Usch, vilken sömnig och grå dag det är idag. Det känns fortfarande som att det är tidigt, tidigt på morgonen för att det är så möööörkt ute. Höstdeppigheten knackar på, och även om jag försöker anamma fästmannens kloka ord om att man kan mysa inomhus med tända ljus och gott vin eller gå romantiska promenader under paraplyet, så funkar det inte riktigt...
Förlåt för att det första jag spyr ur mig på flera dagar bara är negativt! Jag har läst och försökt hänga med så gott jag kan, men övningen tar upp mycket tid just nu och så har jag haft en underbar helg med bl. a. ett par timmars gos med lillprinsessan.
Ninnis, apropå det med barn - du trampar absolut inte på några tår. Vi längtar båda två (fästmannen lite lagom och jag absurt mycket) efter att få tillvaron att gå ihop så att vi kan försöka få barn, men för tillfället knaprar jag vidare på mina p-piller. Fästmannen har femte och sista året kvar på musikhögskolan efter att ha haft ett års uppehåll för att frilansa, och jag är ju nyutexaminerad sedan i våras. Ingen av oss har några ambitioner om extrem trygghet à båda har fast jobb, 50 000 på sparkontot enbart för barnet och nyrenoverat tjusigt hus på landet - för isåfall blir det nog aldrig några barn med vårt yrkesval. Fasta jobb finns i väldigt liten utsträckning och med oerhört tuff konkurrens om de som kommer upp. Men vi vill veta i ungefär vilken del av Skandinavien vi kommer att befinna oss, och känna oss någorlunda väletablerade på marknaden så att man har en trygghet i att inkomsterna visserligen är oregelbundna, men att de iallafall kommer att komma.
Jag har verkligen valt mitt yrke med hjärtat, och dessutom haft förmånen att faktiskt få möjligheten att utbilda mig till det, vilket jag är så lycklig och tacksam över. Men ibland blir jag avundsjuk på alla med vanliga jobb och önskar att jag också, precis som vänner och bekanta, kunde säga att "I den här orten/byn/staden vill jag bo" och så finns det jobb att söka och ett konstant vikariebehov i närheten! Ja, jag vet att det är en tuff arbetsmarknad överhuvudtaget just nu, men det är en stor skillnad ändå. Suck. - Det här blev ju inte så mycket muntrare heller...
Hursomhelst, nu försöker jag att fokusera på övning och att komma ut på arbetsmarknaden, och gläds förstås mycket över vårt kommande bröllop. Dessutom gosar jag mer än gärna med lillprinsessan, och stickar just nu sockar åt dottern till en god familjevän, ett nio månader gammalt charmtroll. Det hjälper inte så bra mot barnlängtan, dock! Och så hoppas vi på att ha en stabil tillvaro inom ett par år för barn.