• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • passionsblomman

Parnassia skrev 2010-08-10 19:59:11 följande:
    Håller med om att all mat går att frysa utom kokt potatis. Och en del såser som liksom skär sig/vattnar sig när de tinar. Men det märker man ju snart!   Och koka kräftor är ju hur enkelt som helst! Ska jag inboxa eller ta det här?

Här såklart! Alla andra recept och husmorstips trådas ju!

Fast de är ju lättare att koka ifall man har några...

*överväger starkt att tjuvfiska dem själv i ån*

*inser att vi bor MITT i byn där alla går och att grannen är inspektör för fiskeklubben...*

• FruCicci

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kräftor!
    Jag gillar de frysta kinesiska kräftorna, dem kan man dessutom koka om
    men min föräldrar har en å som vi fiskar egna i, det är ju ganska nice, hela proceduren är rolig med burar, bete, koka, äta....
    Jag älskar skaldjur i alla former.
    Och Ostron och Champagen

• kängu

Tack alla för input angående potta!

Det blir en Babybjörn pottstol till att börja med, så får vi se hur ofta han vill sitta på den

PB- ja även hörande barn och barn utan funktionsnedsättningar har nytta av tecken som stöd. Dvs man tecknar endast huvudorden i satsen. Jag har ett yrke där jag arbetar mycket med språk och språkutveckling kan man säga- därav intresset. Jag tecknade till Ru förra vändan jag var hemma men inte sedan då maken var hemma. Jag kan alltså inte teckenspråk, utan bara lite "stöd" tecken. Men vad kul att du har en teckenspråksbakgrund!

Parnassia, kul att höra ngn mer som tecknat och kul att det fungerade bra för er med E!

• passionsblomman

Håller verkligen med Cicci om blöjoch pott-grejen.

Vår son började på dagis när han var få se nu...2,5 år. Då hade han blöjor fortfarande, men som jag minns det så fasades de ut under det där första dagisåret. Han hade då inte blöjor när han kom tillbaka hösten därpå i varje fall...

Märkligt. Jag har suttit idag och bläddrat i den lilla boken jag skrev i när lilla skorpiloppan var liten (det är så lustigt att vi har samm smeknamn på våra barn Cicci. ) och jag verkar inte ha brytt mig något vidare om sov och mat-rutiner eller pottor och blöjor. För det är iallafall inte alls det jag skrivit om. Jo, att han var vansinnig och klöste mig när jag slutade nattamma och lite så, men inga egentliga detaljer och väldigt sporadiskt. och jag sitter och inser att jag glömt en väldans massa...det tror man inte när man är mitt i det. Jag har inte alls datum för allt, som somliga har. Vare sig för leenden, tänder eller första steg, blöjfria nätteroch så vidare. Vafrör skrev jag inte upp allt det? Jag har visst mest skrivit "jag älskar dig" överallt...

• Parnassia

OK, här kommer kräftsnacket, den som vill scrollar.

Är de smutsiga badar vi av dem i vatten i diskhon en stund innan de dödas ca max 5 i taget i vår pastakastrull (ca 5-10 l rymmer den tror jag) i stormkokande vatten. Mao: se till att vattnet stomkokar, lägg i typ 5 st, lägg på locket så att det kokar upp så fort som möjligt igen och låt koka någon minut. Sedan lyfter vi över dem i en annan bunke och låter vattnet koka upp igen innan nästa gäng åker i.

När alla är dödade gör vi lagen. Och receptet till den är hemligt! Nej då jag skojar, men det finns ju säkert ett recept i varje släkt iaf. Vårt ser ut så här:

1kg kräftor
    2,5 l vatten
    0,75-1 dl salt
    1 sockerbit
    mycket dill (Larvig angivelse va? Men jag tror att typ ett rejält knippe är bra. Någon som blev klokare? )

Koka upp lagen, lägg i kräftorna, koka ca 10 min. Häll i en flaska mörkt öl (vi kör bayerskt lättöl) när kastrullen ställs för att svalna över natten. Ät eller frys in ihop med lagen.

I frysen klarar de sig länge, vi har någon gång tom lyckats glömma ett paket som blev över året gammalt och det smakade fint ändå.

PB - kolla upp till nästa år om ni inte kan arrendera några meter strand! Det låter ju super att ha kräftvatten in på knuten!

• viktualia

tillägg till PBs strålande matlådelista:

hemgjord pizzavegolasange www.arla.se/Default____17653.aspx

och nästan alla recept på min blogg - länk finns på FB

Ris, pasta, bulgur och liknade går bra att frysa!

Parnassia - vill ha kräftor!! Men vår bil krånglar, ska in på lagning först den 24:e...så tills dess får jag hålla mig här...

MrsB - lycka till imorgon!!!

• FruCicci

PB, jag tar nog priset där. Jag har köpt 2 böcker, en blå o en rosa, "det första året" till mina barn. DE ÄR TOMMA, jag har inte ens börjat skriva!
    Precis som om jag skulle komma ihårg nu med.... men jag har antecknat typ tänder i en almencka... undrar var den är från 2007? hmmmmmmmm
    Jag skyller på amningshormoner och glömsska och stress....

• passionsblomman

Tack för recept Parnassia. 
    Det där med strand kan vi glömma. De har redan sett till att strandsnuttarna bakats ihop under ett litet fåtal ägare för att just begränsa detta med fisket. Inte ens den lilla remsan som är vår strand är eg vår. Det är visst väldigt mycket skyddsregler just med en här ån, då här är en massa unika arter av allt möjligt som jag fattat det.

• FruCicci

Tack för ert recept Parnassia! Lovely!
    Vi har mängder av dillkronor med!

jag brukar alltid köpa 2 paket extra kräftor i september, sen äter jag typ på trettonafton som förrätt och någon gång till i mars när det är slaskigt ute.

Kokosen och jag hade kräftskiva hemma hos mig i år, mitt på ljusa dan, det måste varit i april.

För 2 år sedan hade jag, Frullan, Koko och Snartis kräftskiva som avrundades med kaffe och congac på kvällen, jag kan tala om att Frullan var som en levande kräfta själv när hon skulle hem ha ha ha fy fan vad kul!
    Och alla 4 småkillarna var med också Jätte mysigt!

• viktualia
    passionsblomman skrev 2010-08-10 20:39:05 följande:
    Tack för recept Parnassia. Det där med strand kan vi glömma. De har redan sett till att strandsnuttarna bakats ihop under ett litet fåtal ägare för att just begränsa detta med fisket. Inte ens den lilla remsan som är vår strand är eg vår. Det är visst väldigt mycket skyddsregler just med en här ån, då här är en massa unika arter av allt möjligt som jag fattat det.
    Och behöver du hjälp att förstå sånt, så säg till!!
Svar på tråden Livets toppar och dalar