• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fru E

MSW-
    medan jag försökte reda ut igår med goggle (AM är inte lika duktig som du) om det var ok eller inte så läste jag även att man tydligen inte ska måla med vattenbaserad färg heller, bahhh jag som skulle måla både badrum och skafferisida *mutter*

• Ore

Fru E: Jag färgade håret utan att ens reflektera över om det skulle vara olämpligt.

Och målade med vattenbaserad färg gjorde jag också. Fast jag stod utomhus (i kylan!), och målade delar till skötbordet innan det skruvades ihop...

• Oms

Godmorgon tråden!

jag jobbar hemma idag och om allt går som det är tänkt kommer jag INTE att logga in här ngt mer under dagen jag måste verklgien jobba. upptäckte dock att min jobbmobil inte vill låta sig laddas så vi får väl se hru jag ska göra med telefonsamtalen under dagen...

har mailat alla berörda lärare samt samordnare osv osv osv hela dagen igår gick åt till det men nu känns det bättre! jag är en "doer" och när jag tar tag i saker o ting mår jag verkligen bäst har fått bra svar från lärarna och det visade sig att det var studierektorn som har ansvaret för informationen om Storan som INTE infat bildläraren utan helt glömt bort henne. Undrar på hennes reaktion då - hon såg ju bara en trotsig tjej som aldrig kom till skott oavsett hur mkt hon tjatade på henne! Nu så ska hon behandla dotra annourlunda, det visade sig att bildläraren har en bror med samma diagnos och hon har dessutom läst extra om dessa speciella barn så det finns hopp!

fick också svar från den BUP instans som felaktigt fick remissen till sig och de meddelade att de hu har haft ett studsmöte ang den remissen och fått den kompletterande ytterligare, kontaktat skoaln och meddelat att de ånyo skickat den del och sne har de gulliga männsikorna där pratat med mottagningen som ska ta emot dotra och delgett de infon och fått bekräftat att JA de tar emot henne och fortsätter behandling där! Skönt! dock så har de 3-4 mån väntetid men det ska vi nog få bot på med ngt telefonsamtal eller så....

nu måste jag jobba!

Hattis - men nej!! Vad trist med minus! jag som höll tummarna här!!! attans!

Klockarbol - men oj, vad har hänt? skcikar en stor kram och hoppas att du finner den styrak som det låter som om du kan behöva! kram

• _koko_

Klockarbol - Stora varma kramar till dig och tack för att du fanns styrkan att berätta  för oss att något hänt. Hoppas du hittar tillbaka framöver och att du har många nära och kära omkring dig under tiden.

EA - Men vad har du hittat för information? Vattenbaserad färg ska vara helt ok att måla med om det inte kommit några alldeles färska rön som säger motsatsen?? Och färga (tona) håret gör jag var 3e vecka oavsett om jag är gravid eller inte. Henna ska man förstås undvika!!
    Hittade det här på gravid.se:
    "Det finns experter som anser att man ska vara försiktig med att färga håret och bleka slingor under graviditeten, men det finns inga bevis för att det skulle vara farligt för barnet. För många år sedan innehöll hårfärgningsmedel en del ämnen som kunde vara skadliga, t.e.x. formaldehud, men numera finns det vanligtvis inga sådana kemikalier i dem. Den enda ingrediens som man eventuellt kan vulja undvika är stenkolstjära, eftersom vissa experter misstänker att den kan vara cancerframkallande. Om du är det minsta orolig är det bättre att använda växtbaserade produkter. En varnning: Graviditetshormonerna kan få håret att reagera annorlunda på färgningen, så det kan hända att du får en annan färg än den du räknat med. Det finns heller inga belägg för att de kemikalier som används vid permanent skulle vara skadliga för barnet eller dig. Däremot får du vara beredd på att håret kan reagera annorlunda även här, t.e.x. krulligt istället för lockigt.
    Barnmorskan Therese "

Här har förkylningen kommit för att stanna känns det som, men jag tror faktiskt inte att jag åkt på monsterviruset. Ingen feber fortfarande (jag får iofs feber under en av 20 förkylningar typ), och jag känner mig hängig men inte heldäckad.

• Piggelin1
    Fru E skrev 2010-11-09 08:10:52 följande:
    God morgon! Innan ikappläsning, ska till frisören nu kl 9 för att klippa och tona/färga håret som vanligt under hösten. Hur har ni gjort med att färga/tona/slinga håret undet tiden ni är on the bang som Mugglan säger : Läste på nätet men där får man tusen olika svar känns det som...... NU ikappläsning
    EA - nu har du nog redan hunnit iväg till frisören, men jag färgade slingor i våras när jag var gravid. Jag var såpass ovetande att jag inte kom ihåg på det förrän EFTERÅT - noll koll med numero två Med Amanda hade jag mkt mer koll - genomgående tendens under hela graviditeten, känns det som.
  • Piggelin1

Klockarbol - ryste när jag läste ditt inlägg, lät verkligen som du råkat ut för ngt alldeles gräsligt. Kram & välkommen tillbaka när du vill & orkar. Har kommit att värdesätta dina inlägg här!

Hattis - fyyy vad trist med minus Jag som trodde det var på G nu!

• Piggelin1
    Fru E skrev 2010-11-09 08:20:18 följande:
    Piggis-har du fortfarande vettet kvar
    Det är knappt...

Har haft två risiga dagar då jag känt mig helt under isen, men idag känner jag mig aningen mer som människa igen. Just nu är jag mest inställd på att få gå alla tre veckorna över tiden & bli igångsatt då...

Håller fortfarande Amanda hemma pga magsjukan som började härja i slutet av förra veckan - känns säkrast så... Visserligen blir det inte så mkt till vila då under dagarna, som jag skulle behöva pga den urusla nattsömnen, men nu när valet är mellan pest & kolera, så får det vara såhär... Imorgon har barnen sin "lokalen-dag", dvs den dagen i veckan som alla dagbarn & dagmammor ses på "lokalen" - håller henne antagligen hemma då med (många baciller samtidigt...). Ska ringa svärmor idag & höra om hon kan tänka sig att komma hit en sväng imorgon för att avlasta lite.

Mugglan, lycka till idag!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!