• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

telis – jag vinkade av honom i förrgår när han, citat, skulle utforska kulturen på Ibiza med Liam och Cewin. Han är så intresserad av historia den gossen.

• nennesjuttioåtta

zozo - uppdatering från 2008 eller?

• Zozo

Nemen Nenne ! Nej jag far hänga med nu o fraga om det är ngt; jag bara skojjade!

Fick äntligen i säng tösen vid 3, sa nu njuter jag av att fa ringa utan att ngn drar en i benen och ropar..

• Lapinette

Zozo - ja, jag hade för mig att ni hade flyttat. Kul att du ska dra igång eget och grattis till huset + katten.

• MSW
    nennesjuttioåtta skrev 2010-11-17 15:44:03 följande:
    telis ? jag vinkade av honom i förrgår när han, citat, skulle utforska kulturen på Ibiza med Liam och Cewin. Han är så intresserad av historia den gossen.
  • BrudSommar2006

Hej Zozo!

Nenne, på Iris dagis heter alla Elias eller Ella, de är minst tre av varje i vart fall. Fast det kanske är här i förorten som namn på E är så populära... mer traditionellt liksom!

• BrudSommar2006

Ja, nu är väl alla ute och svirar och här sitter jag själv med två barn, snyft. Fast inatt lyckades jag få Astrid att somna med bara napp och behövde inte snutta första gången förrän vid tre, så någon gång nästa år har jag väl lyckats sluta amma...

• passionsblomman

BrudSommar2006 skrev 2010-11-17 18:34:24 följande:
    Ja, nu är väl alla ute och svirar och här sitter jag själv med två barn, snyft. Fast inatt lyckades jag få Astrid att somna med bara napp och behövde inte snutta första gången förrän vid tre, så någon gång nästa år har jag väl lyckats sluta amma...

Ha! Jag diskar -för hand eftersom vi ännu inte köpt någon ny diskmaskin.
    Tvättar-som tur är inte för hand, och eldar i vår nya panna och försöker plocka undan lite i taget i källaren. Flashigt värre.

• passionsblomman

...fast nu ska jag passa på, innan jag testar minus om några dagar och bryter ihop, att skriva något riktigt glatt:

VI ÄR SÅ GLADA ÖVER VÅR NYA PANNA OCH ACKUMULATORTANKARNA!!!

Ni bara fattar inte hur otroligt stor förändringen och skillnaden är! Och om ni inte levt med vedeldning på det gammeldagsa viset så fattar ni heller inte vad jag pratar om.

Nu är det slut med att kuta och passa den förbannade gamla vedslukaren hela dagarna.
    Det är slut med att ÖSA i oändliga mängder ved utan att få vidare mycket värme tillbaka.
    Det är slut med att vakna och ha 11 grader i köket och få vänta i timmar på att graderna ska stiga.
    Det är slut med att springa runt i lånkallingar och ylletröja hela dagarna.
    Det är slut på tjära och sotstank och rök i hela huset.

Vi har så varmt vi vill -för närvarande 21,5 grader- i hela huset hela tiden!
    Vi har vrålvarmt vatten i kranarna och kan bada så varmt man bara står ut med.
    Vi behöver bara elda en gång om dagen och det går inte åt i närheten av så mycket ved som förut.
    Vi kan nu åka ifrån vårt hus även på vintern och slippa komma hem till ett utkylt ställe.

Att sota ur pannan går på ett kick och allting annat styrs av termostat, shunt och om vi vill elpatronen. Det är plättlätt att se på termometrarna när vi behöver elda.

Jag ska säga er en sak till: Romantik och gemenskap är att tillsammans tassa ner i källaren och kika på de fina, fina ack.tankarna, jubla lite över hur bra det blev, och kika in genom glasluckan i pannan där det fullkomligt dånar och brinner som attan.
    Lycka är att gå och lägga sig tillsammans och veta att vi gjorde rätt val och att vårt hus aldrig någonsin har haft ett bättre system än nu.

Det känns som HELT rätt ände att börja sina husförbättringar och omsorger i.

Vi är så himla glada!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!