• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • augusti2012

Plumonate: kommer sno några av dina ideer rakt av ;)
    tack snälla du som gav mig mer jobb *s*  

• MochR

Plumonate: Bollarna i tyll längst ner är det efter marta stewart mönstret? (silkespappers-mönstret som är näst längst ner) Hade tänkt göra sådana som servettringar men nu när jag såg det i tyll tänkte att det skule vara ännu finare och det skulle matcha min klänning Glad

• pulmonate

Vad roligt att ni gillade dessa ideerna! Det är bara till att pyssla! Säg till om ni provar någon av dessa och berätta hur det gick! Det mesta av mitt pyssel kommer jag göra efter examen i Mars! Hinner inte så mycket innan dess!

Hmm...var fick jag dessa bilderna ifrån? Det är mycket möjligt att det var just Martha Stuart! Jag är inne där då och då och tittar!

Ja visst är det söta med små bollar! :) Tänkte kanske ha blombollar hängande på stolarna vid bröllopet (bara längs med gången) och det är ju så praktiskt att man kan förbereda detta i förväg! Har man riktiga blommor så antingen måste man göra det dagarna precis innan bröllopet eller beställa det från en florist. Då blir det ju både dyrare och mer stressigt! Detta tyckte jag var hur sött som helst! Jag kommer nog att göra bollarna som är som dom gula! Jag gör nog inte alla likadana..kanske i 2 olika färger, eller olika blommer (mönster på pappret) i en och samma boll. Vad tycker ni?

Vi har egentligen inga så färggranna färger i vår "colour palette" till bröllopet. Champange, grå/blå, ivory, oliv..

• georgialee
    pulmonate skrev 2011-11-04 12:08:25 följande:
    Sen har jag  bestämt mig för att ge små växter till mina gäster! Jag tror jag tar utan kruka och virar in de i några lager tyg. Sen gör jag sånna här blommor i 2 olika färger (beige och grå/blå) med en knapp i mitten.

Jag tänkte även göra vigselprogram som är en fläkt som de ovan. Vi kommer ju att vara utomhus och det blir nog lite varmt i Augusti i Italien. Så det tyckte jag var en rolig idè. 

Vet någon var man får tag på en massa billiga knappar? (olika..de behöver inte vara likadana). Synd att inte mormor finns längre för hon hade värsta lager knappar hemma!  

Vad tänker du ge för växter? Känner att det kan bli dyrt om man ska köpa små "färdig växta" små träd eller liknande. Sår du själv eller ska du köpa "färdigväxta"? Vad fasiken heter det...sticklingar? Heter det så?:P
  • Drullen

Tack, äntligen hoppas det är okej om ja än en gång snor dina tips o idéer pulmonate, Ja har funderat o funderat hur ja ska få till festhäfte, ville inte ha ett som ligger uppstyrt breve varje tallrik.

En solfjäder! Pyssel, pyssel, men det där kan ja nog lura i min sambo att hjälpa till med.

Du verkar ha många bra idéer o eftersom vi gifter oss samtidigt så snor ja säkert mer framöver, vi gifter oss ju en bit ifrån varandra så det kanske är okej ; )

• pulmonate

Haha, ja det är bra att ni inte är personer som jag känner personligen och där mina gäster kanske går på era bröllop, så ideerna kommer fortfarande att verka unika även om alla snor ifrån varandra!! Till mina vänner håller jag nog ideerna mer hemligt. Vill de sen sno ideerna till ett bröllop efter vårt så är det heeelt ok! Känner man nog sig stolt istället!

Till växterna hade jag tänkt så dem själva. Så detta blir ett projekt frammåt våren. Får konsultera någon på ett växthus och fråga vilka som växer relativt snabbt så att man har något till Augusti! Det blir ju bara dem italienska gästerna som får en riktig växt, för hur ska svenskarna och australiensarna ha med sig det hem? Så till de andra blir det bara 3-5 frö i en juteväv påse. Till varje påse och växt kommer jag göra minst en tyg blomma som också blir en present. 
    Jag köper en sån plastkruka som har 25 krukor i ett! (förstår ni??). Sånna billiga i svart plast som dom har i blomsterbutiker. Sen delar jag på dem, virar in hela i juteväv och tar och knyter ihop det med ett snöre med en tygblomma.. Växten kommer att komma ut genom toppen. 

Jag ser framför mig att växten ska vara en Eucalyptus ifrån Australien då även blommorna kommer att vara Australiska främst.

Solfjädern tyckte jag var en jätte söt idé. Vi kommer ju att ha utomhusbröllop mitt i sommaren i Italien där medeltemperaturen brukar ligga över 30C. Så en solfjäder som vigselprogram är ju hur passande som helst! :)

Nja, min kille är inte särskillt praktisk när det gäller pyssel. Han är mer en datorkille. Men är det något väldigt enkelt så kanske det går! haha!

• filibustern
    pulmonate skrev 2011-11-04 12:08:25 följande:
    Sen har jag  bestämt mig för att ge små växter till mina gäster! Jag tror jag tar utan kruka och virar in de i några lager tyg. Sen gör jag sånna här blommor i 2 olika färger (beige och grå/blå) med en knapp i mitten.

Jag tänkte även göra vigselprogram som är en fläkt som de ovan. Vi kommer ju att vara utomhus och det blir nog lite varmt i Augusti i Italien. Så det tyckte jag var en rolig idè. 

Vet någon var man får tag på en massa billiga knappar? (olika..de behöver inte vara likadana). Synd att inte mormor finns längre för hon hade värsta lager knappar hemma!  

oh vad snyggt! vi ska ha skogstema (grankvistar) på vårt bröllop, har haft lite funderingar på placeringskort men kommer inte fram till något. men dom där krukorna med tyg runt var ju en bra idé! får man stjäla den? 
  • pulmonate
    filibustern skrev 2011-11-16 16:32:49 följande:
    oh vad snyggt! vi ska ha skogstema (grankvistar) på vårt bröllop, har haft lite funderingar på placeringskort men kommer inte fram till något. men dom där krukorna med tyg runt var ju en bra idé! får man stjäla den? 
    Hehe, ja gör du det! Det passar ju perfekt till ert tema! Vad ska ni mer ha för dekorationer?
    Vi har lite lantligt, eco-chic på vårt.

För er som ville göra de där bollarna så finns DIY beskrivning här:
    http://ruffledblog.com/do-it-yourself-tissue-paper-pomanders/
    Men ja, det är efter Martha Stewarts guide, bara att denna är lite mer utförlig.

Man måste nog använda tissue paper. Det billigaste är väl om man använder vita näsdukar? Eller? Har någon sett billigt tissue paper i Sverige? Man behöver nog rätt mycket för att göra dem. Där säger hon att hon använder ca 40 ark per boll! Alltså för 10 bollar, 280 ark. Det är en hel del! Och hon nämner även att det tog henne 18 timmar totalt. Hon menar väl för alla, hoppas jag och inte per boll! 
    Ja man får väl lägga någon timme i veckan då!  
  • annelie1981

silekspapper funkerar bra till "bollarna"

• MochR

silkespapper har jag gjort bollar i det funkar utmärkt Glad

Men att göra dem i tyll tyckte jag verkar ännu finare!

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer