• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Leksi, vad tråkigt med bråk

Lanovia, bra beslut att stanna hemma hos dina älsklingar. Jobbigt att du är så trött.

Ingis, spännande med LCHF! Och gulligt med klubban  Jag fick också klubba igår, fast den snuskiga varianten

Flamman, ett steg framåt lät bra. Stiltje är kanske bättre än turbulens i alla fall? Kram!

Blommis, att du är klok och borde jobba med människor visste vi ju redan Men din terapeut (?) verkar vara en särdeles bra kvinna. Hoppas du snart har huvudet ovanför vattenytan igen. Och herreminje vilka söta hundvalpar! Det kanske är precis vad du behöver?

Hvidis, det där glukostestet verkar inte vara något vidare... Skönt att allt såg bra ut i alla fall! Puss på dig också

Vi fick veta idag att försäkringsbolaget (IF) gör ett undantag och tar kostnaden för byte av växellåda, trots att bilen har gått 160 mil för mycket!  Det innebär att vi "bara" behöver betala självrisk på 5000 kr istället för 17000 kr som reparationen skulle kosta. Det trodde vi aldrig!

Nu kan vi med gott samvete åka till Lanzarote nästa fredag. Resan kostar bara 8000 kr för oss båda, så man kan nästan säga att IF betalar vår resa

• Ninnnis

Fru E, där var du ju! Jag har saknat dig Hoppas du hinner med dig själv också mitt i allt fixande?

Fru Sy, det är inte ett dugg konstigt att du tappar sugen! Jag hade blivit tokig för länge sedan om jag hade varit sängliggande så länge. Kram! 

• lanovia 08

Ninnis så underbart med försäkringen. Ni råkar inte ha försäkring hos SBM också?
    Jag körde ju in en stolpe för ett tag sedan. Sur självrisk och lite i kassan. För ett tag sedan insåg vi att vi har stöldskyddsmärkt fönterrutorna på bilen via SBM och genom deras försäkring kan man få tillbaka självrisken. Det var en skön räddning för oss. Ni har inget sådant???

Men så skönt att komma iväg till Lanzarote. Det är ni väl värda! Och halva graviditeten! Ihhh!! Jag blir fortfarande så himlans glad när jag tänker på att du är gravid.

• lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-02-15 10:58:55 följande:
    Lanovia, bra beslut att stanna hemma hos dina älsklingar. Jobbigt att du är så trött.
    Ja jag ångrar inte beslutet ett ögonblick. Dock inte så bra med tanke på kommande konsert. Menmen... familjen går först. Tråkmåns? YES SIR, and damn proud of it.

Ja tröttheten är jobbig, men är väl allmän inför vårenkoma som Ingis sa. Jag verkar ju inte vara ensam om dem. Hoppas på att kunna gå o lägga mig relativt tidigt även ikväll. Det enda som fick mig ur sängen imorse var vetenskapen om att om jag ligger kvar blir jag sittande i bilkö.
  • lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-02-15 09:38:55 följande:

Va gulligt av dig att göra välling till E så maken o hon får fler sovtimmar!
    Visst var det?! tyvärr hjälpte det inte. Eller jo i 5 min, sedan så hade hon tydligen krypit runt för fullt i sängen.

Idag skrämde skruttan maken. han missade få ner grinden på övervåningen, vänder sig bort några sekunder. NÄr han tittar tillbaka står hon ett trappsteg ner, håller sig hårt i grinden och bara skrattar. Skruttunge!!!
    Så fort det går när man tappar uppmärksamheten en kort sekund.
  • lanovia 08

Leksi fy vad jobbigt att bråka med maken. Hoppas ni har rett ut det nu.

• lanovia 08
    Leksi skrev 2011-02-15 08:57:55 följande:
    Bruttan, hatten av för dig! Förstår inte hur du orkar, hoppas hela din familj får bli friska snart!! Du måste vara en superwoman! Jag håller på att bryta ihop av all jävla vardagsblä och då har jag ändå bara ett barn att ta hand om.
    Är det jobbigt just nu???
  • lanovia 08

Flamman vad bra att resten av helgen blev lugn.

Oh, Axel och Fälga. Blir genast väldigt avundsjuk!

• lanovia 08

Fru E. *vinkar* Hej! Fullt upp hör jag, hoppas du hiinner med lite andningspauser ialla fall. Är det födelsedagskalas ni har eller?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård