• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

MSW, tack för både glädje-och styrkekramar!

Snigel, min a-kasseavgift är sänkt nu när jag är arbetslös (Handels)
    CSN betalar man väl utifrån en procentsats på årsinkomsten? då måste man ju kunna meddela att årsinkomsten är väsentligt lägre. Fast när jag tänker efter så har jag för mig att den baseras på vad man hade för inkomst året innan...hur som heslt ska du ju absolut kolla upp det.

Sedan vill jag uppmuntra med att om man VILL så är det jäkligt mycket billigare att leva när en går hemma. det går åt mycket mindre bensin. man kan laga all mat från scratch-om man orkar, och håller man sig noggrant till planerade inköpslistor och veckomatsedlar så finns det många kr att spara. Prenumerationer och sådant som medlemskap i olika föreningar kan man se över och säga upp...ja när man väl börjar fingranska saker och ting, så finns det oftast småsaker att förändra för de flesta av oss.

Sedan är ju frågan hur mycket man tycker är drägligt.
    Jag har en svägerska som en gång utbrast "för jag är så jävla trött på att leva som en råtta på existensminimum". Då stirrade både sambon och jag på henne och sa med en mun "Du, ni har JÄVLIGT långt kvar ner till existensminimum! Det är en sak att inte kunna göra allt man vill och att gärna leva över sina tillgångar, och en helt annan att leva på existensminimum" Fan vad förbannad jag var på henne då! Hon fattade aldrig att de hade mycket mer än de trodde och egentligen rörde sig med rätt bra med pengar. De hade det så svååååååårt för att de med sitt nyköpta hus med renovveringsbehov och sina två småbarn plötsligt inte kunde resa flera ggr/år längre och inte hade råd med två bilar.
    Värderingarna om vad man ska ha råd med som småbarnsfamilj har helt klart förändrats sedan våra föräldrar var i åre då de födde och fostrade barn....

Ojsan, en uppsats..

• Ore

PB: Amen till det...

Jag och maken levde på väldigt litet pengar när vi pluggade, men det var nog ändå över existensminimum.

Jag irriterar mig också litet på min syster och hennes sambos attityd angående pengar. De förlorar ju heeeela 6000 kr/månad om han är föräldraledig (Nej, då har de inte räknat bort minskade pendlingskostnader, eller ev. inkomstökningar om hon jobbar), så även om han vill så kan han ju inte vara föräldraledig enligt dem. I mina ögon är det en prioriteringsfråga. Har man inkomster på någonstans mellan 35-40 000 netto, huslån på ca 1 miljon, endast en (obelånad) bil och inga kreditskulder i övrigt så är det ta mig tusan ingen omöjlighet att vara pappaledig. Men värderar man pengar högre, så...

• Liten med Mindre

Tinga- TREVLIG RESA! Underbart med helg utan barn, i alla fall när man sen får komma hem till dem. Hoppas ni får det kalas och njuter.

PB - det låter riktigt mysigt det där med ny panna. Det finns ju många saker man får mer lust till när det är varmt i huset.

Ost o vin - ja det hade varit väldigt trevligt. Harvade på gymmet istället o fick fin träningsvärk istället för baksmälla.   Men nästa gång vill jag med. Måste bara övertala lilleman att mammas bröst inte längre är bäst på kvällen. Segt som attan.

Vad sägs om ostfondue  nästa gång? Enligt schweitzarna är endast vin och te godkända drycker till.

Dags att vila middag. Får återkomma senare, för attans vad trött jag blir av att få sova på nätterna...

• fru AM

JAg blev väldigt sugen på  raclette när Cicci beskrev det igår!

• passionsblomman

Men Mugglan då! Inte vara ledsen! Jag förstår precis vad du kände med det där. Och jag tycker själv att det känns lite knäppt att kontinuerligt sitta och klippa in vad Heloise säger i granntråden här, men eftersom jag vet att flera av er följer Elise och hela familjen med omsorg och intresse, så hojtar jag gäna till när det uppdateras.

• fru AM

Men PB: Vi vet ju vilken tråd Heloise/Panzer skriver detta i så de som är intresserade kan ju läsa i den andra tråden?

Nu tycker väl inte jag att vi i övrigt ska behöva censurera våra samtalsämnen så mycket - vad funnes det då kvar att skriva om?  

• Tinga

muggles skrev 2010-11-18 11:29:17 följande:
    Jag är hemskt ledsen för att jag uppfattades som att jag censurerar tråden. Min kommentar om Elise var en spontan och ogenomtänkt instinktiv reaktion. Jag har så mkt att oroa mig för redan så jag kände bara "jag vill inte veta!", jag vill inte ha ännu mer information om allt som kan gå snett. Min och makens största skräck just nu är att barnen ska födas för tidigt och få skador som gör att vi får två "paket" att ta hand om. Det kommer att förstöra hela vår familj. Det är en oro som ständigt är närvarande men som jag försöker bekämpa genom att skjuta undan tankarna på det. Jag försöker tänka positivt att det inte behöver hända, men det är svårt vissa dagar. Detta är förklaringen till varför jag reagerade som jag gjorde. Jag tänkte att eftersom Heloise inte valde att publicera vad som hänt i vår tråd utan i PBs andra tråd, så kunde alla kommentera där. Det var säkert feltänkt av mig.Hade Heloise skrivit i vår tråd så hade jag hoppat över hennes inlägg, vilket hade varit ganska lätt att göra. Men det är svårare att hoppa över de inlägg i vår tråd som är kommentarer på det hon skrivit i en annan tråd. Det blir lätt så att man hinner läsa innan man förstår att man borde ha hoppat över. Sedan är jag säkert överkänslig just nu och borde klara att läsa allt vad ni skriver. Självklart hade jag klarat det, det var ju bara dumt att tro ngt annat.Jag tog iaf åt mig och blev väldigt ledsen över hur det jag skrev har uppfattats. Jag hade inte alls förstått att jag gjort så fel men nu har jag förstått det. Så jag ber om ursäkt.

Det var inte alls meningen att sänka dig så här, Muggles! Jag är säkert också extra känslig just nu, med flera pågående tvillinggraviditeter i min närhet (där jag räknar din också) och med en Piff som krånglar ännu mer än vanligt med maten igen. Därför kanske jag hängde upp mig lite extra på att du inte tyckte att vi skulle skriva om Elise här, men det som framför allt gjort att jag inte hängt i tråden är för att jag tyckte att det var jobbigt att läsa om lyckliga tvillinggraviditeter.

Det är klart att jag kunde skrivit om Elise i den andra tråden, fast jag har svårt nog att hinna med i den här och ville inte fastna där. Jag har inboxat lite med Heloise, så huvudsakligen har vi hållit kontakten den vägen.

Censur var kanske ett lite väl hårt val av ord också, och det var säkert inte så du menade heller, men just då, i den stämning jag befann mig, blev min tolkning sådan. Men nu har jag fått den paus jag behövde och no hard feelings från min sida.

• snaily

Mugglan
    Tror jag förstår ungefär hur du känner. Kram!

Sista ekonomitjatet:
    Har redan beställt blankett från CSN (fast det står väldigt snurrigt på deras hemsida, typ att det är året efter man haft lägre inkomst som man får reducerad csn-avgift? nåja, framgår väl när blanketten dyker upp).
    Facket får jag dock snällt betala full avgift till ändå. A-kassan är ju bara 90 kr/mån, billigt o bra!
    PB - hoppar faktiskt precis i denna stund över att betala in för medlemskap i STF för nästa år. (Men min orangutang tänker jag fortsätta vara fadder för via WWF, så det så! ) Och bensinpengar spar vi faktiskt en hel del nu när jag är hemma.
    Det ordnar sig nog - har man en gång levt som fattig student borde man väl kunna återuppliva de kunskaperna?

• passionsblomman

fru AM skrev 2010-11-18 12:29:26 följande:
    Men PB: Vi vet ju vilken tråd Heloise/Panzer skriver detta i så de som är intresserade kan ju läsa i den andra tråden? Nu tycker väl inte jag att vi i övrigt ska behöva censurera våra samtalsämnen så mycket - vad funnes det då kvar att skriva om?  

Ja, det är ju det jag menar. Fast som Tinga säger, så är ju även det en tråd med ganska snabb takt, så när det varit något särskilt så har jag flaggat här med.

Egentligen började ju förresten hela den grejen med att pappa Panzer skrev i fel tråd när dramatiken bröt ut. Utöver det så är Heloise en trogen smygläsare sedan ett bra tag och har ju själv skrivit lite här, men hinner ju såklart inte med. Så att det förekommer frågor och reflektioner även här är ju inte alls konstigt.

Roligt är iallafall att granntråden har vuxit en del helt plötsligt!

• snaily
    Ore skrev 2010-11-18 11:58:42 följande:
    Jag irriterar mig också litet på min syster och hennes sambos attityd angående pengar. De förlorar ju heeeela 6000 kr/månad om han är föräldraledig (Nej, då har de inte räknat bort minskade pendlingskostnader, eller ev. inkomstökningar om hon jobbar), så även om han vill så kan han ju inte vara föräldraledig enligt dem. I mina ögon är det en prioriteringsfråga. Har man inkomster på någonstans mellan 35-40 000 netto, huslån på ca 1 miljon, endast en (obelånad) bil och inga kreditskulder i övrigt så är det ta mig tusan ingen omöjlighet att vara pappaledig. Men värderar man pengar högre, så...
    Sånt där kan irritera mig också nåt vansinnigt! Och varför är det alltid när pappan tjänar mer som det argumentet ska dras upp, om det så bara rör sig om någon tusenlapps förlust i månaden? Med den logiken borde väl jag bara vara hemma några månader på sin höjd och sen börja jobba heltid, eftersom jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som maken. Men nu VILL jag ju passa på att vara hemma med knytet i ca ett år så då får man bita i det sura äpplet och vara lite fattig ett tag.

Liten
    Skönt med träningsvärk! Saknar att träna  - hundpromenader får jag inte  mycket träningsvärk av! Hoppas på att få en snäll liten bebis som kan tänka sig att släppa iväg mig någon timme här och där i vår för att åka längdskidor.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!