• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Parnassia

Jag inboxade också Snorkis, men har inget hört... Usch, bara tanken på händelsen och hur de har det får mig att må dåligt. Hur ska de då ha det?

• Parnassia

Här körde vi fö bara med IKEAs potta, nej föresten, det var nog biltemas! Men mest i början, sedan gick vi över på riktiga toan så snart vi kunde.

• Mrs  B

Hej hej!!!

Nu börjar det dra ihop sig och snart bara natten kvar innan jag börjar mitt nya jobb!!!!!! Ska bli sååå kul och hoppas verkligen jobbet uppfyller mina förväntningar......

EA = Ingen fara att du glömde! Det kommer förhoppningsvis fler tillfällen. Kommer att vara ledig en dag i veckan så då kanske vi kan sammansluta på lunchen. 

Kängu (tror jag det var) = vi har en "stolpotta" (som AM visade) och en liten Babybjörnpotta. Max gillade den lilla pottan när han började sitta på pottan ( 1 1/2 år) men sen blev han så lång och satt nästan dubbelvikt så då köpte jag stolpottan istället och den gillade han. Köpte även en toalettring men den gillades inte. Malte sitter lite på båda pottorna men även på toaletten (utan extra ring).

Vet redan vad dagispersonalen kommer att säga över att Malte inte är "torr".   Vet att det gick bra att gå på pottan på dagis innan vi gick på sommarlov och då kom kommentaren att "då är väl Malte torr när han kommer tillbaka i augusti". Men här hemma tappade han intresset med att gå självmant. När vi sätter honom på pottan/toaletten kommer det ibland och ibland inte men inga större mängder. Min filosofi är att man inte ska stressa fram något men nu hör jag fler och fler som säger att deras barn är torra och då är de runt Maltes ålder och då blir jag stressad.......    Åh, vad jag längtar tills han är helt klar med blöjprocessen!!!!!

• Mrs  B

Parnassia = Kräftor MUMS!!!!!!!!!!!!!!!!  När ska jag komma??????

Vickan eller någon annan = Behöver tips på bra "matlådor" som man kan laga i förväg och frysa in och som dessutom blir gott. Tips någon??????

Håller på att föra diskussioner med maken om hur "markservicen" ska skötas här hemma nu när jag börjar jobba. Diskussionen går väl sådär....... En sak vi är oense om är bla det här med att laga middag på kvällen. Jag vill ha middag dels för att jag är hungrig och sen för att jag måste ha en matlåda till dagen efter medan maken äter dagens lunch ute och vill inte äta middag två gånger per dag.

Trist med sant så får det bli ett schema här på hur vi ska lösa sakerna men är nog ganska vettigt för att vi ska komma ihåg och verkligen göra det som ska göras. 

Ja, ja det löser sig nog. I-landsproblem........

• passionsblomman

Parnassia: Kräftor! *avunsjuk så jag döööööööööööör*
    Här har man flyttat till Kräftornas Landskap framför alla och så FINNS det inga att köpa i affären! Bara fucking frysta Turk-kineser och annat sk*t. Det äter jag inte längre. Jag vill ha ett kilo svenksa, färska på hink och jag vill ha det varenda vecka-minst, hela kräftsäsongen. Jag måste ha tag i någonstans jag kan köpa här. Helst vill jag köpa okokta och lära mig koka själv...

Parnassia, kurs?

Mrs B, jag tycker VERKLIGEN att detta med att bli torr måste följa barnet själv. Allt annat tror jag är galenskap. Hur gammal är förresten Malte mer precis?

Matlådemat...

Korvstroganof
    Chili
    Fiskryta
    Fiskgratäng
    Janssons
    Lasange
    Paj
    Köttfärssås
    Köttbullar/biffar/Wallenbergare
    Kycklinggryta
    ugnsgrillad kyckling
    Potatisgratäng med kallskuret
    Piroger

• Mrs  B

PB = Malte är 2 år och 7 månader

Noterar även matförslag.....

Ska man frysa in även potatis, ris och pasta???? Jag har nämligen bara frysit in det andra...

• passionsblomman

Sparrisgratinerad Fläskfilé
    Makaronpudding
    Ugnsstekt falukorv

OBS, pasta, potatismos och ris håller sig längre i kylen än man tror, så gör man tex en rejäl laddning mos och ugnsstekt falukorv till en kväll, så kan man plocka fram Wallenbergare ur frysen till ena matlådan, käka falukorv hemma, nästa dag wallenbergare och kanske korv igen till lunch i andra matlådan. Resten av falukorven fryser man in i portionsbitar. Så behöver man inte  frysa in hela rätter jämt.

Köttgrytor
    Soppor
    Stekt fisk

..egentligen funkar väl det mesta utom kokt potatis....

• Parnassia

Håller med om att all mat går att frysa utom kokt potatis. Och en del såser som liksom skär sig/vattnar sig när de tinar. Men det märker man ju snart!

Och koka kräftor är ju hur enkelt som helst!

Ska jag inboxa eller ta det här?

• FruCicci

hejsan hejsan

här har man suttit och skrivt flera kilometer text, men det bara försvann, grrrrrrrrr

Ja då blir det kortfattat...

MrsB. Lycka till på nya jobbet.
    Barn blir torra när de är mogna för det. Jag tycker inte alls du ska känna stress. Malte är ju mer än 1 år yngre än Livia tex o där har det ju just lossnat. Barn är ju olika och detta med att gå på toa är inte så självklart och det är hos många en spärr som ska släppa har jag hört.
    Vi körde med Ikea pottan till Victor från 1,5 år, sen vid 2 köpte vi en sits som man sätter på egna toaletten, för han ville göra som vi.
    Victor var torr vid 2 med kisseriet och vid 2,5 med nr2. Han har fortfarande blöja på natten. Anledningen att han tog längre tid med nr 2 var att han blev förstoppad.

Ag mat så tycker jag PB hade en fantastiskt lista *noterar*
    jag tycker personligen 2 middagar är helt ok. Vi äter lagad mat 2 ggr per dag hela familjen. Men på kvällen äter jag ngt mindre portion. Sen har vi alltid knäckebröd till måltiderna, smöt o ost, det är bra för matsmältningen, särskillt på kvällen.

Ag minareter och böneutropare, så måste jag säga att det inte alls är så störigt för mig
    Jag har ju bott i Dubai i 4 år och vant mig
    Det är mest charmigt efter ett tag och jag tänker iaf på att jag slipper springa till moskén pch be
    örinproppar - hett tips

Undrar med hur Snorkis orkar leva?
    Kram om du läser hjärtat.

jag vill med resa iväg med barnen, men eftersom jag ska åka själv med mina små ungar så tror jag det får bli ngt med ngn bamseklubb variannt.

Snaily, jag testade flera ggr mot UVI när jag tyckte ngt var skumt, men jag hade inte det under graviditeterna, men däremot fick jag svamp en gång.

Har haft en kompis här idag med en liten Ebba på 1 månad. Gode tid vad små de är, gullisarna. Victor satt och pussade bebisen och sa att han vill ha en sådan (jag med sa jag).

Lappis, jag tror ni får en liten tjej

BVC har ni snackat om, jag har en jätte bra tant, men lite mesig. Jag har inte haft så bra koll på vad det ska göra faktiskt, men det har löst sig ändå. Mina ungar har gjort det som förväntas, men Victor gjorde lite andra saker som man inte ska kunna vid den åldern med, så¨det var inte så oroande...

Vinkar till alla....

Svar på tråden Livets toppar och dalar