• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Kängu: Trist med påkörd katt

Oms: Låter som att det ff är väldigt mycket runt dig. KRAM, och glöm inte att ta hand om dig själv också!

snaily: Pengar ÄR värdsligt, egentligen, men det kan leda till väldigt mycket problem när man inte har tillräckligt av dem... Det är svårt att anpassa sig till rejält lägre inkomster, men du får tänka på att det du "köper" för pengarna är en hel massa tid med ynglet Och det lär definitivt vara värt det!

• Tinga

Åh Klockarbol, vad jag lider med dig! Jag vet inte vad jag ska säga, men skickar varma tankar och kramar till dig. Tolkar jag dig rätt om jag förstår det som att det blir alternativ två av dem du nämnde som gäller? Det är otroligt tufft att även behöva gå ifrån sitt älskade hem, samtidigt som man har det besvärligt med sin partner. För de flesta består ju livet av tre "ben" - familjen & vännerna, hemmet och arbetet, och att ett av benen står ostadigt brukar man kunna hantera, men när det är skakning i två av dem brukar det bli riktigt jobbigt. Många kramar! (Och du - försök att äta lite också, så att du inte alldeles försvinner. Skit i vad du äter, men bara du äter något.)

• Tinga

Jag känner att jag kanske borde förklara min trådfrånvaro lite också. Egentligen är det flera anledningar. Den första var att någon tyckte att vi inte skulle prata om Elise här, och det tyckte jag kändes tråkigt. Jag tycker att allting har rätt att ventileras här i tråden, och sen är det läsarens ansvar att avstå från att läsa om det är något man tycker är jobbigt för en. Annars skulle ju ingen kunna skriva om sina graviditeter t ex, för att det är jobbigt för Snorkis att läsa. Vad blir det då kvar av tråden, om vi ska ha censur på allt som kan vara jobbigt för någon?

Sen var det väldigt mycket prat om lyckliga tvillinggraviditeter, för att peppa Muggles. Jag tycker att det var jättebra av alla att stötta henne, men för mig vrids en kniv om i mitt hjärta varje gång jag hör om lyckade tvillinggraviditeter, och då valde jag att avstå från att läsa i tråden ett tag, för att inte utsätta mig för den smärtan.

Vi har dessutom genomlidit besvärliga förkylningar och öroninflammationer på båda barnen, så nu äter Piff väldigt dåligt igen. Pga av hosta har båda dessutom kräkts oändliga mängder, så det känns som att vi inte gjort annat än torkat kräk de senaste veckorna. Nu börjar förkylningarna ge med sig och barnen är på dagis igen, men som sagt; ätande lämnar fortfarande en del i övrigt att önska.

• Tinga

Imorgon åker iallafall maken och jag till London på en långweekend. Det blir musikaler, afternoon tea, lyxrestauranger, shopping och muséer för hela slanten, och det ska bli underbart att bara få rå om varandra i flera dagar, utan att behöva tänka på några andra än oss själva. Mina föräldrar tar med glädje hand om Piff & Puff, och de älskar att vara hos mormor & morfar, så det här blir förhoppningsvis en riktigt trevlig helg för alla inblandade parter.

• fru AM

Tinga: åh vad jobbigt ni haft det med sjukdom och kräk och allt! Stor kram till dig. Härligt att ni får åka iväg på tu man hand! NJUT varje sekund!

• muggles

Tinga: jag som har undrat hur du haft det för att du varit frånvarande. Nu känner jag mig väldigt träffad att det var mitt fel

• Tinga

Muggles - men du kan ju inte hjälpa att du väntar tvillingar, så känn dig inte skyldig. Jag tycker att det var helt rätt av alla här att peppa dig, för det är ju den här tråden fantastisk på att göra, bara det att det var jobbigt för mig att läsa, men det är ju inte heller ditt fel.

• Lapinette

STOR KRAM till alla som behöver det! Själv sitter jag i ett slags mentalt "simmig" tillvaro idag efter nååågot för mycket vin igår. Är så där löjligt glad över att den här tråden finns så därför KRAM igen .

• passionsblomman

Snigel, åh, jag undrade just över din mamma och hur allt är just nu. Och din svärmor också. Usch vad fruktansvärt jobbigt med cellgifter och hela batteriet!

Ekonomi är förresten inte något problem när den är i balans. Men när man inga pengar har, då är det inte så kul när någon säger "pengar är inte allt och det bästa i livet är gratis" Jo, och strävan efter pengar i sig har aldrig varit min framtidsplan. men FAN vad det sliter att vara orolig och rädd när det man har inte räcker till!

Och att gå ner stort i inkomst tror jag är en rejäl chock för många. Man vänjer sig ju vid sin standard. Fast till viss del kan det nog vara väldigt nyttigt också.

Vi brukar förresten också titta på vetenskapens värld och Life, och filmen som jag tror hette Above. Man kan knappt somna efteråt. Och i det perspektivet tycker jag förresten husdjur får ett helt annat perspektiv. Detta med självhushållning och att leva närmre nauren, har ganska lite med husdjurskulten som råder idag att göra tycker jag.

Klockarbol, fy faan!
    Jag är så ledsen för din skull. Jag önskar att det fanns ett tredje och gladare sätt.
    Jag hoppas förresten att det var på sin son svårmor blev arg?

Tinga, HEJ! Vad gött att se dig här igen! Jag kände på mig att det var kanske ungefär någonting sådär du kände. Jag förstår att det vrider och skär i dig som det gör, det här med att bearbeta sorg och traumatiska upplevelser tar som bekant väldigt lång tid. Mycket längre än man tror. Jag tycker förresten inte heller att vi ska ha censur i tråden.
    FY för att torka kräk hela tiden! Hoppas ätandet både kommer ikapp och gör en radikal omkörning nu framöver!
    Och DU vad najs med långweekend! DET är ni så himla värda!!!

• passionsblomman

Lapinette skrev 2010-11-18 10:12:13 följande:
    STOR KRAM till alla som behöver det! Själv sitter jag i ett slags mentalt "simmig" tillvaro idag efter nååågot för mycket vin igår. Är så där löjligt glad över att den här tråden finns så därför KRAM igen .

KRAM!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!