklig gramatik många gånger, utan att veta om det själv, och min vänna sa att "honom skulle de fått träffa på universitetet" (där de forskar på teckenspråket och barns språkutveckling bla)
    Jag valde bort att ge honom fler tecken än de han själv använde och upprepade istället vad han sa med svenska ord för att bekräfta att jag förstod, men befästa begreppen hos honom verbalt, även om han inte ens försökte säga orden.

Eftersom logopeden och bvc samt personalen på dagis och deras talpedagog hela tiden betonade att han verkligen hade stor ordförståelse och uttryckte sig tom mer än de flesta av kompisarna, så skulle vi bara fortsätta prata med honom och invänta hans egen språkmognad. Senare började mer inriktad träning och under förskoleklassen och 1:an gick han hos skolans talpedagog. Först i slutet av första klass hade alla konsonanter ramlat på plats i munnen.

Fast snackat och berättat har han gjort hela tiden. Han är ju sin mammas pojk...

• BrudSommar2006

AM, nu har jag tittat mera på ditt underbara hotell. Under övrig information upplyser de om att det finns en moské i närheten. Skulle driva mig fullständigt till vansinne, har upplevt det en gång i mitt liv och det räckte och det var utan barn. Sov inte en natt på en vecka. Bara ifall du missat det men det kanske inte stör dig.

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2010-08-10 15:12:14 följande:
    AM, nu har jag tittat mera på ditt underbara hotell. Under övrig information upplyser de om att det finns en moské i närheten. Skulle driva mig fullständigt till vansinne, har upplevt det en gång i mitt liv och det räckte och det var utan barn. Sov inte en natt på en vecka. Bara ifall du missat det men det kanske inte stör dig.
    !!! Tack för infon! Det hade jag missat. Nu har jag ju en egen liten böneutropare hemma - så jag är ganska van ... Men det var ju lite honom jag skulle "slippa" denna vecka. Får kolla vidare.

Kängu: jag tycker denna potta är mkt bra: http://www.babybjorn.se/produkter/badrum/pottstol/pottstol/

Sålänge men tänker ha den hemma. Meckig dock att bära med sig på resa (men då har IKEA en liten för ca 10 kr)

• BrudSommar2006

En sådan potta har vi både härhemma och hos mina föräldrar, de har dem på dagis också, jättebra.

• passionsblomman

Åh HJÄÄÄÄÄLP!!!
    Jag och min kompis gjorde en hastig och helt oplanerad resa till Turkiet för en massa år sedan, och hamnade så att säga där vi hamnade, mitt i becksvarta natten, i en liten liten stad eller by eller vad man kan kalla den. När vi ÄNTLIGEN lagt oss-i ett rum i ett hus där familjen hyrde ut just detta rum till turiser, och drog en djup suck av lättnad över att få sträcka ut kroppen i horisontalläge, efter en mycket lång och skumpig bussresa....

...upptäckte vi att i Turkiet, där finns det muslimer, och där det finns muslimer, där finns det minst en minaret....

Och de förväntas aktsamma sin skapares ord TIDIGT innan ens tuppen fått för sig att gala.

Jag höll allvarligt talat på att skratta ihjäl mig den gången. Min kompis, som var lite argare än jag i sin utmattning börhjade ofrivilligt fnissa med medan hon morrade "skratta inte, det är INTE roligt"

Hihiihi!
    Nu i efterhand är det roligt.
    Men jag skulle HELT klart överväga annat boende om jag kunde, för det är inte en gång per dygn och det är inte vare sig kortvarigt eller lågmält heller.

• Lapinette

Har inte väckts av böneropare men bott på ett supermysigt SPA i Österrike inför några vänners bröllop och bodde då granne med den lilla byns kyrka. Hade kyrktornet mittemot oss på torget och det var stört omöjligt att sova när den satte igång typ vid sju-tiden på morgonen.

• BrudSommar2006

Klockan sju är ändå bättre än tre eller fyra på natten när de nu sätter igång och de har ju högtalare så att det verkligen ska höras över hela stan, usch.

Svar på tråden Livets toppar och dalar