• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • emelie och Jonas

Jag har varit på bröllop med såpbubblor utanför kyrkan istället för ris, det tycker jag är jättefint, och blir fint på bilderna, det ska vi ha!:)

• fasit

Har ni i denna tråden funderat på vad man kan göra för pyssel till presenter till toastmaster och andra hjälpsamma? Jag vill gärna göra ngt till dem själv. Har testat några grejer som ljus, tändsticksask, badskum. Hur går era tankar?

• Chicita
    pulmonate skrev 2011-10-26 18:49:24 följande:
    Hej  Chicita!
    Tack för informationen. Nu har jag kollat vidare och det verkar som att många tror på att det är en legend, precis som du sa! Jag som ville vara miljömedveten
    Jo jag förstår vad du menar med att det är lite motsägelsefullt att man själv har med sig de här grejorna. Men det känns som att man är tillräckligt "modern" för att ha med sig det själv *ler*. Man kan säga det om många grejor: slöjan till exempel. Det är ju få som har den för dens sanna symbolik nu för tiden. Själv tänkte jag bara ha en birdcage veil (om något). Egentligen borde man inte ens ha vit klänning!
    Havre, vete och korn låter ju som en rätt så trevlig idè faktiskt!
    Ja det finns många saker som är motsägelsefulla Flört
    Men det viktigaste är väl om kyrkan godkänner att man kastar ris, konfetti eller något annat utanför om man är vid en kyrka och gifter sig alltså.
    Är man i en park eller så så spelar det nog ingen större roll Glad 
  • malin martin

det där med att kasta ris känns inte riktigt som oss...gillar verkligen idéen med att kasta lavendel på brudparet. Jätte kul!
    Vad har det för symbolisk mening med att kasta saker på brudparet egentligen?
    Har sett bilder där gästerna blåst såpbubblor och blivit jättefint,...jag gifter mig 25/2 så risken är att det är för kallt för såpbubblor. Har även sett bilder på att gästerna stått med tomtebloss när brudparet kommer ut. Funderar på det...vad tycks?? eller någon som har en annan bra idé till ett vinterbröllop??

• Chicita
    malin martin skrev 2011-10-26 19:54:34 följande:
    det där med att kasta ris känns inte riktigt som oss...gillar verkligen idéen med att kasta lavendel på brudparet. Jätte kul!
    Vad har det för symbolisk mening med att kasta saker på brudparet egentligen?
    Har sett bilder där gästerna blåst såpbubblor och blivit jättefint,...jag gifter mig 25/2 så risken är att det är för kallt för såpbubblor. Har även sett bilder på att gästerna stått med tomtebloss när brudparet kommer ut. Funderar på det...vad tycks?? eller någon som har en annan bra idé till ett vinterbröllop??
    Synboliken är som jag skrev att man kastar ris eller utsäde (korn, havre mm) för att lyckönska brudparet och önska dom välgång och fertilitet
  • Tinzi
    Chicita skrev 2011-10-26 17:49:52 följande:
    Nej nej nej...
    Ris är inte farligt för fåglar... Man använder till och med ris att mata fåglar med. Det är en myt att fåglarna tar skada. Flört
    Möjligtvis är den skapad nån gång av kyrkvaktmästarna / prästerna vem vet.
    Men anledningen till att man inte ska kasta ris vid kyrkan är av två anledningar.
    1: Riset lockar till sig råttor och fåglar som förstör och skitar ner
    2: Ofta är det många bröllop samma dag direkt efter varandra. Och att städa upp ris är inte så lätt. Speciellt inte om det är grusgångar utanför kyrkan. 

Oavsett vad man kastar på brudparet så gäller ju ovanstående två anledningar.
    Fråga alltid prästen om det är ok innan ni kastar nåt.

Men också - att ha med sig ris eller liknande för gästerna att kasta på brudparet är ju som att säga att "nu ska ni önska oss lycka, välgång och fertilitet". 
    Traditionsenligt så är ris något som gästerna tar med hemifrån för att kasta på brudparet just för att dom ska offra något som kan gro och spira.
    Jag läste någonstans att det från början var utsäde som man kastade. Alltså havre, vete, korn osv. Men att det övergick till ris sen eftersom det inte var lika vasst + att det vita gjorde sig bättre på bild när kameror blev uppfunna och mer i var mans hand... 
    Jag har då pratat med en fågelexpert som säger att fåglar INTE mår bra av at äta rått (okokt) ris :)

Och sen så tror jag tyvärr att man riskerar att stå utan ris för jag har då aldirg varit med om att någon haft med sig eget ris på de bröllop jag varit på även om det var så förr...etc. Men hade ju varit bra OM dom gjorde det så man slapp tänka på det :)

Vi skall iaf ha såpbubblor :) har dock inte köpt till alla 93 gästerna utan bara 50 st (DYRA)
    Så får helt enkelt räcka :)
  • Hanna05
    Tinzi skrev 2011-10-27 07:29:05 följande:
    Jag har då pratat med en fågelexpert som säger att fåglar INTE mår bra av at äta rått (okokt) ris :)

Och sen så tror jag tyvärr att man riskerar att stå utan ris för jag har då aldirg varit med om att någon haft med sig eget ris på de bröllop jag varit på även om det var så förr...etc. Men hade ju varit bra OM dom gjorde det så man slapp tänka på det :)

Vi skall iaf ha såpbubblor :) har dock inte köpt till alla 93 gästerna utan bara 50 st (DYRA)
    Så får helt enkelt räcka :)
    man kan ju ta en spåbubbla-grej per "par" då räcker det nog :)
  • Fröken Emma
    pulmonate skrev 2011-10-26 15:01:58 följande:
    Föresten så gjord jag några stora liknande nätbollar i fjor. Det skulle vara en kopia av Mooi lampan vilken jag tycker är otroligt snygg. Jag la upp en tutorial på min blogg för er som är interesserade. Där är också lite blandat nu om bröllop.

Har ni några frågor så bara säg till.

pulmonate.blogspot.com/2011/02/my-moooi-lamp....
    Tack för det tipset. Har kört med balonger, men så klart kan man ju använda pilatesbollarna om man vill ha större!! Kanon och tack!

Vad jag har hört så är basmatiris ok för fåglarna men inte jasmin, av förklarliga skäl.

Vi kommer dela ut påsar till gästerna med små hjärtformade flingor i (dom smälter när dom kommer i kontakt med vatten, så då är det bara att spola vatten innnan nästa bröllop så är dom borta) och några kommer få såpbubblor.
  • Fröken Emma
    drumelz skrev 2011-10-18 20:54:02 följande:

En av två griffeltavlor vi ska ha till våra inbjudningskort, som jag har pillat med =)
    Hur tänker du då?
    Ska grifeltavlan vara inbjudningskorten?
  • Tinzi
    Hanna05 skrev 2011-10-27 07:52:45 följande:
    man kan ju ta en spåbubbla-grej per "par" då räcker det nog :)
    Ja precis, sen tar kanske inte farmor å gammelmorfar såpbubblor tänkte vi :)
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer