• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Sandraaa
    Fröken Emma skrev 2011-10-27 09:22:38 följande:
    Tack för det tipset. Har kört med balonger, men så klart kan man ju använda pilatesbollarna om man vill ha större!! Kanon och tack!

Vad jag har hört så är basmatiris ok för fåglarna men inte jasmin, av förklarliga skäl.

Vi kommer dela ut påsar till gästerna med små hjärtformade flingor i (dom smälter när dom kommer i kontakt med vatten, så då är det bara att spola vatten innnan nästa bröllop så är dom borta) och några kommer få såpbubblor.
    Hjärtformade flingor låter fint. Vart kan man hitta det? Hade tänkt ha rosblad. Men är det ok att kasta det utanför kyrkan?
  • OlofssonMartina
    Fröken Emma skrev 2011-10-27 09:22:38 följande:
    Tack för det tipset. Har kört med balonger, men så klart kan man ju använda pilatesbollarna om man vill ha större!! Kanon och tack!

Vad jag har hört så är basmatiris ok för fåglarna men inte jasmin, av förklarliga skäl.

Vi kommer dela ut påsar till gästerna med små hjärtformade flingor i (dom smälter när dom kommer i kontakt med vatten, så då är det bara att spola vatten innnan nästa bröllop så är dom borta) och några kommer få såpbubblor.
    Jag har hört att dessa flingor (om det är sådana strössel liknande) är opraktiska om det nu skulle bli regn, eller om det blir lite svettigt eller så.. de ska vara lätta att få bort, men är inte så mysigt att få in i klänningen eller något, och sedan smälter de? 
  • Chicita

Jag tycker nog att oavsett vad man hade tänkt kasta, om man tar med själv eller förser sina gäster med något - så ska man prata med prästen och höra om det är ok. Man måste ju respektera dom i första hand Glad

Om det är något som smälter när man spolar vatten på det. Så visst är det ju lätt att få bort det till nästa brudpar som kommer. Men det brukar ofta vara tätt emellan (i vår kyrka var det 1 vigsel i timmen, vilket innebär att det var ca 20-30 minuter från att vi gick ut ur kyrkan - till nästa vigsel skulle börja. Så i princip så mötte vi nästa gängs gäster vid grinden när vi gick ut från kyrkogården och mot festplatsen.
    Så om jag varit brud på bröllop nr 2 och haft en långklänning kanske med släp till och med. Och mötts av en blöt grusgång med eventuella rester av färgad smält konfetti så hade jag nog inte blivit så imponerad...

• CorneliaApplehoff
    pulmonate skrev 2011-10-26 15:01:58 följande:
    Föresten så gjord jag några stora liknande nätbollar i fjor. Det skulle vara en kopia av Mooi lampan vilken jag tycker är otroligt snygg. Jag la upp en tutorial på min blogg för er som är interesserade. Där är också lite blandat nu om bröllop.

Har ni några frågor så bara säg till.

pulmonate.blogspot.com/2011/02/my-moooi-lamp....
    Hur gjorde du för att få ut pilatesbollen?? Med en vanlig ballong är det vara att smälla men det funkar ju inte med en pilatesboll och jag kan inte alls förstå hur man gör.... haha
  • Olga

ja..de blev skit snyggt o smart men hur tar man ut den....??

• pulmonate

Hej CorneliaApplehoff och Olga! 
    Man släpper helt enkelt ut luften. Man måste lämna ett hål i snöringen för att få ut den. Men den behöver faktiskt inte alls vara särskillt stor. Hålet var ungefär storleken på ens hand. Om ni tittar på sista bilden (innan ballongen har tagits ut) så ser ni hålet som jag har lämnat. Hålet har man sedan högst upp mot taket så att det inte syns. Det är också praktiskt att ha hålet för att kunna byta glödlampa i framtiden! Själva sladden kan man trä i var som helst och binda fast i snörena, men just för att ta ut glödlampan behövs hålet.
    Hoppas att detta var svar på era frågor!

Jag funderar starkt på att göra mindre bollar som dekoration. Vad använde ni för tråd och var köpte ni  det? Synd man inte är på samma plats för då hade man kunnat ordna en pysseldag! 

Kramar! 

• pulmonate

Tänkte precis på en sak när det gällde min idè till att ha en växt som present till gästerna. Istället för att köpa krukor så kan man vira om en bit juteväv runten om. Juteväv är jätte billigt (29kr/m på Stoff och Stil i Malmö, till exempel). Man kan även göra söta små tygblommor att knyta runtenom. Jag kanske inte förklarar så bra så här kommer lite bilder!! 
    Blommorna tänkte jag att man kunde göra i 3 lager: dvs i färgerna som bröllopstemat går i: Champagne (eller natur-färg i det här fallet med materialet), mörkblått och vitt. 

Med tanke på att hälften av gästerna måste flyga hem sen så kan man ju bara ge frö till dem i en sån påse. Men jag behöver era råd med några saker: Var kan jag sätta personens namn? Var kan jag sätta en beskrivning av hur man ska sköta växten? Var kan jag sätta en flagga (då gästerna kommer från 3 länder ville vi göra en liten lek med det sen). Ska man binda alla dessa på bandet som man knyter runt kanske? Vad tycker ni? 

• CorneliaApplehoff
    pulmonate skrev 2011-10-30 14:10:24 följande:
    Hej CorneliaApplehoff och Olga! 
    Man släpper helt enkelt ut luften. Man måste lämna ett hål i snöringen för att få ut den. Men den behöver faktiskt inte alls vara särskillt stor. Hålet var ungefär storleken på ens hand. Om ni tittar på sista bilden (innan ballongen har tagits ut) så ser ni hålet som jag har lämnat. Hålet har man sedan högst upp mot taket så att det inte syns. Det är också praktiskt att ha hålet för att kunna byta glödlampa i framtiden! Själva sladden kan man trä i var som helst och binda fast i snörena, men just för att ta ut glödlampan behövs hålet.
    Hoppas att detta var svar på era frågor!

Jag funderar starkt på att göra mindre bollar som dekoration. Vad använde ni för tråd och var köpte ni  det? Synd man inte är på samma plats för då hade man kunnat ordna en pysseldag! 

Kramar! 
    Tack så mycket för svaret!

Jag har gjort mindre bollar .. använde först steksnöre och tänkte spreja de vita, men hittade nu en tunn vit tråd på billighetshörnan på Citygross så fick 300 m för 10 kronor... Blir nog bra det.. :)
  • Sandra och Joakim
    Tinzi skrev 2011-10-27 07:29:05 följande:
    Jag har då pratat med en fågelexpert som säger att fåglar INTE mår bra av at äta rått (okokt) ris :)

Och sen så tror jag tyvärr att man riskerar att stå utan ris för jag har då aldirg varit med om att någon haft med sig eget ris på de bröllop jag varit på även om det var så förr...etc. Men hade ju varit bra OM dom gjorde det så man slapp tänka på det :)

Vi skall iaf ha såpbubblor :) har dock inte köpt till alla 93 gästerna utan bara 50 st (DYRA)
    Så får helt enkelt räcka :)
    En varningslampa dök upp i mitt huvud när jag läste såpbubblor. Kan det komma såpbubblor på klänningen utan att den förstörs? Jag har aldrig varit med om detta men såpbubblor och vit klänning kan nog rimma ganska dåligt. Eller är det någon som vet?
  • JennyL
    Sandra och Joakim skrev 2011-10-30 15:59:03 följande:
    En varningslampa dök upp i mitt huvud när jag läste såpbubblor. Kan det komma såpbubblor på klänningen utan att den förstörs? Jag har aldrig varit med om detta men såpbubblor och vit klänning kan nog rimma ganska dåligt. Eller är det någon som vet?
    Det finns speciella bubblor som inte fläckar :) tex på calligraphen.se :)
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer