• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • pulmonate
    CorneliaApplehoff skrev 2011-10-30 15:49:00 följande:
    Tack så mycket för svaret!

Jag har gjort mindre bollar .. använde först steksnöre och tänkte spreja de vita, men hittade nu en tunn vit tråd på billighetshörnan på Citygross så fick 300 m för 10 kronor... Blir nog bra det.. :)
    Det var ju verkligen jätte billigt! Tror jag betalade 10kr för 100 meter bara! Jag behövde 400m till min stora boll. Ja jag funderar lite på "bolltema" just nu... En av mina favoritblommor är Allium, vilket är som en boll i ljuslila eller blå färg. Sen kan man göra "blom-bollar" och sånna hära trådbollar. Rislampor är ju också fint. Dock finns redan snygg belysning i vår restaurangslokal. Åh vad det är kul o fixa! yay
  • Tinzi
    Sandra och Joakim skrev 2011-10-30 15:59:03 följande:
    En varningslampa dök upp i mitt huvud när jag läste såpbubblor. Kan det komma såpbubblor på klänningen utan att den förstörs? Jag har aldrig varit med om detta men såpbubblor och vit klänning kan nog rimma ganska dåligt. Eller är det någon som vet?
    hehe jag får akta mig lite helt enkelt...detta är iaf bubblor i spec. till bröllop (tårtformade köpa på myheart) så hoppas de inte fläckar :)
  • Krissem

Ååååååh, besvikelse! Jag gav mig på att göra en snöre-lampa i helgen, blev så inspirerad av den här tråden. MEN det är tydligen lätt att råka ta för lite klister, för dagen efter var bollen torr men inte alls hård. Så nu får den stå och vänta nån vecka tills jag hinner köpa mer klister att slabba på...

• pulmonate
    Krissem skrev 2011-10-31 08:27:20 följande:
    Ååååååh, besvikelse! Jag gav mig på att göra en snöre-lampa i helgen, blev så inspirerad av den här tråden. MEN det är tydligen lätt att råka ta för lite klister, för dagen efter var bollen torr men inte alls hård. Så nu får den stå och vänta nån vecka tills jag hinner köpa mer klister att slabba på...
    Ah vad synd Krissem! Ja köp tapetklister som är detsamma som paper-mache klister. Man kan även köpa i pulverformat som man blandar med vatten som är lite billigare har jag för mig. Man kan köpa det både i färgbutiker men även på i stora livsmedelsbutiker som ICA, COOP, mm. Finns även i hobby affärer men är rätt mycket dyrare. Hoppas det går bra!
    Ps. Jag fick också köpa mer klister och slänga på första gången! jag väntade 2 dagar, så det är ingen fara! Men du borde kanske inte vänta så länge, för börjar luften gå ur ballongerna så tappar den sin form! Kram! 
  • Sandraaa

Nu har jag samlat på mig en massa barnmatsburkar som jag tänkte hänga upp och använa som ljuslyktor i ett stort fint träd utanför vår lokal. Ska nog bli bra med hjälp av lite ståltråd och ev några pärlor. Ska prova mig fram så bild kommer senare.

• BlomAnna
    Sandraaa skrev 2011-10-31 18:08:53 följande:
    Nu har jag samlat på mig en massa barnmatsburkar som jag tänkte hänga upp och använa som ljuslyktor i ett stort fint träd utanför vår lokal. Ska nog bli bra med hjälp av lite ståltråd och ev några pärlor. Ska prova mig fram så bild kommer senare.
    Jag har också funderat på att göra nåt med barnmatsburkar...Det blir ju ändå ett par stycken i veckan här hemma...men jag har inte kommit på vad men det låter ju som en trevlig idé. Problemet är väl bara om det regnar...Vi gifter oss i september så risken äve väl överhängande att det kan regna...
  • BlomAnna
    Sandraaa skrev 2011-10-31 18:08:53 följande:
    Jag postade för tidigt. Skulle fråga om du kommer göra något med burkarna, typ måla dem eller så?
  • Sandraaa
    BlomAnna skrev 2011-10-31 18:28:22 följande:
    Jag postade för tidigt. Skulle fråga om du kommer göra något med burkarna, typ måla dem eller så?
    Kommer nog låta dom vara som dom är. Har givetvis tagit bort etiketterna och tvättat rent dom från klistret och så. Kommer tvinna ståltråd runt kanten upptill och dekorera med någon pärla eller två. Får se hur det blir :D Hoppas verkligen att regnet håller sig borta!
  • Krissem
    pulmonate skrev 2011-10-31 16:51:37 följande:
    Ah vad synd Krissem! Ja köp tapetklister som är detsamma som paper-mache klister. Man kan även köpa i pulverformat som man blandar med vatten som är lite billigare har jag för mig. Man kan köpa det både i färgbutiker men även på i stora livsmedelsbutiker som ICA, COOP, mm. Finns även i hobby affärer men är rätt mycket dyrare. Hoppas det går bra!
    Ps. Jag fick också köpa mer klister och slänga på första gången! jag väntade 2 dagar, så det är ingen fara! Men du borde kanske inte vänta så länge, för börjar luften gå ur ballongerna så tappar den sin form! Kram! 
    Oj, att luften skulle gå ur hade jag inte ens tänkt på. Gör visserligen en stor, med en pilatesboll som stomme. Har aldrig haft en pilatesboll, men den verkade rätt stabil. Kommer inte åt bollen på tre veckor, så jag får hoppas att den håller sig fin.

Kan förresten tipsa om att det finns billiga bollar på rusta, betalade 89 eller 99 för 55-cm-boll. Som visserligen är i den fulaste rosa jag sett, men det bör ju inte skada lampan i framtiden... :-P
  • pulmonate

Ville bara tipsa om Martha Stewarts hemsida. Ni kanske redan har varit där o tittat. Men hon har MASSOR med pysselideer och en del som är speciellt till bröllop! Här kommer några saker hon har på sin sida.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer