• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • malin martin

Tack för alla bra tips...jättekul verkligen

AnnaAK: låter spännande och bra ide att stansa ut i valfritt papper. Skulle du vilja skicka en bild till mig på dina vore jag jätte tacksam =) ztuffen@hotmail.com

BlomAnna: jättetack för länken med de fina pälorna, passar oss jättebra. Ska absolut fundera på att göra servettringar med pälor. Står i valet och kvalet mellan det och något enklare med ett vackert silverband bara.

Chicita: Har sett kort där det har emblossat...ser jättefint ut. Har dock inte vågat mig prova på det, är det svårt? Kanske skulle göra ett försök =)

• Chicita
    malin martin skrev 2011-10-19 20:38:34 följande:
    Chicita: Har sett kort där det har emblossat...ser jättefint ut. Har dock inte vågat mig prova på det, är det svårt? Kanske skulle göra ett försök =)
    Det ser riktigt proffsigt ut ja. Skrattande
    Jag har bara provat nån gång för länge sen och vad jag minns så var det inte så svårt. Men det är nog bra att öva några gånger först.

• AA120602

Det är inte svårt att embossa, tar lite tid men är värt det. Blir så snyggt  Ska själv ha embossat på våra inbjudningkort.  

• fasit

Har under veckan fått hem material till inbjudningskort. Testade att göra ett, men det blev inte bra...alla  grejer är fina, men det passar inte ihop! Vet inte om det är färgerna, formerna eller ngt annat..Någon med kreativitet? Luften gick lite ur mig...samtidigt vill jag inte skicka ut kort som jag inte gillar..
    Testar att lägga upp en bild, annars finns det på bloggen.

• pulmonate

Här kommer lite ideer som vi tänkte ha på vårt bröllop nästa år. Vad tycker ni?

Som platskort och present får varje gäst en liten växt. Alternativt en kruka med ett stort frö invirat i tyg för våra utomlandsgäster.  Namnet tänkte jag skulle stå på en tvättklämma.

Eller något sånt här.

Jag tänkte använda blommor istället för ris (man använder ris här i Italien, gör man det i Sverige med?) för ris är farligt för fåglar.. Så jag tänkte antingen använda torkade lavender blommor (men som verkar rätt dyrt..har någon nån idé..?) Det behövs tydligen ca 1L/10 gäster.
    Annars tänkte jag kanske ta dit en stor Lantana växt som man själv plockar av lite blommor och fyller sin kon innan paret kommer ut.
    Själva konen tänkte jag att man kunde använda en gammal bok med dikter i som har särskilld betydelse för oss som par.

Sen tänkte jag ha ett önskningsträd. Tänkte klippa små papperslappar som jag lägger antingen i en fågelbur eller liknande. Storleken på kortet blir antingen som ett foto, eller hälften av det så att man kan sätta in det i ett fotoalbum sen. Några andra ideer om hur man sparar lapparna efteråt?

Menyn tänkte jag skriva på ett gammalt fönster! Antingen en stor vid ingången på restaurangen eller små på varje bord. Tänkte även ha sånna vid open-bar bordet och eventuellt godisbordet (om vi kommer att ha det?).

Servetterna tänkte jag skulle se ut så här nånting. Förmodligen med ett annat mönster, men samma idé. Samma mönster virar jag även runt en stor rund kruka som är på varje bord med växter och blockljus i.

Så vad tycker ni? Fler ideér om hur man kan få det att hänga ihop?
  • pulmonate

Föresten så gjord jag några stora liknande nätbollar i fjor. Det skulle vara en kopia av Mooi lampan vilken jag tycker är otroligt snygg. Jag la upp en tutorial på min blogg för er som är interesserade. Där är också lite blandat nu om bröllop.

Har ni några frågor så bara säg till.

pulmonate.blogspot.com/2011/02/my-moooi-lamp.html

• BlomAnna
    pulmonate skrev 2011-10-26 14:57:09 följande:
    Här kommer lite ideer som vi tänkte ha på vårt bröllop nästa år. Vad tycker ni?

Som platskort och present får varje gäst en liten växt. Alternativt en kruka med ett stort frö invirat i tyg för våra utomlandsgäster. Namnet tänkte jag skulle stå på en tvättklämma.

Eller något sånt här.

Jag tänkte använda blommor istället för ris (man använder ris här i Italien, gör man det i Sverige med?) för ris är farligt för fåglar.. Så jag tänkte antingen använda torkade lavender blommor (men som verkar rätt dyrt..har någon nån idé..?) Det behövs tydligen ca 1L/10 gäster.
    Annars tänkte jag kanske ta dit en stor Lantana växt som man själv plockar av lite blommor och fyller sin kon innan paret kommer ut.
    Själva konen tänkte jag att man kunde använda en gammal bok med dikter i som har särskilld betydelse för oss som par.

Sen tänkte jag ha ett önskningsträd. Tänkte klippa små papperslappar som jag lägger antingen i en fågelbur eller liknande. Storleken på kortet blir antingen som ett foto, eller hälften av det så att man kan sätta in det i ett fotoalbum sen. Några andra ideer om hur man sparar lapparna efteråt?

Menyn tänkte jag skriva på ett gammalt fönster! Antingen en stor vid ingången på restaurangen eller små på varje bord. Tänkte även ha sånna vid open-bar bordet och eventuellt godisbordet (om vi kommer att ha det?).

Servetterna tänkte jag skulle se ut så här nånting. Förmodligen med ett annat mönster, men samma idé. Samma mönster virar jag även runt en stor rund kruka som är på varje bord med växter och blockljus i.

Så vad tycker ni? Fler ideér om hur man kan få det att hänga ihop?
    Trevliga ideér men blir det inte väldigt trångt på borden om det skall stå en kruka med en växt vid vare plats?
  • pulmonate
    BlomAnna skrev 2011-10-26 15:03:53 följande:
    Trevliga ideér men blir det inte väldigt trångt på borden om det skall stå en kruka med en växt vid vare plats?
    Ja kanske. Vi har valt ett lite större bord än vad som behövs. Vi kommer att ha 8 pers på ett bord som man brukar ha 10-12. Så det är tänkt att det ska stå en större rund låg kruka i mitten (ca 30 -  40cm diameter) och sen allas personliga lilla kruka som kommer att vara den minsta storleken. Jag hoppas att det inte blir för trångt iaf. Men jag får väl göra ett testförsök!
  • Chicita

Nej nej nej...
    Ris är inte farligt för fåglar... Man använder till och med ris att mata fåglar med. Det är en myt att fåglarna tar skada. Flört
    Möjligtvis är den skapad nån gång av kyrkvaktmästarna / prästerna vem vet.
    Men anledningen till att man inte ska kasta ris vid kyrkan är av två anledningar.
    1: Riset lockar till sig råttor och fåglar som förstör och skitar ner
    2: Ofta är det många bröllop samma dag direkt efter varandra. Och att städa upp ris är inte så lätt. Speciellt inte om det är grusgångar utanför kyrkan. 

Oavsett vad man kastar på brudparet så gäller ju ovanstående två anledningar.
    Fråga alltid prästen om det är ok innan ni kastar nåt.

Men också - att ha med sig ris eller liknande för gästerna att kasta på brudparet är ju som att säga att "nu ska ni önska oss lycka, välgång och fertilitet". 
    Traditionsenligt så är ris något som gästerna tar med hemifrån för att kasta på brudparet just för att dom ska offra något som kan gro och spira.
    Jag läste någonstans att det från början var utsäde som man kastade. Alltså havre, vete, korn osv. Men att det övergick till ris sen eftersom det inte var lika vasst + att det vita gjorde sig bättre på bild när kameror blev uppfunna och mer i var mans hand... 

• pulmonate

Hej  Chicita!
    Tack för informationen. Nu har jag kollat vidare och det verkar som att många tror på att det är en legend, precis som du sa! Jag som ville vara miljömedveten
    Jo jag förstår vad du menar med att det är lite motsägelsefullt att man själv har med sig de här grejorna. Men det känns som att man är tillräckligt "modern" för att ha med sig det själv *ler*. Man kan säga det om många grejor: slöjan till exempel. Det är ju få som har den för dens sanna symbolik nu för tiden. Själv tänkte jag bara ha en birdcage veil (om något). Egentligen borde man inte ens ha vit klänning!
    Havre, vete och korn låter ju som en rätt så trevlig idè faktiskt!

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer