I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Kanske skulle man lära sig sticka, på allvar? Det kanske är jättebra för själen.
Fast jag gillar de där söta virkade blommorna också. Virka istället? Också?
Om stickning är bra för själen? JA!!! Det finns få saker som jag tycker är så rogivande som att sitta ner med stickningen och titta på hur maska läggs till maska och formar något vackert och värmande, något som jag gjort! Normalt sett tycker jag inte om att bara sitta still och inte göra någonting, men med stickningen får man den där vilan ändå - samtidigt som man gör något kreativt.
För mig som musiker är det dessutom en skön känsla att se att de minutrarna jag lägger ner på stickningen blir till någonting, att det ger resultat. För det är så med övningen ibland, med de små, små detaljerna jag arbetar med, att det faktiskt inte alltid blir bättre efter en eller två eller ens tio timmars övning. Det är ibland lite två steg fram, ett steg tillbaka. Och så helt plötsligt rasslar det till och så fattar man hur det ska vara, klangen lägger sig på precis rätt ställe i flöjten, den apsvåra passagen funkar! Men tills man kommer dit är det skönt att ha något annat som också är kreativt, men som ger resultat med en gång.
Jag antar att det är samma sak med virkning, och jag tror att många håller på med både och.