• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

pb - trodde ett tag jag skrämt iväg alla med mina kramar .

• snaily

Klockarbol
    Stor kram! Hoppas boendesituationen löser sig, för alternativ ett lät väl inte som ett alltför lockande alternativ...

Ore och PB
    Tack för kloka ekonomifunderingar!
    Försökt göra en budgetöversikt, men kommit fram till att vi egentligen inte har så mycket vi kan dra ner på, vi konsumerar redan ganska minimalt. Men, man kan nog alltid äta för lite mindre pengar, dra in på restaurangbesök, fika och sånt, dra in på onödiga bilresor med mera. Många bäckar små liksom. Maken ska försöka byta a-kassa (hans är svindyr att vara med i) och jag ska kolla om man kan få nedsatt csn-avgift när man är föräldraledig (någon som vet?).

Tinga
    Ha så skoj i London! Och håller tummarna för att killarnas ätande blir bättre igen snart!

Grattis på namnsdagen Moa!

Nu är min mamma hos läkaren och ska diskutera cancerbehandlingar och lägga upp ett schema för vintern... Sa till henne vilken tur ändå att de bor så nära ett så bra sjukhus (Karolinska), och inte bor typ... här!

• Fru E

Skickar en stor kram till alla

Har inte riktigt haft tid att titta in de senaste dagarna med mycket på jobbet och där hemma

Dagarna sniglar sig fram till VUL och inskrivning först den 13/12 om vi kommer så långt....

Nu lite arga kunder!

• fru AM

Klockarbol: fy sjutton vilket val du har framför dig. Det är klart att du känner att du skulle ha  svårt att lita på din man i framtiden. Är det dessutom så att han inte fattar vad han gjort, "vad det är som är så farligt"?, så blir det ju ännus svårare. Om han gjorde en pudel, förklarade sig skyldig och försökte förklara för sig och för dig hur han kunde göra som han gjort kanske framtiden med honom kunde se ljusare ut.

Men om det är separation som gäller så hoppas jag att du kan hitta ett sätt att bo kvar i ditt hus - du fick bra tips från Ore ... Att flytta OCH skilja sig är tufft. (Men det GÅR ju). Been there, done that (och förlorade min mamma i samma veva). Det gjorde mig starkare. Fast det var ju å andra sidan jag som valde att flytta och jag hade inte blivit bedragen.

Snaily: All positiv tankekraft till din mamma! Hoppas SÅ att hon blir frisk!

• Tinga

AM - ja, gissa om vi verkligen ska njuta i London!

PB - Tycker att du gör en stark insats (iallafall utåt ) att hålla ruvarångesten stången. Kram!

Snaily - jag vet att iallafall vissa fack (däribland mitt eget) har reducerad avgift när inkomsten sjunker under en viss nivå, så är du med i facket kan det ju vara något att kolla upp. CSN vet jag inte vad de har för regler.

• passionsblomman

Tinga, tack!
    Själv tycker jag man känner sig som en skiva som hakat upp sig "inatt drömde jag om blod och imorse vågade jag inte stiga upp"
    Jag tycker det går rätt bra på dagtid, särskilt de dagar det händer mycket annat.
    Men igårkväll...usch! Då höll jag på att vara tvungen och lipa en skvätt i rena limbo-smärtan. Det är så vidrigt att inte veta om man snart ska bli gladast nånsin eller helt tom ännu en gång.

Imorgon är det RD 14 (om man räknar ET som dag 0)
    Det är den dagen då blödningen hittills kommit båda de andra gångerna. Både vid ivf:en och FET.

• MSW

Hej hej!

Sitter hemma och pluggar idag, och tänkte försöka lyckas ta ett ryck till innan det är dags för lunch!

Tinga: Trist med maten, fast om de varit sjuka känns det juh ändå på något vis att det finns en anledning till att det går trögt... Kanske lite lättare att ta det då? I vilket fall så hoppas jag att det vänder åt rätt håll snart igen! Och ha det superbra i London!!

Lappis: Kram tillbaka! Verkar som att ni hade riktigt trevligt igår!

Snaily: Jobbigt med tungperiod! Inte så konstigt att du/ni oroar er för ekonomin heller! Är det inte så att man tillfälligt kan pausa CSN? Har för mig att jag hört det, men om det är så så vet jag inte vad det är för "kriterier" för att få igenom det...

KLockarbol: Jag kan inte ens knappt sätta mig in i hur hemskt det hade varit att hamna i din situation! Jag hoppas så att det ska lösa sig på det bästa möjliga vis och att du någon gång kan känna dig glad och börja lita på folk(män) igen! *krama*

Pb: *kramar* Dels glädjekramar för att pannan funkar så bra!!! Och dels styrkekramar för att du ska klara av de här sista (hemskaste, gissar jag) dagarna!

Och en hel drös med kramar till alla er andra också!

Nu åter till min empiriska forskning om genus!

• muggles

Jag är hemskt ledsen för att jag uppfattades som att jag censurerar tråden. Min kommentar om Elise var en spontan och ogenomtänkt instinktiv reaktion. Jag har så mkt att oroa mig för redan så jag kände bara "jag vill inte veta!", jag vill inte ha ännu mer information om allt som kan gå snett. Min och makens största skräck just nu är att barnen ska födas för tidigt och få skador som gör att vi får två "paket" att ta hand om. Det kommer att förstöra hela vår familj. Det är en oro som ständigt är närvarande men som jag försöker bekämpa genom att skjuta undan tankarna på det. Jag försöker tänka positivt att det inte behöver hända, men det är svårt vissa dagar. Detta är förklaringen till varför jag reagerade som jag gjorde. Jag tänkte att eftersom Heloise inte valde att publicera vad som hänt i vår tråd utan i PBs andra tråd, så kunde alla kommentera där. Det var säkert feltänkt av mig.

Hade Heloise skrivit i vår tråd så hade jag hoppat över hennes inlägg, vilket hade varit ganska lätt att göra. Men det är svårare att hoppa över de inlägg i vår tråd som är kommentarer på det hon skrivit i en annan tråd. Det blir lätt så att man hinner läsa innan man förstår att man borde ha hoppat över. Sedan är jag säkert överkänslig just nu och borde klara att läsa allt vad ni skriver. Självklart hade jag klarat det, det var ju bara dumt att tro ngt annat.

Jag tog iaf åt mig och blev väldigt ledsen över hur det jag skrev har uppfattats. Jag hade inte alls förstått att jag gjort så fel men nu har jag förstått det. Så jag ber om ursäkt.

• muggles

Snaily: man kan ansöka om reducerad återbetalning hos CSN, det gjorde jag när jag var föräldraledig. Det finns en blankett för det på deras hemsida har jag för mig. Jag fick även reducerad avgift hos facket under f-ledigheten. Så tråkigt att höra om din mamma och den tuffa behandling som väntar.

Klockarbol: det låter hemskt det du beskriver. En värre livskris får man nog leta efter Stor kram! En kram kan ju aldrig skada... (brukar maken säga)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!