• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Leksi skrev 2011-02-15 08:48:06 följande:
    Grattis Soldemor till framgångarna på kattutställningen! Wohoo! {#emotions_dlg.flower} Skål
    Hur gick det för din andra katt förresten (eller är det samma?), som hade problem med kisseriet för ett tag sedan? Fungerade det med feromonerna?

Våra katter fick sig ett välbehövligt bad i helgen, inte så uppskattat men skönt att ha gjort. Tror det var 2 år sedan sist. *skämshatten på*
    Det är Isolde som har problem med kisseriet och det var Siena (den minsta, paddan) som var på utställning. Soldan har fått antiibiotika, en sorts medicin som skall stärka slemnhinnan i urinblåsan samt specialkost. Den (och enbart den, ha ha!) skall hon äta fram till ny röntgen 14/3. Då skall vi se om urinstenarna är borta. Hoppas det, det ser en aningen bättre ut när hon kissar. Tyvärr räckte det inte med feromonerna denna gång. Hennes uställningsdebut för våren är 10/4.

Tack för alla grattis! Känns jätteroligt!
  • ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-02-15 07:35:25 följande:
    Hoppas alla hade en bra Alla hjärtans dag.
    Vi bojkottade denna dag. Eller orkade helt enkelt inte bry oss. Jag skulle varit på orkesterrep, men jag tog mig inte utanför dörren. Var hemma med familjen istället, fick alldeles för mycket separationsångest från E. Kan känna att när jag jobbat hela dagen då vill jag inte iväg från henne på kvällen också.
    Och igår var vi helt slut. Både jag och maken verkar ha gått in i ett komatillständ. Jag vill bara sova sova sova. Klockan hör jag knappt på morgonen. Önskar jag fick ligga kvar med övriga och sova lite till. Istället går jag upp på morgonen, gör välling till E ihop om att hon och maken skall få sova en stund till ialla fall. Dumt om alla skall upp i ottan.
    Så där kände jag osså i höstas när jag började jobba o maken var hemma....var därför jag inte kom igång med sjungandet.....

Tror att många är i pre-vår-koma nu...o varje köldknäpp trycker ner en djupare i träsket.....vill ha sol o grönt!

Va gulligt av dig att göra välling till E så maken o hon får fler sovtimmar!
  • ingenjörsbruden
    Leksi skrev 2011-02-15 08:57:55 följande:
    Bruttan, hatten av för dig! Förstår inte hur du orkar, hoppas hela din familj får bli friska snart!! Du måste vara en superwoman! Jag håller på att bryta ihop av all jävla vardagsblä och då har jag ändå bara ett barn att ta hand om.
    Hatten av för Bruttan, här osså!
  • ingenjörsbruden

Igår fick jag en klubba.......mmmmmm O näää...det var ingen snuskklubba....

Utan en gullig röd klubba som det stod I Hjärta U på.  Men den får jag spara till annat tillfälle pga LCHF.

Loppan hade feber i lördags natt till natten till måndag.....sen puts väck.... är det någon liten bacill som skulle bearbetas kanske? Nåja....igår var vi hemma o hon var pigg o glad o helt förfärligt busig....vet ni hur jobbigt det är att laga mat när någon står o tänder o släcker ljuset för en hela tiden?

O det allra bästa är när någon jagar henne o gömmer sig o busar....herregud va hon tycker det är kul!

Idag gick det bra att lämna på dagis....inga tårar...men ihopskrynklat ansikte men vinkade jättefint....så jag är glad! Hoppas det håller i sig....tyvärr så ska hon byta avdelning igen i början på april....avd där hon går nu ska flytta tillbaka till sina nyrenoverade lokaler vid nyår.....o dagiset ligger så nära o bra så vi vill att hon ska gå kvar där....men nytt folk o nya barn...men det går säkert bra...men jag känner mig taskig redan nu.....men hon får mkt roligare där....iallafall när hon blir större för barnen i vårt nybyggda område verkar gå på det dagiset.

Nä nu ska jag gå o äta kokt ägg o en ost o skinkrulle o dricka kaffa. på er

• Hvidbrud

Åh, vad gott! Jag har precis druckit sockerblask till glukostester... Blärk! (fast inte så farligt) Allt såg bra ut och nu ska jag äta järntablettet och ära riktig mat och kaffe!
    Puss på er alla godingar!

• Norrskensflamman

Kram till alla som behöver. Leksi o Lanovia och alla andra med småttingar... Jag förstår och känner igen känslan... skickar styrkekramar. DEt blir lättare fram mot sommaren, jag lovar.

Jag har föressten varit in på vårat länssjukhus BB-site och kollat in två små pyren som föddes där för ett tag sedan. Axel o Fälga. Gud så söta  !!! Helt underbart ljuvliga och snuttiga. Helt perfekta ♥

• Norrskensflamman

Här har varit en mycket turbulent fredag, men ett steg framåt iaf i slutänden. Resten av helgen var lugn. Just nu är det lite stiltje i allt.

• dfk

Leksi, vad tråkigt med bråk!

Villemoa, hoppas att det vänder snart, förstår att det är jobbigt när man inte får sova!

Ingis, så skönt att det går bra att lämna på dagis!

Solde, Stort grattis!!! Vad roligt för dig och kissen!
    Usch vad tråkigt med urinstenar för den andra katten. Hoppas att det snart ska försvinna.

Flamman, skönt med ett steg farmåt och en lugn helg!

Får egentligen inte vara här nu(jobbar ju!), så det är bäst att logga ut.....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård